Läs Skolportens intervju med Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om framtidens digitala lärande.
A decade after David Cameron’s coalition government overhauled provision for children with special educational needs and disabilities (Send) in England, it has never been clearer that the system is in crisis.
Elever i sproglige vanskeligheder får svært ved at følge med, når vand pludselig hedder H2O, og sproget bliver abstrakt og flertydigt. Logopæd Mette Nørgaard Fink viser udskolingslærere, hvordan eleverne med fordel kan bryde deres opgaver ned i mindre trin.
Den här rapporten är en sammanfattning och bearbetning av det europeiska projektet Teacher Professional Learning for Inclusion, TPL4I. Projektet visar framgångsfaktorer för lärares och pedagogers lärande inom inkluderande undervisning, utifrån internationell praktik och aktuell forskning. (pdf)
Den här rapporten är en bearbetning och översättning av det europeiska projektet Supporting Inclusive School Leadership, SISL. Projektet har tagit fram ett ramverk och ett verktyg utifrån internationella överenskommelser och aktuell forskning inom området skolledarskap för en likvärdig och inkluderande utbildning. (pdf)
Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
I tider med hög stress tenderar vi att falla tillbaka till stuprörsverksamhet och att plåstra om. Därför behövs böcker som denna där målet är att vara ett konkret stöd i att leda, utveckla och organisera ett elevhälsoarbete som en del av hela skolans uppdrag. Det skriver specialpedagogen Margot Zakariasson i en recension.