Fritidshemmet kan spela roll för elevers delaktighet i åtgärdsprogram. Men det finns organisatoriska hinder, och det krävs struktur, säger Jeanette Åström.
Särskilt stöd tar tid och kraft som man hellre vill lägga på elevinsatser än på snåriga processkartor. Verksamhetsutvecklaren Monika Mattsson guidar mellan risker och möjligheter.
För första gången har Skolinspektionen beviljat tillstånd för distansundervisning för elever som av medicinska eller sociala skäl inte kan delta i undervisningen på plats i skolan.
Cecilia Sjölander, Stiftelsen Allmänna Barnhuset, välkomnar den viktiga utredningen ”För barn och unga i samhällsvård”, där hon ingått i expertgruppen. Samtidigt är hon kritisk till att delar av utredningen inte går tillräckligt långt för att stärka barnens rätt till utbildning. Cecilia Sjölander har tillsammans med en av experterna i utredningen, Rikard Tordön, lämnat in ett…
SPSM har tillsammans med 25 andra myndigheter tagit fram ett förslag till en ny strategi för psykisk hälsa och suicidprevention. I uppdraget har SPSM bidragit bland annat genom att lyfta förskolans och tidiga insatsers viktiga roll. Vi har även poängterat rätten till utbildning, oavsett behov och förutsättningar.
Slöjd är ett viktigt ämne i grundsärskolan. I slöjden kan eleverna lära sig om sådant som självbestämmande, medbestämmande och solidaritet. Därför är det viktigt att slöjdlärarna är skickliga lärare. (s. 3-5)
Med rätt hjälp kan barn med autism komma ikapp sina förskolekamraters utvecklingstakt. Trots nationella riktlinjer från Socialstyrelsen om att detta bör högprioriteras säger 6 av 11 stadsdelar i Stockholm nej till insatsen.
Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation, skriver två forskare.
Tioåriga Adde startar bråk på rasterna och jobbar inte på lektionerna. Vad kan skolan göra? Lärarstudenter och psykologstudenter vid Örebro universitet fick jobba tillsammans i fiktiva elevhälsoteam med stöd från en yrkesverksam specialpedagog och skolpsykolog.