I sina observationer på skolgården såg forskaren Birgitta Lundbäck att pedagogerna inte grep in och stöttade de barn som gick runt utan att ha någon att leka med.
Samtidigt vittnar många i skolans värld om att det är för många elever i en klass och att lärare inte hinner ge stöd till alla som behöver det, skriver Camilla Rosenberg, Förbundsordförande, Autism Sverige.
Knap 50 læser lige nu til ordblindelærer på Københavns Professionshøjskole, og nu afslutter de første diplomuddannelsen og kan vejlede kollegerne i undervisning af ordblinde elever.
På Södervångskolan i Burlöv är lärarna i fritidshem tillsammans med eleverna hela dagen. De planerar dessutom verksamheten ihop med en specialpedagog och har fått till trygga rutiner på fritidshemmet.
Många barn med autismdiagnos går ut skolan utan godkända betyg. Därför måste skolan göras mer tillgänglig för elever med diagnoser som autism och adhd enligt forskare.
För att bättre inkludera elever med diagnoser som autism och ADHD, behövs mer kompetens, fler speciallärare och fler särskilda undervisningsgrupper i skolorna, säger skolminister Lotta Edholm (L).
Behovet av stödundervisning har ökat kraftigt bland yrkesstuderande, säger Prakticums speciallärare. Information försvinner ofta mellan grundskolan och andra stadiet. Grundskolans stöd har problem i Helsingfors, visar Svenska Yles granskning.
I Sverige görs inte tillräckligt för att inkludera, och anpassa skolmiljön för, elever med inlärningssvårigheter eller neuropsykiatriska diagnoser. Det menar Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.