I september flyttade Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, ihop i lokaler i Härnösand. Syftet är att stärka arbetet med kvaliteten i skolan.
Regeringen föreslog under torsdagen ökade satsningar för fler speciallärare i skolan med 600 miljoner kronor nästa år, 900 miljoner under 2024 och en miljard 2025. Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund menar att detta är ett steg i rätt riktning men att det är alldeles för lite.
Regeringen presenterar i dag två budgetsatsningar för stödinsatser inom skolan för att ge en tryggare och lugnare skolmiljö. Det säger arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson.Ett av förslagen gäller satsningar för att få fler speciallärare i skolan. Det andra förslaget handlar om att sätta in så kallade sociala team.
"Det är otroligt glädjande att skolresultaten höjs. Det visar hur viktig arbetsmodellen är och att den gör verklig skillnad för de barn i familjehem som får ta del av Skolfam idag", säger Cecilia Sjölander, generalsekreterare för Stiftelsen Allmänna Barnhuset.
Har du elever som behöver extra utmaningar för att stimuleras? Mona Liljedahl, specialpedagog och leg gymnasielärare, är aktuell med boken ”Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever” och ger här några tips för att utmana eleverna.
På alla skolor finns elever som av olika anledningar har det kämpigt i skolan och ibland hög frånvaro. För att möta och förstå de här eleverna på rätt sätt ska rektorerna på Örebros skolor utbildas i bland annat neuropsykiatriska diagnoser som autism och adhd.
I juni kritiserade Skolinspektionen Örebro kommun för brister gällande särskild stöd och undervisning för en elev på Engelbrektsskolan. Efter SVT:s rapportering har flera föräldrar hört av sig.
Regeringen vill införa kontroversiella lösningen med akutskolor för utåtagerande elever över hela landet. Det säger den nya skolministern Lotta Edholm (L) på onsdagen. (webb-tv)
För att anpassningar i skolan ska fungera behöver kommunikationen mellan pedagog och vårdnadshavare fungera bättre än den gör i dag, anser beteendevetaren Petra Krantz Lindgren, som både föreläser för pedagoger och har skrivit en bok i ämnet.
Debatten om anpassningar i klassrummet gick het under valrörelsen. Men om skolan ska vara för alla, och alla elever har rätt att tillgodogöra sig undervisningen – borde inte anpassningar vara ett normaltillstånd?
En enda elevberättelse räcker för att visa hur skolan systematiskt brister i sitt allra viktigaste ansvar. Och alla har inte, som Hanna Lindgren, en mamma som är expert på kommunikation om pedagogik.