Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 6 av 194

Anpassningar i klassrummen skrotas: ”Är det ett aprilskämt?”

21 september
I sin skolbudget föreslår regeringen att dagens system med extra anpassningar i klassrummen för elever med exempelvis ADHD och autism ska tas bort på svenska- och matematiklektioner. – Det som behövs är resurser, kompetens och struktur. Inte att man separerar barn från sina klasskamrater, säger Eric Donell från Riksförbundet Attention.

”Standardiserade tester löser inte skolans problem"

18 september
”Regeringens utredning om stödinsatser i skolan föreslår att nationella proven i lågstadiet ska ersättas med korta standardiserade tester för att identifiera elever i behov av stöd. Det kan låta effektivt – men i själva verket riskerar det att leda till ett förenklat och missvisande sätt att förstå barns lärande”, skriver Heléna Fransman, speciallärare.
1567194