Pia Rehn ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan. Hon kommer att tala om elever med ovanligt ojämna förmågor, så kallade 2E-elever.
Skolverket inrättar tio regionala kontor för att regelbundet ha dialog med alla skolhuvudmän. Det är en del av ett regeringsuppdrag för att skolan ska bli mer likvärdig, att kvaliteten ska stärkas och att fler barn och elever ska nå målen. De nya kontoren samlokaliseras med Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Sveriges antidiskrimineringsbyråer ser ett behov av att politiker och kommuner nu tar sitt ansvar, lyssnar till experterna och förbättrar skolmiljön för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, skriver debattörerna.
The evidence is overwhelming that money matters in education, especially for disadvantaged students, writes Pasi Sahlberg and Adrian Piccoli, University of NSW.
Det finns stora brister när det gäller fördelningen av särskilt stöd och extra anpassningar i skolan. Det visar Skolledarenkäten 2021. "Skolledare lämnas ofta ensamma med svåra yrkesetiska val", säger Lärarförbundet Skolledares ordförande Ann-Charlotte Gavelin Rydman.
Elever med särskilda behov ska lättare kunna få plats på skolor med små grupper och mycket vuxenstöd – resursskolor.Det är skolminister Lina Axelsson Kihlbloms (S) förhoppning med ett kommande lagförslag.
Detta material vänder sig till ansvariga för och verksamma inom kommunal vuxenutbildning med ansvar för komvux som särskild utbildning. Syftet med materialet är att ge information om bestämmelser som reglerar komvux som särskild utbildning på grundläggande och gymnasial nivå. (pdf)
Podagog Malmö är tillbaka! Första gästen i Pedagog Malmös studio är Angelica Ioseinov, speciallärare i matematik på Munkhätteskolan, och vinnare av Malmö pedagogpris i kategori grundskola 2021. Hör henne berätta om sin resa, från att själv ha haft matteångest till att arbeta som matematiklärare. (webb-radio)
Kunskapssynen inom svensk skola hindrar elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning från att nå högre betyg. Det behövs nya styrdokument, mer kunskap och mer pengar för att komma tillrätta med problemet, menar läraren Alexander Skytte.
Författaren och specialläraren Margareta Lundkvist har blivit en hyperaktiv pensionär, är flerfaldigt bokaktuell och driver Facebookgruppen ”Autismpedagogik i vardagen”. Nu håller hon på att summera sitt liv.