Julia Svensson i Malmö fick inte det stöd hon hade rätt till för att klara skolan. En hovrättsdom – som nyligen fastställdes av Högsta domstolen – slår fast att kommunen har gjort sig skyldig till diskriminering och ger Julia Svensson rätt till ersättning. Domen kan få stor betydelse för barn som inte får stöd och…
Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik, ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet. Han kommer att tala om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter.
Vi vet inte hur det går i skolan för elever med dyslexi, synnedsättning, ADHD och andra funktionsnedsättningar. Det gör att stödinsatser inte går att följa upp och att resurser inte fördelas utifrån behov, skriver Malin Ekman Aldén på Myndigheten för delaktighet och Fredrik Malmberg på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hälften av skolorna gör inte särskilda bedömningar av elever i förskoleklass som visar indikationer på att behöva det, enligt en ny granskning från Skolinspektionen.
Andelen elever med åtgärdsprogram har ökat i grundskolan och är högst i årskurs 9. Det kan vara ett tecken på att stöd till elever sätts in för sent. Regeringen införde därmed under 2019 ”Garantin för tidiga stödinsatser”. Skolinspektionen har nu granskat arbetet med tidiga stödinsatser i förskoleklass. Och vår sammanvägda bedömning är att garantin i…
Den 1 juli 2019 infördes en garanti för tidiga stödinsatser, vars syfte är att stärka elevers kunskaper i svenska och matematik. Garantin för tidiga stödinsatser syftar till att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande, och att stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt, det vill…
I och med garantin för tidiga stödinsatser har förskoleklassen fått ett nytt stort åtagande. I korthet innebär detta att samtliga elevers språkliga och matematiska kunnande ska kartläggas med hjälp av de nationella kartläggningsmaterialen Hitta språket och Hitta matematiken. Sedan ska elever som bedöms vara i behov av stöd för sin utveckling inom dessa områden ges…
Vi vet för lite om hur det går i skolan för elever med funktionsnedsättning. Utan statistik som gör det möjligt att följa upp måluppfyllelse går samhället miste om viktig information som bidrar till att utveckla skolors arbete. Därför har Specialpedagogiska skolmyndigheten och Myndigheten för delaktighet tillsammans skickat in en skrivelse till regeringen om behovet av…
När 85 procent ersättning till friskolorna gällde var det även tillåtet med elevavgifter, men jag antar att avgifter inte ingår i förslaget från dem som vill återinföra den gamla ordningen. Varför ska en elev straffas genom att få lägre skolpeng bara just för hen väljer en friskola, frågar Friskolornas riksförbunds vd Ulla Hamilton.
Kommuner köper allt oftare in konsultmodeller för att mäta skolresultat, från lektionskvalitet till lärarinsatser. Har specialpedagoger blivit en bricka i det spelet?