På Eklidens 7–9-skola i Nacka har man utarbetat ett ambitiöst och genomtänkt system för övergångar, som även inkluderar förberedelserna hos mellanstadiet de nya eleverna kommer ifrån – som i sin tur tagit med sig de goda vanorna till de egna övergångarna underifrån.
Skolans uppdrag är att ge alla elever det stöd de behöver – men att lyckas sätta in rätt stöd i rätt tid är ofta lättare sagt än gjort. På Alléskolan i Lomma fångar man upp elever i tidig ålder genom en satsning på elevhälsomöten och något som kallas ”spindeldokument”. "Funkar elevhälsan på en skola så…
För att bättre kunna möta behoven hos barn och elever med neuropsykiatriska svårigheter föreslås förändrade krav i förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen i syfte att säkerställa studenternas kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter. I syfte att säkerställa studenternas kompetens inom kunskapsområdet sex och samlevnad föreslås förändrade krav i grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen.
Skolor ska få mer förebyggande hjälp med anpassningar och särskilt stöd, när Specialpedagogiska skolmyndigheten växlar angreppssätt. Varbergs kommun ligger redan långt fram i arbetet.
I dag slås elever med NPF ur skolan, med stora kostnader för både individ och samhälle som följd, skriver Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention och Annica Nilsson, intressepolitisk ombudsman Riksförbundet Attention.
Skolorna ger betydligt mindre särskilt stöd i skolan än vad lagen föreskriver. Varje år går en stor andel elever ut nionde klass med underkända betyg, utan att de har fått den hjälp som de har rätt till. "När vi gör tillsyn är det ett av de vanligaste bristområdena", säger Helena Olivestam Torold på Skolinspektionen.