Slopa ämnet svenska som andraspråk – och minska kostymen för modersmålsundervisningen. Lärare ska få fortbildning i ljudningsmetoder och coachning i hur man undervisar bäst i klassrummet. Dessutom ska lärare i förskola testas i språkkunskap och svenska värderingar. Det är Moderaternas nya skolpolitiska beslut.
När svenska och svenska som andraspråk (SVA) undervisas i samma grupp drabbas både elever och lärare. Det är dags att sätta stopp för en ojämlik praktik som skadar språkutvecklingen och försvårar integrationen, skriver Camilla Nyblad, svensk-och svalärare.
För oss lärare förvandlas vår uppgift – att motivera och stärka eleverna i deras språkutveckling med framtiden som horisont – till ett olösbart etiskt dilemma, skriver Linn Hansén, lärare i svenska som andraspråk.
Över 80 procent av niorna i Malmö är behöriga till gymnasiet. De flesta som inte når hela vägen faller i matte eller svenska som andraspråk. "Det är väldigt tydligt när man tittar på resultaten att det är de obligatoriska ämnena matematik och svenska som andraspråk som är sorgebarnen, säger Sara Wettergren (L), skolkommunalråd.
Josefine Broberg och Anna Grimbe, biträdande rektorer och central utvecklingsledare respektive pedagogista i Södertälje kommun, som genomfört den digitala kursen Andraspråksutveckling i förskolan med kursledare Anniqa Sandell Ring.
Den allt vanligare bilden av en allvarlig ”läskris” i Sverige behöver nyanseras. Seminarium med bland andra Josefin Nilsson och Karin Pettersson från Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet. (Webb-tv)
I rapporten presenterar Josefin Nilsson och Karin Pettersson från Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet förslag kring hur vi kan förbättra den tidiga läsundervisningen för elever som lär sig läsa på sitt andraspråk för att minska läsgapet och säkerställa att alla elever i Sverige får den undervisningen de har rätt till. (pdf)
En sva-ansvarig, samt systematisk behovsbedömning av vilka elever som ska läsa sva, är några av Husieskolans satsningar som gjort skillnad för undervisningen i svenska som andraspråk, sva.
Det är tydligt att elever som läser sva behöver extra stöd för att lära sig svenska, konstaterar Linda Fälth, professor vid Linnéuniversitetet. Och det är bråttom med förändringar inom sva, menar experterna. Läs Moa Duvarci Engmans ledare ur senaste numret av Skolportens magasin.
Barn är allt mer sällan ute i naturen. Och de rör på sig allt mindre. Fältbussen i Botkyrka kommun har bedrivit undervisning i naturen sedan 1988 – en undervisning som blivit mer angelägen än någonsin.
Det är hög tid att ta fram en kursplan i svenska som andraspråk för elever som är hörselskadade i specialskolan, anser Specialpedagogiska skolmyndigheten. Men till skillnad från utredningsförslaget vill myndigheten inte se fler utredningar, utan konkreta uppdrag till Skolverket.