Skräddarsydd svenskundervisning för barn från andra länder är en god tanke – men har i praktiken fått katastrofala följder. Inplacering av elever sker ofta godtyckligt och utan vidare kunskapstester, skriver riksdagsledamot Sedat Dogru (M).
Det tar flera år att lära in ett nytt språk. Och under den tiden måste nyanlända elever få chans att utveckla sina ämneskunskaper. Med dagens system får de svårt att komma i kapp, skriver läraren Åsa Carpman.
Med mer svenskundervisning vill regeringen höja nyanlända barns skolresultat. Men bristen på utbildade lärare i svenska som andraspråk är enorm, menar Lärarförbundet.
Dubbelt så mycket svenska för nyanlända elever i grundskolan. "Vi har varit naiva när vi trott att nyanlända elever ska klara skolan på samma tid som de som är födda i Sverige", säger Erik Ullenhag, integrationsminister.
Skolverket har i sina nya kursplaner stärkt modersmålets roll i grundskolan. – Det är en framgång. Att utveckla det egna språket är det bästa sättet att nå godkända betyg och komma in på ett gymnasieprogram, säger Najwa Sader som är modersmålslärare i Ulricehamn.
Ingen av Camilla Edvalls elever har varit i Sverige längre än ett år och många är analfabeter. Hör Camilla Edvall berätta om sina metoder för att få eleverna att knäcka läs- och skrivkoden, så att de kan göra sina egna berättelser rättvisa (webb-radio).
De har elever som pendlar från 17 kommuner till Gamla stan i Stockholm. Estniska skolan är unik i sitt slag i Sverige. Här läser alla elever estniska varje vecka och nyanlända går direkt in i klasserna.
Lärare ska få bättre verktyg för att bedöma svenskkunskaperna bland elever som nyligen har kommit till Sverige. Bara 64 procent av dessa elever tar sig i dag vidare från grundskolan till gymnasiet.