2019 presenterades regeringens senaste utredning om studie- och yrkesvägledning. Men trots att många av förslagen var efterlängtade har inte ett enda förverkligats. Vad hände egentligen?
Vägledningscentrum utvecklar två olika verktyg för att kunna identifiera elevernas valkompetens, alltså förmågan att göra väl övervägda studie- och yrkesval. Verktygen ska tydliggöra vilka behov enskilda elever har, men även klassen som grupp.
Många studie- och yrkesvägledare tvingas dela sin tid mellan flera skolor. "Vissa upplever det som mycket stressande", säger Glenn Castenbladh Rafors som är sammankallande i Sveriges Lärares nationella råd för studie- och yrkesvägledare.
Genom att samverka med andra professioner och vårdnadshavare får studie- och yrkesvägledare ökad möjlighet att jobba kompensatoriskt. "Vi försöker bredda synen på hur vi kan arbeta med kompensatoriska insatser", säger Josefin Gran, som är SYV på Kannebäcksskolan.
Nathalie Palm är studie- och yrkesvägledare på anpassad skola i Ängelholm. Här berättar Nathalie om varför hon är syvare – och vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
På Holluf Pile Skole samarbejder lærer og vejleder om at skabe sammenhæng mellem undervisning og vejledning. Det giver vejlederen et bedre kendskab til den enkelte elev i en tid, hvor individuel vejledning ellers er en mangelvare.
Krönikören Ida Lindell om en tilltagande svårighet att prioritera syv-yrkets huvuduppdrag – och om ”flera saker vi kan göra för att flytta fokus från ’kundtjänst’ till ’vägledning’”.
Studie- och yrkesvägledare har i dag större ansvar, bredare roll och mycket tyngre utbildning än gårdagens syo-konsulenter. Ändå har inte mycket hänt i fråga om status, lön och yrkesroll. Det vill Sveriges Lärares nationella råd för vägledare ändra på.