Tre lärare har belönats för sitt arbete med att utveckla undervisningen med nytänkande och digitalisering. Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa samt Naturkunskap på Torekällgymnasiet i Södertälje, utsågs till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet.
I Helsingfors har stadens skolor satsat på emotionella och kommunikativa färdigheter bland eleverna i skolorna. Vi besökte en lektion i Månsas lågstadieskola.
Med demokrati följer yttrandefrihet och med den ett ansvar att vara påläst om det man uttalar sig om. Det är tydligt att Susanne Nyström saknar forskningsbelägg, kunskap och erfarenhet av området, skriver musikläraren Carolina DiMaria om DN:s uppmärksammade ledartext.
I en situation där eleverna är nästan totalt okunniga i historia kan det anses som direkt desinformation att betona negativa perspektiv på det egna landet, vilket är det som sker i dag, skriver Inger Enkvist på ledarplats.
På Ålstensskolan läser alla årskurser skönlitteratur kopplat till ett gemensamt tema. ”Eleverna blir medvetna och börjar fundera tillsammans, men de kan också öka sitt ordförråd. Man får så mycket på köpet!”, säger förstelärare Jessica Fidani Kemmler.
På Langebjergskolen bliver eleverne undervist i kunstig intelligens. Her er erfaringen, at der er meget stor forskel på, hvor gode eleverne er til at forstå og reflektere over de nye chatbots.
Chatbotten SkoleGPT er udviklet specifikt til, at lærerne kan undervise i kunstig intelligens uden at frygte for at bryde nogen regler. Og ifølge en af udviklerne bag den danske chatbot er den faktisk også på nogen områder mere egnet til undervisning.
Men bara några dagar kvar till skolstarten i höstas saknades lärare till mellanstadiet i Svappavaara. Då sökte lärarstudenten Albin Rannestam jobbet och eleverna slapp åka tre mil i buss till grannbyn Vittangi varje morgon.
När ChatGPT lanserades för knappt ett år sedan larmades det om ökat fusk bland elever i hela landet. Men på Torslandaskolan i Göteborg har chattboten förändrat undervisningen till det bättre. "Man kan spara tid, minska stress och paradoxalt nog höja kvalitén för eleverna", konstaterar SO-lärare Thomas Edwall.