Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska innehålla moment om jämställdhet – men det gör den sällan. Kan skönlitteratur vara lösningen? Det tror lärarutbildare vid högskolan.
För några år sedan samarbetade två lärare på Matteusskolan om en kurs som var tre veckor lång. Numera involverar de två lärarna fler kollegor och planerar för hela terminer. Stockholms stad prisar lärarlagets samarbete.
På senare tid har debatten om kreationism i offentligheten tagit fart. Som barn uppfostrade i denna parallella verklighet tog vi skada av vår skolgång. Den som vill värna dagens unga måste förstå drivkrafterna, men också höja kraven på friskolor och Skolinspektionen, skriver Stefan Lundstedt och Hanna Svanbro, f d elever på Kristna Skolan.
I Ulricedalsparken har en stor blomsteräng blommat under sommaren. För att få mer kunskap om naturens kretslopp och vikten av biologisk mångfald har förskolebarn fått så ängen. Men det har även varit en strategi för att skapa intresse och förståelse hos invånare i området.
Behöver du som lärare bättre verktyg och stöd för att arbeta med elever i behov av särskilt stöd? Helene Fägerblad är en av SPSM:s rådgivare som ger stöd ute på skolorna. "När det gäller yngre elever får vi ofta frågor om utåtagerande beteende", säger hon.
Läs vår intervju med Jonas Johansson gymnasielärare och universitetsadjunkt, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet. Han kommer att tala om undervisningen i litteraturhistoria.
Genom ett utbyte mellan gymnasieelever och vuxna som läser Sfi har läraren Henrik Nilsson fördjupat undervisningen om migrationsfrågor. Arbetssättet Världen finns här har gett förutsättningarna, där själva mötet mellan människor är det viktiga. "Jag kan printa ut hur många tidningsartiklar som helst men det kan aldrig ersätta ett samtal", säger Henrik Nilsson.
Strax söder om Forsby utanför Klippan har en drygt sju fotbollsplaner stor solcellspark byggts med särskilt fokus på biologisk mångfald. Där var Krika Bygdeskola snabbt med på tåget.
De 100 miljoner lektioner som genomförs varje läsår kan leda till ännu mer lärande för eleverna än vad det gör idag. Ska Sverige vara en kunskapsnation måste skolans uppmärksamhet riktas mot hur olika lärare leder undervisning och hur det påverkar elevernas lärande, skriver Bitr. Prof. Marcus Samuelsson, Linköpings universitet. m.fl.