Smitten på en skole i Kolding er for stor til, at skolelederen har planer om at ophæve alle restriktioner med det samme. I København glæder en skoleleder sig derimod til i dag at ”løsne op for det hele”.
Timplanelösa skolor är en naturlig konsekvens av en målstyrd skola. Försök med timplanelösa skolor gjordes i början av 2000-talet, med varierande resultat. Idén skrotades. Nu är tiden mogen, menar Eva-Lotta Hultén.
The Covid-19 pandemic disrupted education provision at an unprecedented scale, with education systems around the world being impacted by extended school closures and abrupt changes to normal school operations. The Responses to Educational Disruption Survey (REDS) investigated how teaching and learning were affected by the health crisis, and how education stakeholders responded to the educational…
Britain’s children are being failed by schools when it comes to learning about the climate crisis, with the subject often wholly missing from the curriculum, sidelined, or mistaught, students and education experts have said.
Vi vet att många barn och ungdomar i skolan har mått dåligt under pandemin. För många har isoleringen och karantäner påverkat inte bara ett tapp kunskapsmässigt utan även i hur man mår psykiskt. Lärare och pedagogisk personal har kämpat och slitit för att hjälpa alla elever och gjort ett fantastiskt arbete, skriver Jan Rejdnell (L).
Många lärare vittnar om en ökad utsatthet för hot och våld från elever och vårdnadshavare. Kan lärare som rädda eller ängsliga uppfylla sitt demokratiuppdrag och ta upp känsliga frågor? Hör Björn Westerström, gymnasielärare, Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, Anne-Marie Körling, grundskolelärare och fd. läsambassadör, och Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet. (webb-radio)
Allt färre Förintelseöverlevande finns kvar och deras vittnesmål når inte längre nya generationer genom direkta möten. Då blir skolans roll helt avgörande, skriver Åsa Fahlén, LR, Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund.
Vi måste även fokusera på hur allas inlärning och utveckling kan underlättas och gynnas. Detta är oerhört viktigt för att möta kraven från arbetsliv och samhälle, skriver läraren Anders Andersson.