Det talas allt oftare om behovet av hårdare tag i skolan – om nolltolerans mot allt som avviker från den tänkta normen. Men i mitt klassrum ser verkligheten annorlunda ut. Där är variationen inte ett problem, utan själva förutsättningen för att lärande ska ske, skriver folkhögskolläraren Kristina Ståhlnacke.
På modersmålsenheten i Helsingborg insåg vi att vi behövde ett arbetssätt som passar våra heterogena undervisningsgrupper, som är spridda på olika skolor i stan. Vi har sett att vårt arbetssätt som vi kallar för temaarbete fungerar utmärkt i våra heterogena grupper. Hoppas du också vill testa!
I sin magisteruppsats undersöker Linda Lundblad hur lärare tillsammans med elever kan förbättra undervisning och skola genom samtal och gemensamma processer. Studiens resultat tyder på att när lärare och elever samarbetar kring förbättringsområden kan förutsättningar för mer meningsfull delaktighet med inflytande skapas.
Elever måste lära sig att komma förberedda till lektionerna redan på lågstadiet, skriver Setayesh Kormi Nouri: ”Det vi kallar ´förberedelse´ i skolan kallas professionalism i vuxenlivet. Om skolan på allvar ska förbereda elever för framtiden måste ansvar bli en naturlig del av utbildningen, inte något vi hoppas uppstår spontant i årskurs 1 på gymnasiet”.
Det var ett ovanligt inspel på Nordanstigs kommunfullmäktige i måndags. Två elever från Bergsjö skola framförde kritik för lärarbristen. De krävde svar om vad kommunen gör för att säkra ungdomarnas skolgång.
Om vi vill motverka genvägar och fusk med AI måste vi återupprätta läraryrket. Vi måste satsa mer på mänsklig undervisning. AI kan aldrig ersätta en levande dialog, skriver Erik Cardelús, lektor i språkdidaktik.
When a student's feeling of not being "a math person" is combined with repeated setbacks, the student is less willing to engage with the subject. Educators like Wendy Amato and Alex Baron recommend using instructional strategies like celebrating mistakes to help build resilience.
Två kompromisslösa matematiklärare med hybris fick med sig två tunga forskare och en hel kommun. Nu lägger 110 lärare i Skara om undervisningen i algebra – från lågstadiet till gymnasiet – tillsammans.
De har riktat svidande kritik mot matematikundervisningen. Nu arbetar forskarna Linda Ahl och Ola Helenius med lärare i flera kommuner för att förändra den – från grunden. – Det är akut att göra något. Det här är ett samhällsproblem, säger Linda Ahl.
Skolverket och Statens skolinspektion låter tjänstemännens subjektiva, ofta progressiva värderingar styra svensk skola. Det bekräftas nu av Riksrevisionen, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.