I Sverige stöter man sällan på explicit förnekande av Förintelsen. Men det är oroväckande att det blir vanligare att förvanska Förintelsen, skriver Ziv Nevo Kulman, Israels ambassadör i Stockholm.
Skillnaderna mellan Sveriges gymnasieskolor är alldeles för stora. Medan en del elever har många lärarledda lektioner i rätt utrustade lokaler får andra hålla till godo med både mindre och sämre undervisning. Det finns ett enkelt sätt att ändra på det, skriver Dagens Nyheters ledarredaktion
Skolorna ska ha ändamålsenliga lokaler för undervisningen i naturvetenskapliga ämnen. Men några krav på antal labbar finns inte, och tillsynen sker bara på ett urval av skolorna. "Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut", säger Anna Bergqvist, Skolinspektionen.
På Stapelbäddsskolan får elevernas diskussioner ta mer plats än den traditionella räkningen i matteboken. Genom att arbeta enligt modellen tänka, resonera och räkna (TRR) får eleverna sätta ord på vad de ser, vilket i sin tur även ger eleverna språkliga vinster. För lärarna innebär det också viktig avsatt tid för att reflektera kring sitt eget…
Universitetslektorn Sofia Hort svarar kognitionsforskaren Agneta Gulz om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning. ”Vi är många forskare som upplever att mätbarhet och effekt som är det enda som räknas”.
9 ud af 10 børn med skolevægring får det bedre både fagligt og trivselsmæssigt i digitale skoler. Folkeskolen har spurgt forældre med børn på en af landets største onlineskoler om, hvilken forskel undervisningen har gjort.
Skola utifrån kognitionsvetenskap är säkert hur bra som helst, men låt oss för tusan inte glömma att det är personer vi jobbar med. Det finns väl nyanser här i världen, eller hur? skriver Maria Wiman i en krönika.
Rapporteringen om skolan handlar nästan uteslutande om hot och våld. Elinor Torp undrar om vi verkligen har en skola för alla – eller en skola för ingen.
Stöd och extra anpassningar ska framför allt ske i klassrummet. "Med resultat att elever som är stort behov av särskilt stöd inte får det. Samtidigt har många lärare fått en helt orimlig arbetssituation", säger Filippa Mannerheim, gymnasielärare i historia och svenska.
Tillitsvalgte forteller om klasser uten lærer i et fag en hel måned, og skoler som nekter å betale lærere overtid for å være vikar. Men ingen vet hvor ofte lærerløse timer forekommer.