Samtidigt som debatten om ”No excuses” pågår i Sverige har en skola i Borås tjuvstartat – i liten skala. "Vi behöver lära dessa elever hur man fungerar i en grupp, om normer och uppförande", säger Bodaskolans F–6-rektor, Catrin Hylander.
Rapporterna om oredan i den svenska skolan avlöser varandra, samtidigt visar senaste Pisa-mätningen att var fjärde 15-åring knappt kan läsa. En lösning som lanseras nu är skolmodellen ”No excuses”.
Sverige behöver göra mer mot stöket i klassrummen. Liberalerna vill därför införa en försöksverksamhet med ordningsskolor i utanförskapsområden, skriver Simona Mohamsson (L).
I skoldebatten målas ofta en skarp gräns upp mellan det teoretiska och det praktiska, mellan forskning och erfarenhet, mellan ”evidensbaserat” och ”konstruktivistiskt”. I många av Edholms och Mohamssons skolpolitiska utspel blir denna dikotomi tydlig. Resultatet blir en förenklad bild av vad vetenskap om/och undervisning faktiskt är, skriver universitetslektor Oscar Björk
Lærere har mindre tid til undervisning og læring i danske grundskoler, fordi de skal bruge mere tid på at håndtere uro og støj. Det viser en ny rapport om de danske resultater i TALIS-undersøgelsen.
Många svenska elever tycker att det är ångestfyllt att hålla tal i skolan. Svenskläraren Daniel Sandin upplever att de muntliga momenten allt oftare anpassas bort. "Det är att göra eleverna en björntjänst", säger han.
Skenäsanstalten väntas kunna ta emot 13 och 14-åringar tills nästa års årsskifte. Anpassningar krävs för att möta både skollagen och FN:s konvention om barns rättigheter. Anstalten ska till exempel implementera en organisationen för grundskola.
Låta alla elever läsa samma bok i en kvart. Under varje lektion. I två veckor. Malmö Idrottsgymnasium (MIG) har haft modellen i tio år nu. "Visst kan det vara tungt för en del, men många uppskattar det lugn som lässtunderna ger", säger svenskläraren Kajsa Månsson.
Ständiga lärarbyten, ostrukturerad undervisning och lågt ställda förväntningar. För 11-åriga Sarah som har en intellektuell funktionsnedsättning har den anpassade grundskolan snarare känts som förvaring än utbildning.