Frågor som rör mänskliga rättigheter aktualiseras ständigt. För att ge lärare metoder och redskap för att arbeta med MR-frågor i klassrummet arrangeras seminarieserien ”Mänskliga rättigheter i skolan”. Först ut var Brinellskolan i Fagersta.
"Vad kallas en tjej som ligger runt?" frågade Östlyckeskolan sina elever på ett prov. Nu ber skolledningen om ursäkt i ett öppet brev till alla föräldrar.
Skolverket tar avstånd från hur ordet madrass används i ett prov på Östlyckeskolan i Alingsås. Undervisningsråd Annika Hjelm menar att det strider mot skolans värdegrund. ”Det här är ett sexistiskt sätt att trycka ned flickor på”, säger hon.
Perla Bjurenstedt har vigt sitt liv åt att sjunga och prata med skolbarn om allas lika värde. Förr mötte han ofta kyrkor som var ute i samma ärende, men det händer inte lika ofta i dag.
Sverigedemokraternas framgång kräver att lärarna tar sitt uppdrag på största allvar. Det skriver Lina Holmqvist, Lärarstudent i samhällskunskap/historia, Lund.
I de informella skolval som hölls på flera håll i norra länet framkom det bland annat att SD har ett stort stöd hos eleverna. Nu utvärderas resultaten i både skol- och riksdagsvalet.
Värdegrunden är i fokus bland aktörer inom skolan efter Sverigedemokraternas valresultat. Andra frågor i fokus är fortsatt kamp för högre lärarlöner och minskad administration.
I Skellefteå har drygt hälften av alla lärare gått en kurs i Skolkomet. Många av dem har fått upp ögonen för hur mycket de själva påverkar det som sker i klassrummet. Men frågan är hur metoden rimmar med skolans värdegrund.
Bör svenska skolungdomar få i uppgift att debattera homosexuellas rätt att adoptera? Det är en svår fråga, men en viktig debatt, skriver Ann-Charlotte Marteus.
Hur väl lyckas skolan med uppdraget att förmedla en gemensam värdegrund och samtidigt lära eleverna att tänka kritiskt? Sådär, tycker forskaren Anna-Karin Wyndhamn som intervjuas av Skolporten. Men det är inte den eventuella motsättningen som är problemet, skriver Susanna Birgersson på ledarplats.