Vi har haft ett antal lärarlyft i Sverige, men de har främst riktat sig till lärare som vill läsa in formell behörighet. Lösningar för den kontinuerliga professionella utvecklingen saknas fortfarande. Det skriver bland andra Mattias Hallberg, Sveriges Elevkårer.
Talangutvecklingsprojekt Rebel Learners syftar till att lyfta drivna lärarstudenter. I juni genomförde Rebel Learners sin första Summer Camp där 60 lärarstudenter deltog.
Från 1 juli höjdes åldersgränsen för att få studiemedel med två år, från från 54 till 56 år. Syftet med förändringen är att få fler att vidareutbilda sig eller byta karriär.
För fem år sedan hade 39 procent av eleverna som gick ut årskurs 9 godkänt i alla ämnen. Förra året var andelen 90 procent. Vändningen kom när skolans lärare började utvärdera sin egen undervisning.
Linnea Sahlin kompletterar lärarutbildningen med att vara en av studenterna i första kullen Rebel learners. — Jag brinner för snorungarna som förutspås hamna snett. Jag ser deras kapacitet och vill göra dem till bra människor, säger hon.
Samtidigt som skoleleverna är lediga tillbringar närmare 1 000 lärare höstlovet på Umeå universitet. Mellan den 29 och 30 oktober anordnar universitetet ett flertal konferenser, seminarier och workshops för skolans lärare i kompetensutvecklande syfte.
Regeringen föreslår i forskningspropositionen att forskarskolorna för lärare och förskollärare permanentas. Vi som representerar skolans huvudmän, skolledare och professionen välkomnar förslaget, skriver Håkan Sörman, SKL, m.fl.
Under måndagen fick Krokoms förskollärare lära av en av Sveriges främsta experter på barns lärande, professorn Ingrid Pramling Samuelsson från Göteborg.
Eleverna i årskurs 7-9 ska laborera mera, tycker Nationalkommittéen för kemi och Svenska Kemisamfundet. I dagarna håller de sommarkurs för kemilärare på Vasaskolan i Gävle.