– Det här borde alla få göra! Morgan Johansson är en av de yrkeslärare som fått möjlighet att praktisera på en arbetsplats. Yrke har träffat tre lärare som använt bidraget för kompetensutveckling på lite olika sätt.
Svenskt Näringsliv välkomnar Jan Björklunds förslag att flytta ansvaret för lärlingsutbildningen från skolan till företagen. – Det är viktigt att vi får en mer attraktiv lärlingsutbildning. Då kan det här vara en väg att gå, säger Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
Intresset för gymnasieskolans nuvarande lärlingsutbildning är svalt. Kvalitetsbrister, dåligt rykte och uteblivet stöd från flera branschorganisationer kan vara några förklaringar till att elever väljer bort lärlingsutbildningarna, enligt Skolverket.
Intresset för lärlingsutbildningarna minskar. Av de lärlingar som började hösten 2011 hade 40 procent hoppat av året därpå. Samtidigt blir andelen yrkeselever allt mindre.
Målet för gymnasieskolan är att varje individ skall ha ett val, att antingen läsa vidare på högre studier eller att kunna arbeta. SKF Tekniska Gymnasium utbildar för just detta, skriver bland andra Eva Karlsson, VD SKF Sverige AB.
Brist på yrkeslärare. Minskat intresse för yrkesprogram. Många elever hoppar av sin lärlingsutbildning. Jonas Sandqvist, undervisningsråd på Skolverket, ser stora problem i lärlingsutbildningen.
Färre elever väljer yrkesprogram i gymnasieskolan. Intresset för lärlingsutbildningar minskar och många elever hoppar av sin lärlingsutbildning. Det råder också brist på yrkeslärare. Det visar tre nya rapporter om gymnasieskolan som Skolverket presenterar idag.
Att ha en handledare utan handledarutbildning och en ansvarig lärare som får stressa som en galning för att över huvud taget hinna med ett besök. Ja, det är inget drömscenario för en gymnasieelev i arbetslivet.
Jan Björklund vill förändra det svenska lärlingssystemet i yrkesutbildningarna till en modell som finns i flera europeiska länder. Det innebär bland annat att ansvaret för yrkesutbildningen ska flyttas från skolan till branscherna.
Låg status, svag styrning och litet inflytande från branscherna gör att lärlingsutbildningarna inte lyfter. Låt arbetsgivarna ta större del i utformningen och genomförandet av utbildningarna, skriver två forskare.