För alla elever som går sista året i höst väntar gymnasiearbetet. De ska visa vad de lärt sig under utbildningen. Och att man är redo för sitt valda yrke.
I dag presenteras Skolinspektionens specialgranskning av gymnasieskolans lärlingsutbildningar. – Det är glädjande att det finns många positiva besked om lärlingsutbildningar som fungerar och de egenskaper de uppskattas för bland eleverna. Dock finns det fortsatt mycket som behöver förbättras, säger Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.
Elever som går gymnasieskolans lärlingsutbildning är överlag nöjda med sin utbildning, och särskilt den på arbetsplatsen. Men det finns stora skillnader mellan skolornas samarbete med arbetslivet, visar en granskning Skolinspektionen gjort vid 35 skolor.
Måndagen den 10 juni klockan 10.30-12.00 finns det möjlighet att delta i Skolinspektionens webinarium om lärlingsutbildning, en utbildningsform som är både aktuell och omdebatterad. Ett webinarium är ett seminarium som hålls via webben, och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor till Skolinspektionen.
I media framhålls ofta att yrkesprogram har få sökande. Men det finns det ett stort antal elever som går en fungerande yrkesutbildning. Då handlar det om industrifriskolorna, som drivs för att möta behovet inom dagens industri. I en debattartikel lyfter nio rektorer fram skolorna som föredömen.
Fordonsprogrammet på Anderstorpskolan i Skellefteå ligger i topp i Svenskt Näringslivs granskning av gymnasieskolor. Jörgen Malm, rektor på Anderstorpskolan, menar att orsaken till stor del beror på att merparten för jobb efter utbildningen.
Nästa fredag, den 31 maj, är sista chansen för Naturvetenskap- och Teknikelever att anmäla sig till höstens upplaga av Tekniksprånget – en fyra månader lång praktik som ska visa vad ingenjörsyrket innebär.
Ett tätt samarbete med näringslivet och företagsstöd utan vinstkrav är två orsaker till att yrkesprogrammen på Friskolor inom industrin fungerar väl, skriver nio rektorer i ett inlägg om dagens omdiskuterade yrkesutbildningar.
Yrkesutbildningarna på gymnasiet måste bli bättre, attraktivare och mer anpassade till vad arbetsgivarna vill ha. Thomas Hagnefur, ekonom på LO, föreslår att branschernas parter ska få större inflytande över utbildningarna.
Allt färre söker till de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. Samtidigt råder brist på personer med yrkeskompetens. I en ny rapport lyfter LO fram ökat partsinflytande som ett sätt att öka kvalitén på utbildningarna.