Hantverksakademin i Stockholm har satsat på en bred lärlingsutbildning där eleverna får pröva sig fram till rätt yrke, men gymnasiereformen hindrar upplägget.
Skolverkets nya statistik visar att gymnasiets yrkesprogram minskar i popularitet. I dag rymmer de 29 procent av förstaårseleverna – en minskning med sex procentenheter jämfört med 2010.
Ungdomar som väljer en teoretisk utbildning har svårt att växla om till en yrkesinriktad utbildning efter avklarade gymnasiestudier. Det är ett exempel på det oflexibla svenska skolsystemet som diskuterades under ett seminarium på Svenskt Näringsliv.
Yrkeshögskolans reklambudskap ”9 av 10 får jobb” kan ha misslett mängder av unga sedan siffrorna sipprat ner i skolornas marknadsföring. Många studenter har hört av sig till SvD – men ansvarig minister ser inga problem med siffrorna.
De är bara elva av 400. Därför vill Peab visa lite extra omsorg om sina kvinnliga elever och rusta dem inför arbetslivet. – Vi vill stärka deras självförtroende så att de törs ifrågasätta, säger Maria Hernroth, skolchef på Peabskolan.
Två dagar fyllda av bad, studiebesök och samtal. En efterlängtad nätverksträff för att stärka elva tjejer som går på Peabgymnasiet i Solna, som vågat göra ett modigt val.– Alla andra dagar är ju killdagar, säger de.
Svenska och skolk gick ofta hand i hand på Södra Vikens gymnasium. Genom att integrera teoretiska ämnen med yrkesämnen når nu fler elever målen. Dessutom utmanas fördomarna när yrkesläraren går på teater och svenskläraren besöker åkerier.
Här görs något konkret för att locka ungdomar till teknikutbildningar. Genom att de får tänka ut hur man kan hjälpa äldre människor. Och tävla med legorobotar.
Hur skapar vi en bra framtid för unga människor i vår region? Svenskt Näringsliv bjöd in rektorer, lärare och studie- och yrkesvägledare till "fika med en företagare". Den 6 november träffades 15 representanter för skolor och företag över en kopp kaffe för att utbyta tankar och erfarenheter.
Björn Schéele, chef för Avdelningen för omvärldsanalys och uppföljning på Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), kommenterar här några av de påståenden som SvD framfört i sina artiklar angående myndighetens sätt att hantera statistik om studerandes etablering på arbetsmarknaden.