Per Kornhall om vad som kan ha påverkat resultaten i Timss och Pisa

Denna vecka och nästa presenteras resultaten från Pisa- och Timss-mätningarna. Debattören och forskaren Per Kornhall siar om vad som kan påverka resultaten.

Snart är det dags igen. Resultaten har de senaste gångerna sänt chockvågor genom Sverige. Mängder av journalister, spinndoktorer och andra debattörer har skrivit debattinlägg och gjort analyser utifrån dem – med mer eller mindre stor kunskap om vad mätningarna faktiskt säger. Hur kommer de internationella kunskapsmätningarna Pisa och Timss att se ut?

per-kornhall_1eva-wernlid

Per Kornhall. Foto: Eva Wernlid

Jag önskar att jag hade en kristallkula. Nu måste jag själv komma fram till vad jag tror om de kommande resultaten. Kommer det att vända nu? Eller fortsätter vårt fall? Vad kan ha påverkat resultaten? Vi har haft en mängd reformer. Lärarlegitimation, kursplaner, betygsystem, förstelärare och så vidare. Men har vi gjort något åt de grundläggande mekanismerna i styrning och finansiering? Nej. Vi har heller inte vänt trenden för läraryrket – nu saknas det fler lärare än någonsin och bristen blir snabbt större. Kan vi förvänta oss några förbättringar?

För att kunna göra en sådan bedömning kanske vi behöver gå till forskning om undervisningsutveckling. Det enda som förändrar elevers lärande och därmed också resultaten är vad som händer på lektioner, i samspelet mellan lärare och elev. Har vi då haft några reformer som påverkat detta? Ja, jag tror det. Jag skulle vilja peka på två skeenden. Det ena är den generella diskussionen som tagit fart om att huvudman, rektor och lärare faktiskt har ett ansvar för att se till att alla barn klarar sig. Det andra är att vi för första gången på länge har haft en fortbildningssatsning som nått på djupet, omfattat många lärare och handlat om klassrummet: Matematiklyftet.

Min förhoppning är att vi kommer att se en förbättring av matematikresultaten. För det är framför allt där vi har satt in insatser. Om det är så är det en signal om betydelsen av ett välstrukturerat kollegialt lärande och av att någon (i detta fall staten) tar ansvar för lärares fortbildning, dess kvalitet och att denna sker på en tydlig forskningsgrund.

Däremot tror jag tyvärr att likvärdigheten har försämrats ytterligare sedan förra undersökningen för tre år sedan. På detta område har vi inte gjort något. Där får vi hoppas på Skolkommissionens troliga förslag om likvärdig statlig finansiering.

Vi kan vara säkra på en sak: Alla som vill påverka svensk skola kommer att använda resultaten för att påverka i den riktning just de vill. Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, kommer att prata om betydelsen av kommunerna, friskolelobbyn om friskolorna, de borgerliga om betyg och de rödgröna om sina reformer, och så vidare.

Jag skulle vilja att Pisa och Timss användes som de är menade: för analyser som ger underlag till kloka framtidsbeslut baserade på forskning – och i politisk enighet.

Men en så drastisk framtidsvision kanske inte ens den fiktiva kristallkulan klarar av att frammana.

 

skola_vet_grund_per_kornhallFakta/Per Kornhall är fristående konsult, författare och debattör samt forskare vid Mälardalens högskola på halvtid. Han är medlem i Kungl. Vetenskapsakademiens skolkommitté samt svensk representant i Europeiska kommissionens nätverk av oberoende skolexperter. Han har skrivit ett flertal böcker, bland annat Förstelärare – En handbok (Natur & Kultur 2015), och Skola på vetenskaplig grund (Natur & Kultur 2016), tillsammans med Andreas Ryve och Kirsti Hemmi.

 


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5/2016. 

Omslag Skolporten 5 2016

Tema: Formativ bedömning. Dessutom: El Sistema växer i Sverige. Debatt: Per Kornhall om Pisa. Intervju med skolforskaren Alma Harris om distribuerat ledarskap.

Nästa nr av Skolporten kommer 5 december!

Inte redan prenumerant? Missa inte prova-på-priset:

2 nr för endast 99 kr!

PRENUMERERA HÄR!

Erbjudandet gäller till 31 oktober 2016 och för nya prenumeranter.

Sidan publicerades 2016-11-29 10:08 av John Miller
Sidan uppdaterades 2016-12-02 10:59 av John Miller


Relaterat

Svenska elever har svårt att läsa och förstå matteuppgifter

När elever stöter på många ord som de inte känner igen från sina matteböcker, finns det en risk att det är deras läsförmåga som testas istället för deras matematiska förmåga. Det visar Anneli Dyrvolds avhandling.

Svårt för elever att tolka de naturvetenskapliga frågorna i Pisa

​Pisa:s provfrågor i naturvetenskap är svåra att tolka för många svenska elever. Enligt ​forskaren ​Margareta Serder beror det på att frågorna​ ​använder ett abstrakt naturvetenskapligt språk​ samtidigt som ​exemplen är ​vardagliga​.​

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Debatt och samtal om skolsituationen i Järva: Skolan är inte jämlik

Under lördagen anordnades debatt och samtal om situationen på skolorna i Järva. Bland de medverkande fanns föräldrar, skolpersonal samt lokalpolitiker. ”Jag ser när mina elever lämnar vår verksamhet och splittras på en massa olika gymnasieskolor där de möts av en uppsjö av olika fördomar”, säger Helya Riazat, som är rektor på Järvaskolan.

Tjejer blir utbrända i högstadiet: ”Allt du gör bedöms”

Heza Monis, 15, och Ellie Bertén, 14, känner sig pressade av ständiga inlämningar och uppgifter som hopar sig. Allt fler unga tjejer är sönderstressade av kraven på att lyckas i skolan. ”När det blir för mycket gör jag ingenting. Och då blir jag stressad av det i stället”, säger Heza Monis.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

”Vad svarar vi eleverna när de frågar varför det är så billigt att flyga?”

När något är svårt att samtala om så brukar vi lärare fördjupa oss i ämnet genom att läsa forskning. Det är viktigt att inte förminska, släta över och ingjuta falskt hopp hos eleverna. Nu står vi inför mänsklighetens största kris, klimatkrisen. Vår fråga till ansvariga ministrar är, vad ska vi säga till eleverna när de frågar oss varför det då är så billigt att flyga och varför bensinskatten har sänkts? skriver bland andra Annelie Ängdervik, lärare och medlem i Teachers Rebellion.

”Hemuppgifter i skolan har aldrig varit rättssäkra”

Jag har haft elever som erkänt att det i själva verket varit deras föräldrar som gjort uppgifter åt dem, skriver gymnasieläraren Göran Hestner i en replik.

Socialdemokrater i hela landet knackade dörr för att prata skola

Skolan ligger tvåa bland väljarnas viktigaste fråga inför valet i höst. I förra veckan gick Socialdemokraterna i hela landet ut och knackade dörr för att lyfta frågan ytterligare. En av få som öppnade och ville prata var Inger Wentzel som bor i Sollentuna.

I Sala byter var tredje lärare jobb varje år

Sala är den kommun i länet som verkar ha svårast att behålla lärare på samma tjänst. Det visar siffror SVT har tagit fram. ”Jag tycker inte att vi har så stora problem med detta i år, men sifforna är givetvis på tok för höga och inte alls bra för våra elever,” säger Cecilia Krantz, som är rektor på Åkraskolan i Sala.

Så skämtar eleverna om nationella proven i sociala medier

Det finns tusentals inlägg och klipp på sociala medier som gestaltar den kollektiva ångesten bland elever ute i Sveriges skolor under nationella prov-våren. Det är en tuff tid för många, men genom humor i sociala medier kan det bli lite lättare.

Här är de tre nominerade till att bli Årets Rektor

Förmågan att se alla elever och alla medarbetare. Det är ett gemensamt drag hos de tre rektorer som nominerats till Årets rektor. Vem som dragit det allra längsta strået av Maria Risthammar, Emma Enström och Åsa Söderberg avslöjas i samband med Skolledare21 den 28–29 juni i Stockholm.

”Elever får inte det stöd de behöver”

Skollagen fungerar inte för elever med funktionsnedsättning skriver flera intresseorganisationer på DN debatt.Organisationerna kräver att regeringen ger myndigheter i uppdrag att i uppdrag att ta fram statistik om elever med funktionsnedsättning. ”För att veta vad man ska göra och vilka insatser som ger den effekt man eftersträvar behövs statistik”, säger Elisabeth Wallenius som är ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Sjukhusskolan i Åbo finns till för att undervisa barn som vårdas på sjukhus – lärare: “Vi är en del av vården men samtidigt en egen enhet”

Som lärare på en sjukhusskola får man lov att fokusera på det väsentliga, säger specialläraren Gabriella Stenvall-Vihervuori. Hennes främsta uppgift är att se till att eleverna får en mjuk landning i sin egen skola efter tiden på sjukhuset.

De ger eleverna ­betalt för att gå i lovskola

Elever som deltar i lovskolan i Landskrona får betalt även i sommar. Men då riskerar kommunen att bryta mot lagen. ”Alla invånare måste behandlas lika”, säger Lotta Lerwall, professor i juridik vid Uppsala universitet.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?
  Åsa Wikforss

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Annica Henrysson blir ny gymnasiechef i Skövde kommun

Annica Henrysson efterträder Bengt Stenhammar som gymnasiechef i Skövde kommun. Annica har en lång erfarenhet från olika delar av skolans verksamhet och kommer närmast från en tjänst som avdelningschef inom sektor utbildning i Mariestads kommun.

Mot nya utmaningar – ännu en chef slutar

Landskronas skolchef Fredrik Menkus Wegbratt ut ett mejl till personalen på sin förvaltning att han slutar. Detta efter blott två år på tjänsten.

Carina Högberg ny rektor på Västanviks folkhögskola

Carina Högberg är ny rektor på Västanviks folkhögskola.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Årets lärare vill vara mjuk

Lågstadieläraren Anna Rydberg har arbetat på Husbygårdsskolan i drygt 20 år. Nu prisas hon för sitt lågmälda sätt att undervisa, vilket skapar ett tryggt klimat i klassen. ”Jag vill vara en mjuk lärare som inte behöver höja rösten”, säger hon.

Rekordstort intresse för Pantresan – första pris till Bärstadsskolan i Värmland

Intresset för skoltävlingen Pantresan har varit rekordstort. Aldrig tidigare har så många skolklasser varit med och tävlat, 742 stycken. I tuff konkurrens är nu vårens vinnarklass utsedd: Bärstadsskolan klass 3 Röd i Hammarö i Värmland.

Grattis Fredrika skola – årets bokväckare 2022!

Årets bokväckare 2022 tilldelas Fredrika skola: ”Som visat hur mycket en liten byskola med stort hjärta kan åstadkomma. Fredrika skola har gjort läsning till ett samtalsämne i bygden, och fått både förskolan, föräldrarna och resten av byn med på sitt glädjefyllda bokväckartåg.”

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier