Peter Fredriksson: ”Våga styra!”

Tydlig styrning med gemensamma strukturer. Det ger skolorna förutsättningar för att fokusera på det nationella uppdraget, enligt Peter Fredriksson, dåvarande utbildningsdirektör i Södertälje (i dag generaldirektör för Skolverket), som höjt skolresultaten.

Peter Fredriksson. Foto: Annika af Klercker.

Södertälje är en av de kommuner i landet som har högst andel elever med utländsk bakgrund. Trots stora utmaningar har skolorna förbättrat sina resultat de fem senaste åren.

Det är inte rocket science, menar utbildningsdirektör Peter Fredriksson.

– Det är så enkelt som att skapa en gemensam box där alla är överens om målet och vilka strategier man ska arbeta utifrån. Man måste ha gemensamma rutiner, strukturer och förväntningar. Och sedan säkerställa att alla, från politikerna till lärarna i klassrummet, håller sig till denna box. Där finns det vi vet leder till en bättre skola för eleverna, utifrån forskning och beprövad erfarenhet.

Poängen är att lämna skolornas autonoma kultur, och arbeta centralt med några välkända framgångsfaktorer:

  • Pedagogiskt ledarskap med fokus på det som händer i klassrummet.
  • Kollegialt lärande.
  • Mål- och resultatstyrning med tät uppföljning.
  • Kvalitet i undervisningen.

– Kliv in och ta ansvar, i dialog och delaktighet, utifrån det nationella uppdraget. Våga styra. Med en kommungemensam struktur för alla verksamhetsformer, från förskola till gymnasium, kan skolorna fokusera på det nationella uppdraget – och där ryms inget annat än elevers kunskapsutveckling och sociala utveckling. Målen för skolan är redan satta på nationell nivå.

Förutsättningarna är inte alltid bra, men i Södertälje pratar man ytterst lite om resurser och förutsättningar.

– Vi har de resurser vi har. Det viktiga är att fråga sig hur vi använder dem bäst. Vad behöver vi göra för att eleverna ska få en bättre skola med högre kvalitet och måluppfyllelse?

För att förbättra förutsättningarna för ledare och lärare har man bland annat standardiserat administrativa processer, på kommunnivå. En sådan lösning är att dela på ledarskapet i skolan. Rektor är pedagogisk ledare med renodlat fokus på det nationella uppdraget, och en enhetschef sköter kommunuppdrag med ekonomi och administration.

– Huvudmannen måste ta ansvar för att det finns strukturer, rutiner och ramar. Det är vårt sätt att stödja rektorerna så att de kan uppfylla målen.

Andra kommungemensamma strukturer i Södertälje handlar om klassrummet, till exempel kollegialt lärande där förstelärarna tar ansvar för att alla skolor träffas i ämnesgrupper varannan vecka, för att gemensamt utveckla ämnesundervisningen.

– Det är viktigt att lärarna ges tid att prata om sin undervisning och utvecklas med stöd av försteläraren, säger Peter Fredriksson.

Ett annat exempel är ”utvecklingslärare”, särskilt skickliga lärare som går in i klassrummet under en längre tid och coachar lärarna.

– Det behövs praktiknära kompetensutveckling som utvecklar ledarskapet i klassrummet på plats. Som lärare behöver man få syn på det man gör och reflektera tillsammans med en coach.

Något som Peter Fredriksson tagit med sig från Gärdesskolan i Sollentuna, där han tidigare var skolchef, är tvålärarmodellen, som i dag tillämpas i någon form på alla skolor i Södertälje.

Det innebär att lärarna tillsammans planerar, genomför och följer upp undervisningen, vilket skapar nya möjligheter för att göra ett bra jobb.

Fokus ligger på görandet och dess effekter, att eleverna faktiskt får en bättre undervisning och bättre måluppfyllelse.

– Ser vi att det vi gör inte får effekt, så måste vi göra något nytt! Bakar man en kaka som inte smakar bra så vill man inte baka den igen. I skolans värld är det förvånansvärt ofta man bakar samma äckliga kaka om och om igen. Vi måste sluta med det och baka dem som smakar bra. Då får vi en bra skola för alla elever i Sverige.

Av Eva Barkeman


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2016.

Prenumerera eller beställ ditt ex här.

Du kan även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2017-06-13 09:32 av


Konferenser
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin

Skolportens magasin

TEMA FÖRSKOLEKLASSEN: En brygga eller en vallgrav mellan förskola och skola? Förslaget om en tioårig grundskola gör diskussionen om förskoleklassen livligare än någonsin.

Läs mer!
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Facket står på rektorns sida: “Skurup bryter mot grundlagen”

Nu får rektorn i Skurup, Mattias Liedholm starkt stöd av Sveriges skolledarförbund. ”Det händer allt oftare att lokalpolitiker lägger sig i, men Skurup är ett av de värre fallen”, säger Matz Nilsson som är förbundsordförande.

”Vi måste ha bråttom för barnens skull”

Kvalitet i skolans värld behöver inte kosta en massa pengar, hävdar Nordanstig kommuns nye utbildningschef Thomas Larsson. Däremot får förbättringarna inte ta för lång tid. ”Barn kan inte tänka i femårsperspektiv när det gäller utveckling”, säger han.

Isabel Smedberg-Palmqvist (L) nytt skolborgarråd

Under onsdagen har Isabel Smedberg-Palmqvist (L) nominerats till skolborgarråd i Stockholms stad. Hon kommer att väljas formellt vid kommunfullmäktiges sammanträde den 2 mars.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Prisad lärare: ”Glesbygdsskolorna glöms bort”

Josefin Öberg, som är lärare i Fredrika skola, Åsele kommun, har nyligen mottagit Helgepriset. Här berättar hon om priset, om hur det är att vara lärare på glesbygden och arbetets förutsättningar.

Hovslättslärare bäst i Sverige

Biologiläraren Anders Elm som arbetar på Hovslättsskolan utanför Jönköping är en av Sveriges bästa lärare. Senare i vår kommer han att få ta emot Kungliga Vetenskapsakademiens pris under en högtidlig ceremoni på konserthuset i Stockholm.

Nytänkande lärare prisas av Vetenskapsakademien

Fyra lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen verksamma i Helsingborg, Göteborg, Jönköping och Sollentuna, belönas nu av Vetenskapsakademien. De fyra har genom nya idéer och entusiasmerande arbete väckt elevernas intresse för matematik, fysik, biologi och NO.

Karlskogabördig kan bli årets rektor

Maria Lilja från Karlskoga kan utses till årets rektor vid skolledargalan nästa vecka. Hon är rektor för förskolorna i Vivalla i Örebro, som haft en positiv utveckling på senare år.

 Hon kan bli ”årets unga skolledare”

Johanna Linder är biträdande rektor på Polhemsskolan, ansvarig för teknikprogrammet. Hon har blivit nominerad till titeln ”årets unga skolledare” i Sverige.

Läs fler
Namn och Nytt

Mikael Källarsson blir chef för Eskilstunas kulturskola

Nu är det klart vem som blir chef för kulturskolan i Eskilstuna. Mikael Källarsson tillträder tjänsten i mitten av maj, men kommer även innan dess finnas med i utvecklingsarbetet av kulturskolan och i tillsättning av nya tjänster.

Han föreslås som ny rektor i Linköping

Jan-Ingvar Jönsson, professor i medicinsk cellbiologi, föreslås som ny rektor för Linköpings universitet.

Ulrika Kragner blir ny biträdande förvaltningschef för barn- och utbildning

Nu är det klart vem som blir ny biträdande förvaltningschef på barn- och utbildning i Skara kommun. Ulrika Kragner tillträder tjänsten under våren och blir ett viktigt komplement i nuvarande ledningsgrupp.Hon kommer senast från Jönköpings kommun.

Thomas Persson fortsätter som generaldirektör

I maj 2014 tillträdde Thomas Persson jobbet som generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan. Nu har regeringen beslutat att förlänga hans förordnande med tre år till.

Skolchef slutar – får en miljon i avgångsvederlag

Filipstads skolchef Jan-Erik Andrén slutar med omedelbar verkan.