2017-06-13 09:32  606 Dela:

Peter Fredriksson: ”Våga styra!”

Tydlig styrning med gemensamma strukturer. Det ger skolorna förutsättningar för att fokusera på det nationella uppdraget, enligt Peter Fredriksson, dåvarande utbildningsdirektör i Södertälje (i dag generaldirektör för Skolverket), som höjt skolresultaten.

Peter Fredriksson. Foto: Annika af Klercker.

Södertälje är en av de kommuner i landet som har högst andel elever med utländsk bakgrund. Trots stora utmaningar har skolorna förbättrat sina resultat de fem senaste åren.

Det är inte rocket science, menar utbildningsdirektör Peter Fredriksson.

– Det är så enkelt som att skapa en gemensam box där alla är överens om målet och vilka strategier man ska arbeta utifrån. Man måste ha gemensamma rutiner, strukturer och förväntningar. Och sedan säkerställa att alla, från politikerna till lärarna i klassrummet, håller sig till denna box. Där finns det vi vet leder till en bättre skola för eleverna, utifrån forskning och beprövad erfarenhet.

Poängen är att lämna skolornas autonoma kultur, och arbeta centralt med några välkända framgångsfaktorer:

  • Pedagogiskt ledarskap med fokus på det som händer i klassrummet.
  • Kollegialt lärande.
  • Mål- och resultatstyrning med tät uppföljning.
  • Kvalitet i undervisningen.

– Kliv in och ta ansvar, i dialog och delaktighet, utifrån det nationella uppdraget. Våga styra. Med en kommungemensam struktur för alla verksamhetsformer, från förskola till gymnasium, kan skolorna fokusera på det nationella uppdraget – och där ryms inget annat än elevers kunskapsutveckling och sociala utveckling. Målen för skolan är redan satta på nationell nivå.

Förutsättningarna är inte alltid bra, men i Södertälje pratar man ytterst lite om resurser och förutsättningar.

– Vi har de resurser vi har. Det viktiga är att fråga sig hur vi använder dem bäst. Vad behöver vi göra för att eleverna ska få en bättre skola med högre kvalitet och måluppfyllelse?

För att förbättra förutsättningarna för ledare och lärare har man bland annat standardiserat administrativa processer, på kommunnivå. En sådan lösning är att dela på ledarskapet i skolan. Rektor är pedagogisk ledare med renodlat fokus på det nationella uppdraget, och en enhetschef sköter kommunuppdrag med ekonomi och administration.

– Huvudmannen måste ta ansvar för att det finns strukturer, rutiner och ramar. Det är vårt sätt att stödja rektorerna så att de kan uppfylla målen.

Andra kommungemensamma strukturer i Södertälje handlar om klassrummet, till exempel kollegialt lärande där förstelärarna tar ansvar för att alla skolor träffas i ämnesgrupper varannan vecka, för att gemensamt utveckla ämnesundervisningen.

– Det är viktigt att lärarna ges tid att prata om sin undervisning och utvecklas med stöd av försteläraren, säger Peter Fredriksson.

Ett annat exempel är ”utvecklingslärare”, särskilt skickliga lärare som går in i klassrummet under en längre tid och coachar lärarna.

– Det behövs praktiknära kompetensutveckling som utvecklar ledarskapet i klassrummet på plats. Som lärare behöver man få syn på det man gör och reflektera tillsammans med en coach.

Något som Peter Fredriksson tagit med sig från Gärdesskolan i Sollentuna, där han tidigare var skolchef, är tvålärarmodellen, som i dag tillämpas i någon form på alla skolor i Södertälje.

Det innebär att lärarna tillsammans planerar, genomför och följer upp undervisningen, vilket skapar nya möjligheter för att göra ett bra jobb.

Fokus ligger på görandet och dess effekter, att eleverna faktiskt får en bättre undervisning och bättre måluppfyllelse.

– Ser vi att det vi gör inte får effekt, så måste vi göra något nytt! Bakar man en kaka som inte smakar bra så vill man inte baka den igen. I skolans värld är det förvånansvärt ofta man bakar samma äckliga kaka om och om igen. Vi måste sluta med det och baka dem som smakar bra. Då får vi en bra skola för alla elever i Sverige.

Av Eva Barkeman


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2016.

Prenumerera eller beställ ditt ex här.

Du kan även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2017-06-13 09:32 av


Konferenser

Förändringar av höstens konferenser

På grund av rådande läge övergår flera av höstens konferenser till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Förändringarna gäller alla konferenser som var planerade att genomföras i september och oktober. Läs mer här.

Fortbildning
Skolporten satsar på digitala konferenser

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Läs hela artikeln
Hör Birgitta Hartzell berätta mer om Skolportens digitala konferenser.
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september

Skolportens magasin

Tema: Specialpedagogik. Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Intervju: Författaren och sfi-läraren Sara Lövestam letar efter kreativiteten – både hos sina elever och i sitt eget skrivande.

Läs mer här
Erbjudande
Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Ska du se över fördelningen av lärarlönelyftet 2020? Med Skolportens bedömningsunderlag för lärarlönelyftet får du ett enkelt verktyg som hjälper till i det komplexa arbetet.

Läs mer och beställ här
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Namn och Nytt

Erik Renström föreslås bli Lunds universitets rektor

Universitetsstyrelsen har beslutat att föreslå Erik Renström som ny rektor för Lunds universitet 2021 – 2026.

Höganäs får se sig om efter ny utbildningschef

Liselotte Herrlin väljer att som 61-åring gå i pension. Hon har sagt upp sig som utbildningschef och slutar i slutet av februari nästa år.

Lena blir ny rektor för Molla skola och Mörlandaskolan

Ny rektor för Molla skola och Mörlandaskolan i Herrljunga kommun från den fjärde maj är Lena Barber, som närmast kommer från tjänsten som rektor för Innerby förskoleområde.

Ny rektor vid den samiska förskolan i Giron

Från och med 1 september hälsar vi Laila Päiviö-Brackett välkommen som rektor på förskolan i Giron.

Lärare ersätter rektor som går i pension

Sarah Boljang blir ny rektor för Haga och Ekeby skola i Kumla kommun. Hon har tidigare jobbat som lärare på Hagaskolan.

Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

”TrumPeter” prisas för sina pedagogiska musikinsatser

Trumläraren och musikern, Peter ”TrumPeter” Svensson i Karlshamn vann på torsdagen Framtidens Musikpris i kategorin Enastående pedagogisk gärning.

Årets bästa offentliga måltider – här är vinnarna!

För åttonde gången i rad koras de bästa offentliga måltiderna i Sverige – över 250 förskolor, skolor och äldreboenden har bedömts av juryn.

De tar ett kliv uppåt i guldtrappan

Mobilen som arbetsredskap är framgångsrecept för Österåkersbygdens friskola. Med rektor Anna Frössevi i spetsen gör skolan en digital satsning som belönas med den prestigefyllda Guldtrappan.

Hon är nominerad till Årets lärargala

Nomineringarna till Årets lärargala är klara. En av de nominerade lärarna är Kikki Cannervik, musik- och bildlärare på Herrhagsskolan i Karlstad.

Årets skolbibliotek 2020 finns i Göteborg

Hvitfeldtska gymnasiets bibliotek i Göteborg är 2020 års vinnare av Nationella Skolbiblioteksgruppens utmärkelse Årets skolbibliotek.

Läs fler