2017-06-13 09:32  602 Dela:

Peter Fredriksson: ”Våga styra!”

Tydlig styrning med gemensamma strukturer. Det ger skolorna förutsättningar för att fokusera på det nationella uppdraget, enligt Peter Fredriksson, dåvarande utbildningsdirektör i Södertälje (i dag generaldirektör för Skolverket), som höjt skolresultaten.

Peter Fredriksson. Foto: Annika af Klercker.

Södertälje är en av de kommuner i landet som har högst andel elever med utländsk bakgrund. Trots stora utmaningar har skolorna förbättrat sina resultat de fem senaste åren.

Det är inte rocket science, menar utbildningsdirektör Peter Fredriksson.

– Det är så enkelt som att skapa en gemensam box där alla är överens om målet och vilka strategier man ska arbeta utifrån. Man måste ha gemensamma rutiner, strukturer och förväntningar. Och sedan säkerställa att alla, från politikerna till lärarna i klassrummet, håller sig till denna box. Där finns det vi vet leder till en bättre skola för eleverna, utifrån forskning och beprövad erfarenhet.

Poängen är att lämna skolornas autonoma kultur, och arbeta centralt med några välkända framgångsfaktorer:

  • Pedagogiskt ledarskap med fokus på det som händer i klassrummet.
  • Kollegialt lärande.
  • Mål- och resultatstyrning med tät uppföljning.
  • Kvalitet i undervisningen.

– Kliv in och ta ansvar, i dialog och delaktighet, utifrån det nationella uppdraget. Våga styra. Med en kommungemensam struktur för alla verksamhetsformer, från förskola till gymnasium, kan skolorna fokusera på det nationella uppdraget – och där ryms inget annat än elevers kunskapsutveckling och sociala utveckling. Målen för skolan är redan satta på nationell nivå.

Förutsättningarna är inte alltid bra, men i Södertälje pratar man ytterst lite om resurser och förutsättningar.

– Vi har de resurser vi har. Det viktiga är att fråga sig hur vi använder dem bäst. Vad behöver vi göra för att eleverna ska få en bättre skola med högre kvalitet och måluppfyllelse?

För att förbättra förutsättningarna för ledare och lärare har man bland annat standardiserat administrativa processer, på kommunnivå. En sådan lösning är att dela på ledarskapet i skolan. Rektor är pedagogisk ledare med renodlat fokus på det nationella uppdraget, och en enhetschef sköter kommunuppdrag med ekonomi och administration.

– Huvudmannen måste ta ansvar för att det finns strukturer, rutiner och ramar. Det är vårt sätt att stödja rektorerna så att de kan uppfylla målen.

Andra kommungemensamma strukturer i Södertälje handlar om klassrummet, till exempel kollegialt lärande där förstelärarna tar ansvar för att alla skolor träffas i ämnesgrupper varannan vecka, för att gemensamt utveckla ämnesundervisningen.

– Det är viktigt att lärarna ges tid att prata om sin undervisning och utvecklas med stöd av försteläraren, säger Peter Fredriksson.

Ett annat exempel är ”utvecklingslärare”, särskilt skickliga lärare som går in i klassrummet under en längre tid och coachar lärarna.

– Det behövs praktiknära kompetensutveckling som utvecklar ledarskapet i klassrummet på plats. Som lärare behöver man få syn på det man gör och reflektera tillsammans med en coach.

Något som Peter Fredriksson tagit med sig från Gärdesskolan i Sollentuna, där han tidigare var skolchef, är tvålärarmodellen, som i dag tillämpas i någon form på alla skolor i Södertälje.

Det innebär att lärarna tillsammans planerar, genomför och följer upp undervisningen, vilket skapar nya möjligheter för att göra ett bra jobb.

Fokus ligger på görandet och dess effekter, att eleverna faktiskt får en bättre undervisning och bättre måluppfyllelse.

– Ser vi att det vi gör inte får effekt, så måste vi göra något nytt! Bakar man en kaka som inte smakar bra så vill man inte baka den igen. I skolans värld är det förvånansvärt ofta man bakar samma äckliga kaka om och om igen. Vi måste sluta med det och baka dem som smakar bra. Då får vi en bra skola för alla elever i Sverige.

Av Eva Barkeman


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2016.

Prenumerera eller beställ ditt ex här.

Du kan även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2017-06-13 09:32 av


Konferenser
Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Nyhetskategorier
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Kartläggning: Behovet av sommarskola ökar i år

Distansundervisning, ökad frånvaro och ökad psykisk ohälsa. Skälen är många till att sommarskolorna väntas bli fyllda i sommar. Läraren har kartlagt sommarskolebehoven i pandemins Sverige.

”Stefan Löfven – leken med våra liv måste få ett slut”

Vi kräver att regering och myndigheter använder sommaren till att planera en mer hållbar strategi inför höstterminen, skriver debattörerna.

Östersunds rektorer larmar om ohållbara budgetkrav

Rektorerna i Östersund har gått samman och skriver i ett öppet brev att nedskärningarna som krävs för att få ihop kommunens budget inte är hållbara. Mest drabbade blir elever i behov av särskilt stöd.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Hon tilldelas prestigefyllt lärarpris: ”Hedrande”

Läraren Annika Sjödahl prisas för sitt jobb i klassrummet. Hon och tre andra lärare tilldelas Svenska Akademiens svensklärarpris 2020.

Skåneskolor prisas för internationella projekt

Lillstjärnans förskola i Malmö och Liljeborgsskolan i Trelleborg – de är vinnarna av årets svenska eTwinning-priser. Skolorna belönas av Universitets- och högskolerådet (UHR) för framgångsrika digitala samarbeten med skolor i andra länder. Priset: presentkort för inköp av teknik till nya digitala projekt.

Årets yrkeslärare hyllar självständigt yrke

Yrket som lastbilschaufför kan fortfarande uppfattas som ett ensamt arbete. Men icke. Det är en förlegad bild av transportbranschen, anser Sandra Petersson som har utnämnts till Årets yrkeslärare.

Läs fler
Namn och Nytt

Ny rektor vid Linköpings universitet

I dag beslutade regeringen att anställa Jan-Ingvar Jönsson som rektor vid Linköpings universitet. Jan-Ingvar Jönsson tillträder tjänsten den 1 juli.

Anna Örjebo slutar som skolchef

Det fortsätter att storma inom skolvärlden i Östersunds kommun. På onsdagen stod det klart att Anna Örjebo slutar som skolchef efter bara nio månaders tjänstgöring. Istället blir hon chef på kulturskolan.

Gd slutar och blir chef på Skolinspektionen

Agneta Broberg har varit Diskrimineringsombudsman i nästan sju år. Nu står det klart att hon kommer att bli regionchef på Skolinspektionen.

Sveriges elevkårer får ny generalsekreterare

Myrra Franzén är utsedd till ny generalsekreterare för Sveriges elevkårer.

Frida Landgren ny barn- och utbildningschef

Nu är det klart att Frida Landgren blir ny chef för barn- och utbildningskontoret. Frida tillträder sin nya tjänst efter sommaren. Fram till dess är Gunnel Weinz fortsatt tillförordnad chef för kontoret.