Risker och möjligheter med digitaliseringen av skolan
Hallå där, Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan 7-8 maj 2024.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning handlar om digitalt lärande och hur det påverkar eleverna och lärarrollen. Jag kommer att tala om risker och nackdelar med dagens digitalisering av skolan, men också om möjligheterna med framtidens digitala undervisning.
– Jag anser att vi måste titta väldigt specifikt på hur datorer används, vad som är innehållet och formen för deras användande. Att helt ersätta läroböcker med datorer och att till exempel enbart söka information på nätet i stället för i böcker leder till ökad distraktion. Och de som drabbas mest av distraktion är barn med koncentrationssvårigheter. Dessa barn behöver tydlig struktur och färre distraktioner.
– Man kan tänka sig att det längre fram utvecklas specifika program för exempelvis lästräning. De kan man ju ha nytta av i undervisningen om de används för ett specifikt syfte och under kontrollerade former. Det är ju inte så att skärmar är farliga i sig utan det är ett ogenomtänkt användande som kan vara dåligt.
Hur påverkar digitala läromedel undervisningen och inlärningsprocessen?
– Jag skulle vilja se data som visar att digitala läromedel är bättre att basera undervisningen på än den traditionella läroboken. Tills det att vi har sett det så måste vi anta att digitala läromedel är sämre. Man måste genomföra forskning som visar att de inte skadar inlärningen innan man inför dem, menar jag.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Medvetenhet om riskerna med en ogenomtänkt digitalisering av undervisningen. Men också tankar om vad som kan hända i framtiden. Det finns positiva utvecklingsmöjligheter och det är inte så att vi ska backa tillbaka till 50-talet.
Du kan lyssna till Torkel Klingberg påSkolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan 7-8 maj 2024.
Konferensen berör bland annat:
- Neurodiversitet och vikten av våra olika funktionssätt.
- AI och framtidens digitala skola – hur påverkas elevernas lärande och lärarens roll?
- Kollenmodellen – så implementeras ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
- Skolvardagen för flickor med autism och/eller adhd och hur vi bäst kan stötta.
- Ny forskning om hur utbildade skolhundar kan få elever med hög frånvaro tillbaka till skolan.
- Så anpassar vi skolmiljön till för tidigt födda barn.
- En språkstödjande undervisning för elever med språkstörning/DLD – hur hjälper vi lärarna?
- Konkreta metoder för identifiering och stödinsatser för elever med inlärningssvårigheter i matematik.
Konferenser
Läs merSpecialpedagogik i grundskolan
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer och boka din plats här!Temaföreläsningar
Läs merFrämja psykisk hälsa i skolan
Skolportens digitala temaföreläsningar för dig som vill få verktyg för att främja elevers psykiska hälsa i skolan. Titta när det passar dig mellan 14 augusti–25 september, och ta del av diskussionsmaterial för att underlätta det fortsatta arbetet med kollegor.
Läs mer och boka din plats här!Digitala kurser
Läs merHögläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Läs mer och ta del av materialet här!