Studie­pedagogerna gav tillbaka lusten att undervisa

FAGERSTA

På Risbroskolan med elever i årskurs 7–9 har lärarna fått tillbaka lusten att undervisa sedan mentorskapet flyttades över till studiepedagoger.

När Bjarne Engström – läraren som få trodde skulle gå in i väggen – brände ut sig, så bidrog det till förändringar på Risbroskolan i Fagersta.

För fyra år sedan gick svenskläraren Bjarne Engström in i väggen. Då hade han under lång tid upplevt hur kraven på dokumentation hade ökat – både på gott och ont.

– Men mest på gott faktiskt, säger Bjarne Engström. Bedömningen fungerade inte tidigare, eftersom det inte fanns någon dokumentation. Om det bara står ”OK” är det svårt att veta var en elev befinner sig och hur man kan ta sig vidare, fortsätter han.

Det formativa arbetssättet fick Bjarne Engström att inse hur mycket han kunde göra som pedagog. Han försökte bli allt mer formativ och skriva allt bättre omdömen, ända tills det brast. Beskedet om att Bjarne – en lärare som få trodde skulle gå in i väggen – hade bränt ut sig kom som en chock för de andra på skolan.

Han tror att det kan ha påverkat skolledningen att göra något åt situationen. Hösten år 2015 anställdes i alla fall tre beteendevetare på deltid som studiepedagoger samtidigt som lärarnas undervisningstid minskades med en timme i veckan. Sedan tidigare fanns det också en lagassistent som avlastade lärarna i det administrativa arbetet.

– För mig har det varit som att lyfta en stor börda från mina axlar. Det skapar en känsla av att jag faktiskt har tid att göra det som jag tyckte var så viktigt: att göra dokumentationen ordentligt och ge feedback till eleverna som verkligen för dem framåt, säger Bjarne Engström.

Nu kan han i samtalen med eleverna koncentrera sig på deras kunskaper, medan studiepedagogerna sköter frågor om till exempel frånvaro. Han tycker också att det har blivit lättare att förhålla sig objektiv i bedömningssituationen.

– Det är ett fruktansvärt svårt uppdrag att sätta slutbetyg på någon i nian och ändå ha en mentorsrelation. Man kanske till och med undviker att sätta ett F.

Dessutom tycker han att det har blivit lättare att planera. Tidigare hände det ofta att hela den måndagsförmiddag som han hade satt av för planering gick åt till att ringa samtal om stökiga elever.

– Då fick jag hitta på vad jag skulle göra med klassen på väg mellan tröskeln till klassrummet och tavlan, säger han. Enligt skolans egna utvärderingar upplever de flesta lärarna att deras arbetssituation har förbättrats, att stressen har sjunkit och att det finns mer tid till undervisning.

Intressant nog har också elevernas betyg höjts under samma tid, samtidigt som lärarnas sjukskrivning har gått ner med i genomsnitt fem dagar per år – något som motsvarar 200 vikariedagar. Finns det då inte några nackdelar? Ett uppenbart problem är att det kostar pengar att nyanställa. Men Bjarne Engström menar också att det finns risk för att man lämpar över för många sysslor på studiepedagogerna.

– Lärarjobbet handlar fortfarande om både kunskap och fostran. Men vi slipper en del av tankemödan i det sociala arbetet, säger han.

Av Staffan Eng
Foto: Adam af Ekenstam

Fakta/Motverka hög arbetsbelastning

På Arbetsmiljöverkets hemsida finns filmer, broschyrer och böcker. För att hantera en ohälsosam arbetsbelastning föreslås fyra steg:

  1. Ta reda på hur arbetsbelastningen ser ut. Gör enkäter eller studera verksamhetsresultat, tidrapporter och sjukskrivningar. Gruppsamtal och intervjuer är det bästa sättet att få en bild av orsakerna till problemen.
  2. Använd resultaten till att bedöma riskerna för olika arbetstagare. Hur svåra är konsekvenserna? Vad är sannolikheten för att de inträffar? Riskerna blir större ju längre en ohälsosam arbetsbelastning pågår.
  3. Åtgärda problemen genom att minska kraven eller öka resurserna. Ange tydligt vad som förväntas av olika befattningar. Prioritera akuta problem och långsiktiga åtgärder som riktar in sig på de bakomliggande orsakerna. Skriv in resten i en handlingsplan.
  4. Gör en systematisk uppföljning. Om åtgärderna inte ger önskad effekt kan det bero på att det finns andra orsaker till problemen.
    Källa: Arbetsmiljöverket

Artikeln finns i kommande nr av Skolportens forskningsmagasin, ute 13/9

TEMA: Arbetsmiljö. Hur ser arbetsmiljön egentligen ut för landets lärare?

INTERVJU: Skådespelerskan Saga Becker om att vara trans i skolan

UTBLICK: Programmering på schemat i England

DEBATT: Experten Per Måhl om betyget godkänt

DESSUTOM: Så bemöts nyanlända bäst i förskolan

 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2017-08-16 12:24 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2017-08-21 13:20 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Lärares arbetsglädje. Betydelsen av emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet

Emotionell närvaro i det pedagogiska arbetet är viktigt för att lärare ska känna arbetsglädje. Det menar Anna-Carin Bredmar, som har forskat om arbetsglädje – som har en grundläggande betydelse i lärarnas vardag.

”Ta avstånd från åsikterna, inte individen”

Peter Sundin vände sig till gemenskapen i nazistiska rörelser när skolan pekade ut honom som rasist. I dag arbetar han med att förebygga nazism och tycker att skolan måste öppna upp för samtal i stället för att fördöma.

LTU läxar upp fuskande studenter

Studenter vid Luleå tekniska universitet har fått en disciplinpåföljd sedan de avslöjats med att fuska.

Förskolepersonalen slår larm: ”Man gråter när man åker hem från jobbet”

I går hölls manifestationer över hela Sverige inom kampanjen #pressatläge, som syftar till att uppmärksamma situationen inom förskolan. I Eskilstuna samlades anhängare till initiativet på Fristadstorget.

Strandhäll om självmord bland unga: ”Mer behöver göras”

Självmord bland unga har inte minskat under de fyra år som Socialdemokraterna och Miljöpartiet haft makten. Socialminister Annika Strandhäll (S) – som har ytterst ansvar för folkhälsa och sjukvård – är självkritisk.

Mellan 49 och 80 barn drabbade

Mellan 49 och 80 barn behöver omplaceras inför måndagen efter den stora branden på en förskola i Holma under natten till söndag. Förskoleförvaltningen jobbar för fullt för att hitta ersättningsplatser.

Allt fler universitets- och högskoleutbildade på Yrkeshögskolan

Allt fler universitets- och högskoleutbildade dras till Yrkeshögskolans korta och mer praktiskt inriktade utbildningar.  – Efter ett års statsvetenskap hoppade jag av från Stockholms universitet, jag kunde inte se vilket konkret jobb de studierna kunde leda till, säger Jozephine Grönqvist.

”Våldsamma barn ska inte gå i en vanlig skolklass”

I debatten sägs att integrering och inkludering är två vitt skilda saker. Orden må vara olika, men resultatet blir dock detsamma.

Manifestationen ”Förskoleupproret” i Göteborg

På lördagen manifesterade en orangeklädd massa på flera platser runt om i landet, bland annat på Drottningstorget i Göteborg. Det handlar om initiativet ”Förskoleupproret”.

2 000 demonstrerade för bättre arbetsmiljö i förskolan

Under lördagseftermiddagen samlades drygt 2 000 anställda, och anhöriga till barn i förskolan för att gå i ett demonstrationståg från Raoul Wallenbergs torg till Mynttorget i Gamla stan.  

Politiker mot väggen om förskolan

På flera platser i Sverige samlades under lördagen pedagoger inom förskolan med krav om bland annat mindre barngrupper och bättre förutsättningar i förskolan.

Personalens berättelser om kaoset och stressen i förskolan

”Jag känner mig otillräcklig och stressad, det tjuter i öronen och hela hösten har mer eller mindre varit kaos. Stora barngrupper, kollegor som sjukskrivs pga stress och inga pengar till vikarier”.

”Elever arbetar för mycket för att hinna med skolan”

Många gymnasieelever tränar, arbetar och driver företag i sådan utsträckning att de inte hinner med sitt skolarbete. Dagens skollag ger möjlighet till ledigheter för att arbeta, vilket bidrar till ökad stress. Nu behövs en översyn av lagen och mer forskning om hur ungdomars liv ser ut.

Bättre arbetsmiljö i förskolan krävs i manifestationer i dag

– Vi hinner inte med vårt uppdrag. Och det beror på för stora barngrupper, för lite personal och för många kringuppgifter. Det säger förskolläraren Kicki Lindstrand, initiativtagare till det lokala Förskoleupproret i Eskilstuna inför dagens manifestation.

”Lärare kan slå larm om att allt inte står rätt till”

SFI-lärare har också ett ansvar och möjligheter att påverka skolledningen. Skolledningen har i sin tur ansvar för att lyfta fram behöriga SFI-lärare.

Högskolan portar alla politiska partier

Högskolan i Jönköping har bestämt att porta alla politiska partier. Jönköpings-Posten uppger att högskolan menar att anledningen är de inte kan garantera säkerheten.

Konferenser
Fördjupning
Missade du vårt temabrev om genuspedagogik?

Missade du vårt temabrev om genuspedagogik?

Varje termin djupdyker Skolporten i några utvalda teman. Den 25/4 gav vi ut ett temabrev om hur förskola och skola kan arbeta med genuspedagogik och normkritik. Missade du det? Du kan läsa ikapp via länken nedan.

Ta del av brevet
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Nyhetskategorier
Ny fokussida
Moderna språk

Moderna språk

Här samlar vi nyheter, debatt, forskning och rapporter om moderna språk.

Till moderna språk
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Mest läst senaste veckan

Gästkrönika: Inspektionen utan syfte

Självklart är det viktigt med en inspektion som kan kontrollera när en skola, myndighet eller yrkesgrupp missköter sig. Men det behövs inte en gigantisk kontrollmyndighet som för en årskostnad av hisnande 410 miljoner kronor åker kors och tvärs genom Sveriges land och skapar oreda, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka kommun.

Fatta: ”Samtyckeskultur behövs i skolan”  

Samtycke behöver införas som begrepp i läroplanen och läromedel. Det menar den ideella rörelsen Fatta, som vill se mer kraftfulla tag mot sexistiska strukturer i skolan.

Enkät: Så vill politikerna förbättra skolan

Skolporten bad de åtta riksdagspartierna att rangordna sina tre viktigaste skolpolitiska frågor inför valet. Så här svarade deras skolpolitiska talespersoner.

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare. I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Konferens
Matematik inom vuxenutbildningen

Matematik inom vuxenutbildningen

Varmt välkommen till en heldag med ett vuxenperspektiv på matematiklärande! Skolportens temadag är speciellt framtagen för dig som undervisar i matematik inom vuxenutbildningen. Dagen innehåller både praktiska klassrumsnära inslag och teoretiska bidrag för att inspirera dig i ditt arbete. Här får du möjlighet att under en dag ta del av föreläsningar med vuxenutbildning som ramverk och matematik i fokus! Kombinera gärna temadagen med vår vux-konferens den 23 oktober: Vuxenutbildning i fokus – stöd dina elever till en andra chans!

Läs mer och boka plats