Så använder du historiska källor och historiebruk i undervisningen


Mikael Bruér, doktorand och författare.

Hallå där, Mikael Bruér, doktorand vid Malmö universitet och författare. Du ska ge två föreläsningar på Skolportens konferens Historia.

Vad ska dina föreläsningar handla om?

– Den första föreläsningen kommer att handla om att arbeta med historiska källor som utgångspunkt. Och i den andra tar jag upp historiebruk i praktiken. Det här är två centrala delar av historieämnet i läroplanen 2011. Föreläsningarna kommer att cirkulera kring frågor om vad historia är, vad historia i skolan är och hur kan man arbeta med ämnet. Jag kommer att dela med mig av metodiska tips och modeller för hur man kan göra för att ta sig framåt och ge exempel på hur man kan jobba. Det kommer alltså inte enbart vara en teoretisk genomgång.

Hur står det till med skolans undervisning i historia?

– Det har inte genomförts så värst många utvärderingar av historieundervisningens tillstånd och status. Man skulle kunna säga att historieämnet befinner sig i en brytningspunkt och det finns väldigt starka åsikter om hur undervisningen ska bedrivas. Den debatt som uppstod år 2019 i samband med Skolverkets första förslag på reviderade kursplaner säger mycket om hur viktigt man tycker historieundervisningen är. Men också hur olika åsikterna är om ämnets innehåll. Historia är så centralt, och här kommer vi in på historiebruket, i vårt identitetsbygge, både som individer och som samhälle och därför finns det så starka uppfattningar.

– En stor utmaning för lärarna i ämnet är att få tiden att räcka till. Framför allt i grundskolorna. Tidsaspekten är en otroligt stor del av att vara historielärare och det är något man måste hantera, mest på ont.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från dina föreläsningar?

– Jag hoppas att föreläsningarna ska ge deltagarna något att reflektera om kring de här frågorna. Jag vill också att de får med sig modeller och metodiska tips om hur man kan tänka och göra kring sin egen historieundervisning.

Av John Miller

Du kan lyssna till Mikael Bruér på Skolportens konferens Historia den 9 november 2021!

Konferensen berör bland annat:

  • Elever med extrema åsikter i klassrummet – hur kan vi bemöta dem?
  • Historiebruk i praktiken – konkreta exempel på hur du kan arbeta med historiebruk i undervisningen.
  • Att arbeta med historiska källor som utgångspunkt.
  • Kvinnans plats i historien – så kan du lyfta fram kvinnor och kvinnohistoria i undervisningen.

Sidan publicerades 2021-10-08 10:34 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-10-11 16:54 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Stort fokus på bedömning i historieundervisningen

Historielärare är måna om att anpassa undervisningen efter såväl läroplan som elever, och historieundervisningens fokus riktas allt mer mot bedömning. Det visar Jessica Jarhalls avhandling.

”Vi-och-dem” präglar konflikter i historieklassrummet

Andreas Mårdh har undersökt historieämnets politiska dimension både i skolan och i högerpopulistiska kommentarsfält. Resultaten visar att när konflikter uppstår i historieklassrummet sker de på ett särskilt sätt som skapar ett "vi-och-dem" mellan eleverna.

Debatt: Tre steg för studiero i klassrummet

Många elever upplever att de har svårt att finna studiero i skolan. Läraren och debattören Jonas Nilsson skriver om de tre åtgärder han tror skulle krävas för att råda bot på problemen.

Nyanlända elever, artisten som älskade fritis och första tiden som lärare

Ett nytt avsnitt av Skolpodden i Stockholm finns ute nu. Liz Berg på START Stockholm berättar om arbetet med nyanlända elever. Artisten Lova pratar om sin skoltid. De hyllade lärarna i panelen blickar tillbaka och pratar bland annat om kex, saft och att det inte är helt fel att göra fel. (webb-radio)

De tittade på mord och planerade skolattacker

De är bästa vänner sedan många år och delar sitt mörka intresse för skolattacker och nazism. När den misstänkte sextonåringen går till attack mot sin klass på NTI-gymnasiet i Kristianstad, har han valt samma låt som femtonåringen spelade vid attacken i Eslöv: ”Don´t stop me now” med Queen.

Många utmaningar för förskolan i framtiden

Vi måste tänka om och tänka nytt om vi ska klara de krav som ställs på förskolan i framtiden. Det konstaterar Frida Eriksson, förskolerektor i Enköping och ledamot i Lärarförbundet skolledares styrelse, efter Lärarförbundets färska rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?
  Christian Rück

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Christian Rück ska föreläsa på Skolportens konferens Psykologi. Han kommer att tala om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Barn- och elevombudet får förlängd anställning

Regeringen förlänger Mårten Peterssons anställning som Barn- och elevombud vid Skolinspektionen.

Pauline Broholm Lindberg slutar som skolchef

Barn- och ungdomsförvaltningens chef Pauline Broholm Lindberg slutar efter sommaren. Hon har arbetat i Halmstads kommun i 30 år i flera olika roller.

Anna Prochazka ny rektor för Nordic International School Karlstad

Till hösten tillträder Anna Prochazka som ny rektor för Nordic International School Karlstad. Hon kommer närmast från Norrstrandsskolan där hon varit rektor sedan oktober 2020.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Lågstadielärare tilldelas Svenska Akademins svensklärarpris

Anna Brännström och Gunilla Lundström lärare åk 13 i Svensbyn och Böle får ta emot Svenska Akademins svensklärarpris 2022. De har i sin yrkesroll stimulerat intresset för läsning. Arbetssättet har entusiasmerat och engagerat elever, vårdnadshavare och kollegor i de två skolorna.

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier