Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Så använder du historiska källor och historiebruk i undervisningen

Publicerad:2021-10-08
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Mikael Bruér, doktorand och författare.

Hallå där, Mikael Bruér, doktorand vid Malmö universitet och författare. Du ska ge två föreläsningar på Skolportens konferens Historia.

Vad ska dina föreläsningar handla om?

– Den första föreläsningen kommer att handla om att arbeta med historiska källor som utgångspunkt. Och i den andra tar jag upp historiebruk i praktiken. Det här är två centrala delar av historieämnet i läroplanen 2011. Föreläsningarna kommer att cirkulera kring frågor om vad historia är, vad historia i skolan är och hur kan man arbeta med ämnet. Jag kommer att dela med mig av metodiska tips och modeller för hur man kan göra för att ta sig framåt och ge exempel på hur man kan jobba. Det kommer alltså inte enbart vara en teoretisk genomgång.

Hur står det till med skolans undervisning i historia?

– Det har inte genomförts så värst många utvärderingar av historieundervisningens tillstånd och status. Man skulle kunna säga att historieämnet befinner sig i en brytningspunkt och det finns väldigt starka åsikter om hur undervisningen ska bedrivas. Den debatt som uppstod år 2019 i samband med Skolverkets första förslag på reviderade kursplaner säger mycket om hur viktigt man tycker historieundervisningen är. Men också hur olika åsikterna är om ämnets innehåll. Historia är så centralt, och här kommer vi in på historiebruket, i vårt identitetsbygge, både som individer och som samhälle och därför finns det så starka uppfattningar.

– En stor utmaning för lärarna i ämnet är att få tiden att räcka till. Framför allt i grundskolorna. Tidsaspekten är en otroligt stor del av att vara historielärare och det är något man måste hantera, mest på ont.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från dina föreläsningar?

– Jag hoppas att föreläsningarna ska ge deltagarna något att reflektera om kring de här frågorna. Jag vill också att de får med sig modeller och metodiska tips om hur man kan tänka och göra kring sin egen historieundervisning.

Av John Miller

Du kan lyssna till Mikael Bruér på Skolportens konferens Historia den 9 november 2021!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Elever med extrema åsikter i klassrummet – hur kan vi bemöta dem?
  • Historiebruk i praktiken – konkreta exempel på hur du kan arbeta med historiebruk i undervisningen.
  • Att arbeta med historiska källor som utgångspunkt.
  • Kvinnans plats i historien – så kan du lyfta fram kvinnor och kvinnohistoria i undervisningen.
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev