Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Maria Hulth

Hallå där, Maria Hulth, genusvetare och etnolog. Du kommer att tala på Skolportens konferens Elevhälsa 1-2 december.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om hur olika normer påverkar oss och våra möten med andra. Och hur vi med små medel kan skapa ett bemötande där alla känner sig inkluderade.

–Många gånger så skapar vi olika villkor för elever utan att vi tänker på det. Jag kommer att ge exempel på hur vi bemöter elever på ett ojämlikt sätt och visa konferensdeltagarna hur man i stället kan göra för att undvika sådant som minoritetsstress och känslan av att inte vara självklar och inkluderad.

Hur ser det ut i dagens skola när det gäller normmedvetenhet? 

– Det har hänt mycket när det gäller de här frågorna, vilket är jätteroligt att se. Men det finns fortfarande otroligt många normer som man missar. Vi vet att elever med exempelvis HBTQI-bakgrund inte känner sig självklara i skolan och att det i högsta grad är en folkhälsofråga. Lärarna vill förstås eleverna väl, men det händer att man ändå råkar säga saker eller bemöta elever på ett sätt som gör att de känner sig exkluderad eller inte vågar komma ut och vara sig själv. Många ungdomar väljer att komma ut som HBTQI-personer efter att de slutat skolan och det handlar om att skolan fortfarande inte är tillräckligt inkluderande, menar jag.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

–Jag vill att deltagarna ska få med sig en aha-upplevelser kring de här frågorna, och en kunskap om hur enkelt det kan vara att skapa ett inkluderande bemötande i skolan. Jag hoppas också att de ska känna sig peppade till att faktiskt vara med och förändra den här världen till att alla kan få vara med och känna sig inkluderade.

Av John Miller

Du kan lyssna till Maria Hulth på Skolportens konferens Elevhälsa 1-2 december!

Konferensen berör bland annat:

  • Nuläge och utmaningar i elevhälsan
  • Hjärnsmart kommunikation – hur samarbetar vi bättre på hjärnans villkor?
  • Känner sig alla lika mycket värda? Värdegrund och normmedvetenhet i praktiken
  • Barn som far illa och skolans möjligheter att förebygga, upptäcka och agera
  • Hur hanterar unga motgångar?
  • En skola för alla – med eller utan diagnos
  • Bemötande och förhållningssätt i mötet med barn med erfarenheter av krig och flykt
  • Att vända frånvaro till närvaro

 

 

Sidan publicerades 2022-09-08 10:43 av John Miller


Relaterat

Regnbågsbarn osynliggörs i skolan

Det finns en stor okunskap i skolan om regnbågsbarn och de problem som uppstår på grund av deras familjeförhållanden. Det menar Per Nordén som forskat om barn som har en eller flera föräldrar som definierar sig som homosexuella, bisexuella eller transpersoner.

Skolans arbete mot mobbning speglar elevers psykiska ohälsa

Skolkuratorer bör fokusera på att stärka elevers tilltro till sin egen förmåga samt på frågor kring skolprestationer och elevers stress kring skolarbetet. Det säger Victoria Lönnfjord som forskat om kopplingen mellan olika sociala påfrestningar och högstadieelevers psykiska ohälsa.

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen på Skolportens årliga konferens om specialpedagogik i grundskolan. Ta del av aktuell specialpedagogisk forskning och nätverka med kollegor från hela Sverige. Delta på plats i Stockholm eller via webbkonferensen. JUST NU! Boka-tidigt-pris till och med 4 april.

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Mer rörelse i skolan

Barn och unga mår bättre och lär sig mer av att röra på sig. Här hittar du inspiration och stöd när du vill arbeta med att få in mer rörelse under elevernas hela skoldag och på så sätt motverka det ökande stillasittandet.

Studiehandledning på modersmålet stärker elevernas kunskaper i svenska

Läs vår intervju med Anne Reath Warren, lektor i didaktik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Hon kommer att tala om studiehandledning på modersmålet.

Hur kan man tänka kring undervisningen i litteraturhistoria?

Läs vår intervju med Jonas Johansson gymnasielärare och universitetsadjunkt, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet. Han kommer att tala om undervisningen i litteraturhistoria.

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

”Det finns inga religiösa skolor i Sverige – det är bara politisk populism”

Däremot finns det skolor med muslimsk, islamisk, judisk eller kristen inriktning. Genom att skolor benämnts som religiösa har uppfattningen spridits att vi har religiösa konfessionella skolor i Sverige, skriver Åsa Brattlund, fil dr i Internationell- och jämförande pedagogik, Stockholms universitet.

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

”Den svenska grundskolan är bland de bästa i världen”

Skoldebatten bygger på felaktiga premisser. En djupare analys av Pisa och andra internationella kunskapstester visar att svensk skola helt har återhämtat sig efter ”Pisa-raset”, sannolikt tack vare reformer som genomfördes runt 2010. Justerar man för invandringens effekter har Sverige en topplacering i OECD, skriver Gabriel Heller Sahlgren, forskare vid Institutet för näringslivsforskning och London School of Economics.

Hur kan man jobba med de globala målen i fysikundervisningen?

Ingela Bursjöö ska föreläsa på Skolportens konferens Fysik. Hon kommer att tala om hur man kan arbeta med de globala målen i fysikundervisningen.

Elever som är exceptionella – på två sätt

Pia Rehn ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan. Hon kommer att tala om elever med ovanligt ojämna förmågor, så kallade 2E-elever.

Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Med hjärtat i värdegrunden

När Ulrica Colliander var rektor för Karlbergs F–3-skola i Stockholm slopade hon ordningsreglerna och införde sex hjärtan i stället. För det fick hon priset Årets värdegrundsarbete 2021.

De prisas för sitt arbete med föräldrarna

När Malmö pedagogpris delades ut stod pedagogerna på avdelningen Junibacken på Almgårdens förskola som vinnare. Bland annat för deras fina arbete med relationer, inte bara med barnen utan även med vårdnadshavarna.

Succé för podden Förskolan!

Förskolan har blivit nominerad i kategorin bästa podcast i European Content Awards. Podden görs av de tre förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Elin Björkén, tillsammans med redaktören Anna Westman Swantesson.

Läs fler
Namn och Nytt
Ewa Kristensson slutar som förvaltningschef

Ewa Kristensson har varit förvaltningschef på utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen i Halmstads kommun sedan 2019 och väljer nu att gå i pension.

Anna Ekström får grönt ljus för nya uppdrag – kan ta över ABF Stockholm

Karensnämnden har beslutat att den förra utbildningsministern Anna Ekström (S), utan restriktioner, får bli ny ordförande i ABF Stockholm och styrelseledamot i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO). Valen till uppdragen sker i april.

Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Nyhetskategorier