Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Maria Hulth

Hallå där, Maria Hulth, genusvetare och etnolog. Du kommer att tala på Skolportens konferens Elevhälsa 1-2 december.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om hur olika normer påverkar oss och våra möten med andra. Och hur vi med små medel kan skapa ett bemötande där alla känner sig inkluderade.

–Många gånger så skapar vi olika villkor för elever utan att vi tänker på det. Jag kommer att ge exempel på hur vi bemöter elever på ett ojämlikt sätt och visa konferensdeltagarna hur man i stället kan göra för att undvika sådant som minoritetsstress och känslan av att inte vara självklar och inkluderad.

Hur ser det ut i dagens skola när det gäller normmedvetenhet? 

– Det har hänt mycket när det gäller de här frågorna, vilket är jätteroligt att se. Men det finns fortfarande otroligt många normer som man missar. Vi vet att elever med exempelvis HBTQI-bakgrund inte känner sig självklara i skolan och att det i högsta grad är en folkhälsofråga. Lärarna vill förstås eleverna väl, men det händer att man ändå råkar säga saker eller bemöta elever på ett sätt som gör att de känner sig exkluderad eller inte vågar komma ut och vara sig själv. Många ungdomar väljer att komma ut som HBTQI-personer efter att de slutat skolan och det handlar om att skolan fortfarande inte är tillräckligt inkluderande, menar jag.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

–Jag vill att deltagarna ska få med sig en aha-upplevelser kring de här frågorna, och en kunskap om hur enkelt det kan vara att skapa ett inkluderande bemötande i skolan. Jag hoppas också att de ska känna sig peppade till att faktiskt vara med och förändra den här världen till att alla kan få vara med och känna sig inkluderade.

Av John Miller

Du kan lyssna till Maria Hulth på Skolportens konferens Elevhälsa 1-2 december!

Konferensen berör bland annat:

  • Nuläge och utmaningar i elevhälsan
  • Hjärnsmart kommunikation – hur samarbetar vi bättre på hjärnans villkor?
  • Känner sig alla lika mycket värda? Värdegrund och normmedvetenhet i praktiken
  • Barn som far illa och skolans möjligheter att förebygga, upptäcka och agera
  • Hur hanterar unga motgångar?
  • En skola för alla – med eller utan diagnos
  • Bemötande och förhållningssätt i mötet med barn med erfarenheter av krig och flykt
  • Att vända frånvaro till närvaro

 

 

Sidan publicerades 2022-09-08 10:43 av John Miller


Relaterat

Regnbågsbarn osynliggörs i skolan

Det finns en stor okunskap i skolan om regnbågsbarn och de problem som uppstår på grund av deras familjeförhållanden. Det menar Per Nordén som forskat om barn som har en eller flera föräldrar som definierar sig som homosexuella, bisexuella eller transpersoner.

Skolans arbete mot mobbning speglar elevers psykiska ohälsa

Skolkuratorer bör fokusera på att stärka elevers tilltro till sin egen förmåga samt på frågor kring skolprestationer och elevers stress kring skolarbetet. Det säger Victoria Lönnfjord som forskat om kopplingen mellan olika sociala påfrestningar och högstadieelevers psykiska ohälsa.

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen på Skolportens årliga konferens om specialpedagogik i grundskolan. Ta del av aktuell specialpedagogisk forskning och nätverka med kollegor från hela Sverige. Delta på plats i Stockholm eller via webbkonferensen.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?

Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Han kommer att tala om varför vi undervisar i modersmål.

Deltagarna positiva till Skolportens webbkonferenser

"Tids- och resurssparande.” "Äntligen kunde jag delta på ett sätt som passar mitt liv." Deltagarna på Skolportens webbkonferenser är positiva, visar utvärderingar.

Kommunen backar barnen tillsammans

Ystad kommun, Region Skåne och polisen har inlett ett nära samarbete med namnet ”Backa barnet” för att bli bättre på att upptäcka barn som far illa. Skolchefen Dennis Hjelmström är spindeln i nätet.

Elever hemma av coronarädsla – orosanmälningar i Motala

Friska elever i den svenska grundskolan ska vara på plats i skolan. Det har varit budskapet under coronapandemin. SVT Nyheter Öst har gjort en enkät bland våra kommuner/regioner och alla vet eller tror sig veta att elever hållits hemma på grund av rädsla för smitta. I några fall har det t.o.m lett till orosanmälan hos socialtjänsten.

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

F som i sämst – vinnare av Barnradions bokpris 2019

Cilla Jackerts ”F som i sämst” tilldelas Barnradions bokpris 2019 för sin skildring om önskan att få duga som den man är. Det avslöjades idag i radioprogrammet Barnradions bokpris i P4. Boken röstades fram av en jury bestående av fem 9-12-åringar från Stockholms Internationella Montessoriskola. Utöver äran belönas Cilla Jackert med 30 000 kr.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

Jenny Edvardsson: Så kan du arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, ger här konkreta tips på hur lärare kan arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen.

Jenny Edvardsson: Peppövningar för att bli av med talängslan

Jenny Edvardsson tipsar om tre roliga och enkla peppövningar för att träna eleverna att tala inför grupp.

Jögge Sundqvist: Återinför materialkänsla och täljning i skolslöjden

Låt slöjdsalarnas bandsågar, rikt- och planhyvlar stå stilla en stund och fokusera istället på förmågan att forma trä med traditionella skärande verktyg som kniv och yxa. Det säger Jögge Sundqvist "Surolle", slöjdare och träslöjdskonstnär som föreläser på Skolportens konferens om slöjd i vår.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Sanne Kofod Olsen föreslås bli ny rektor vid Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolans styrelse föreslår att regeringen utser Sanne Kofod Olsen, för närvarande dekan vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, till högskolans rektor med tillträde våren 2023.

Klart med ny avdelningschef för förskola, grundskola, Stureplan och elevhälsa

Sofia Pettersson blir avdelningschef med ansvar för förskola, grundskola samt den sammanslagna enheten Stureplan och elevhälsan på barn och utbildning i Skara kommun.

Nioosha, 26, är Sveriges nya Läsambassadör

Kulturrådet har utsett Sveriges nya Läsambassadör. Kulturskribenten och författaren Nioosha Shams tar över efter Bagir Kwiek. Under två år kommer hon att arbeta främst för flerspråkiga ungdomars läsande.

Läs fler Namn och Nytt
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Utmärkelser

Här är årets bästa förskolekök!

20 förskolor var nominerade till Årets förskolekök 2022, ett pris som delades ut på en stor gala i Helsingborg förra veckan. Almarevägens förskola i Järfälla drog längsta strået.

Hon är årets bästa skolkock: ”Det är en otrolig ära”

I Strängnäs finns Sveriges bästa skolkock, Louice Karlsson. Hon lagar tillsammans med sina kollegor på Lillhagaskolan i Nykvarn 550 portioner mat varje skoldag.

Fyra skolor får europeiskt lärarpris

Fyra skolor i Sverige är vinnare av EU-kommissionens europeiska lärarpris för innovativ undervisning 2022. Priset går till lärare på förskolor, grundskolor, högskoleförberedande gymnasieskolor och yrkesgymnasier som har utvecklat undervisningen genom europeiska projekt inom programmet Erasmus+.

Läs fler
Nyhetskategorier