Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd


Karolin Wagner

Hallå där, Karolin Wagner, slöjd- och hantverkslärare på Innovitaskolan i Landskrona. Du kommer att tala på Skolportens konferens Slöjd.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning ska handla om hur jag aktivt arbetar för att inspirera mina elever till att nå en högre måluppfyllelse. Jag försöker hitta slöjduppgifter som ligger nära deras intressen. Det kan handla om exempelvis undersökande uppgifter eller problemlösning. Jag kommer visa hur jag anpassar uppgifterna utifrån den elevgruppen jag har och hur jag leker in lärandet i de yngre åldrarna. Deltagarna kommer att få konkreta exempel och tips på hur jag gör och vad som fungerar för mig.

Vad kan vara svårt med att inspirera och motivera elever?

– Elever idag är så lustfyllda och lärarna måste hela tiden vara på tårna för att fånga deras intresse. Många gånger upplever jag att om eleverna inte känner att undervisningen ligger på deras nivå, så tappar de intresset. Därför är det viktigt att differentiera undervisningen så att alla elever kan ta del av kunskaperna, att man har anpassat uppgifterna utifrån den elevgruppen man har.

Vilken är den mest påtagliga förändringen som skett med slöjdundervisningen de senaste åren?

– Det första jag kommer att tänka på är att eleverna inte har den finmotorik som de hade för några år sedan. Vissa saker som jag tidigare gjorde i min undervisning redan i årskurs 4, kan jag inte göra idag. Generellt har eleverna sämre finmotorik än tidigare. Det kanske har att göra med de senaste årens digitalisering, exempelvis att barn inte längre skriver lika mycket med penna utan med dator eller annat som förr utvecklade deras finmotorik. Samtidigt har digitaliseringen förhöjt slöjdämnet på många sätt med flera nya verktyg och tekniker.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning? 

– Jag hoppas att deltagarna får med sig ett nytt sätt att tänka på sin slöjdundervisning och känner ”Åh, det här ska jag prova”. Jag ser gärna att slöjdlärarna inspireras att börjar planerar undervisningen utifrån sina elevgrupper så att eleverna tycker slöjdämnet är intressant och roligt.

Av John Miller

Du kan lyssna till Karolin Wagner på Skolportens konferens Slöjd den 20-21 september!

Konferensen berör bland annat:

  • Slöjdämnets kursplan i Lgr22 – vad innebär förändringarna?
  • Slöjd som ett ämne – undervisning i helklass med två pedagoger.
  • Slöjddidaktik möter specialpedagogik.
  • Kommunikation i slöjdundervisningen – instruktionens betydelse för lärandet.
  • Estetiska dimensioner som didaktiskt verktyg i slöjd.
  • Hur kan vi motivera och inspirera elever i slöjden?
  • Slöjdundervisning med nyanlända elever.
  • Hållbar utveckling i slöjdämnet.

 

Sidan publicerades 2022-05-11 15:57 av John Miller
Sidan uppdaterades 2022-05-12 15:40 av John Miller


Relaterat

Olika förhållningssätt till kursplanen bland slöjdlärare

Det finns två sätt att som slöjdlärare förhålla sig till kursplanen, visar Åsa Jeansson. Den ena gruppen tolkar ämnet utifrån ett traditionellt perspektiv med hantverkskunnandet i fokus. Den andra gruppen lägger upp undervisningen utifrån läroplanens kunskapskrav.

Rolighetsetiketten döljer lärandet i slöjdämnet

Slöjdämnet innehåller viktiga nycklar till hur känslor – både lust och olust – hänger ihop med lärande. Det menar Stina Westerlund, som har forskat om elevers upplevelser av textilslöjd.

Mer kreativitet med videofilmer i slöjden

Lugnare klasser och mer tid för kreativa processer. Resultaten blev enbart positiva när slöjdlärarna Mikaela Assmundsson och Emelia Pierrou på Myrsjöskolan i Nacka införde videobaserade instruktionsfilmer i slöjden.

Elever lär sig inte slöjdens ämnesspråk

Elever snappar inte med självklarhet upp slöjdens ämnesspråk. Och att kasta in digitala hjälpmedel, som att flippa klassrummet, hjälper inte, konstaterar språklärarna Laila Guvå och Maria Stevanovic.

Biologi

Välkommen på Skolportens konferens i biologi för högstadiet och gymnasiet. Inspirerande föreläsningar med ny didaktisk forskning för dig som undervisar i biologi/naturkunskap. Delta i Stockholm 26–27 sept eller via webbkonferensen 3–21 okt. JUST NU! Boka-tidigt-pris: 3 995 kr ex. moms t.o.m. 31 aug!

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Christian Rück, professor i psykiatri, ska föreläsa på Skolportens konferens Psykologi. Han kommer att tala om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Ledare: Höj statusen på yrkesprogrammen!

Det kommer att saknas 300 000 yrkesutbildade i Sverige år 2035. Samtidigt har ungas intresse för att gå en gymnasial yrkesutbildning sjunkit. I nya numret av Skolportens magasin intervjuas bland annat forskaren Per-Åke Rosvall, som menar att vi måste höja statusen för yrkesprogrammen.

”Uttalsundervisning är intimt sammankopplad med läs- och skrivutveckling”

Tomas Riad ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk. Han kommer att tala om vidgad uttalsundervisning.

Nationella läsveckan: Behovet av lättläst språk ökar i Finland – i världen kan var sjunde vuxen inte läsa alls

773 miljoner vuxna kan idag inte läsa. Det låter kanske mycket, men siffran minskar hela tiden, vilket bådar gott för både jämlikheten i världen och en minskad fattigdom. Läskunnighet är nämligen viktigare än du tror.

Varför är kunskap om arter viktig?

Ebba Lisberg Jensen ska föreläsa på Skolportens konferens Biologi. Hon kommer att tala om ekologisk läskunnighet och artkunskapens plats i biologiundervisningen.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Sanne Kofod Olsen föreslås bli ny rektor vid Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolans styrelse föreslår att regeringen utser Sanne Kofod Olsen, för närvarande dekan vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, till högskolans rektor med tillträde våren 2023.

Klart med ny avdelningschef för förskola, grundskola, Stureplan och elevhälsa

Sofia Pettersson blir avdelningschef med ansvar för förskola, grundskola samt den sammanslagna enheten Stureplan och elevhälsan på barn och utbildning i Skara kommun.

Nioosha, 26, är Sveriges nya Läsambassadör

Kulturrådet har utsett Sveriges nya Läsambassadör. Kulturskribenten och författaren Nioosha Shams tar över efter Bagir Kwiek. Under två år kommer hon att arbeta främst för flerspråkiga ungdomars läsande.

Läs fler Namn och Nytt
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Utmärkelser

Fyra skolor får europeiskt lärarpris

Fyra skolor i Sverige är vinnare av EU-kommissionens europeiska lärarpris för innovativ undervisning 2022. Priset går till lärare på förskolor, grundskolor, högskoleförberedande gymnasieskolor och yrkesgymnasier som har utvecklat undervisningen genom europeiska projekt inom programmet Erasmus+.

Tre nominerade till Dyslexipriset 2022

Nomineringen till årets Dyslexipris är avslutad. Juryn har beslutat att tre personer ska gå vidare till slutnomineringen. Det är Saga Lööf, Sara Grill och Helene Ehriander. Pristagaren presenteras i samband med prisutdelningen måndagen den tredje oktober.

Förskolan med hållbarhet i fokus

Tre gånger under de senaste sju åren har rektor Helena Oscarssons två förskolor i Umeå fått Skolverkets utmärkelse ”En skola för hållbar utveckling.” I slutet av månaden kommer hon till Bokmässan för att prata om barn och ungas oro för klimatet och hur man som rektor kan tänka och agera för att konkretisera ”den hållbara utvecklingen” ur barnens perspektiv.

Läs fler
Nyhetskategorier