Så kan studieavbrott från gymnasiet minskas

En ny rapport från SKL visar att det går att minska studieavbrotten från gymnasiet. Några av strategierna är bra bemötande i skolan, tydliga mål och betoning på resultat samt att eleverna går på rätt utbildning.

Igår presenterade Sveriges kommuner och landsting (SKL) studien ”Motverka studieavbrott”. SKL har studerat kommunala gymnasieskolor med få studieavbrott för att hitta gemensamma faktorer och goda exempel på hur man arbetar för att motverka avbrutna gymnasiestudier.

– Vi har tittat på statistik vad gäller elever som gått i skolan under 2005-2007 och följt upp vad som hänt med dem. Vi frågade oss om det finns några gemensamma saker för skolor som klarar det här bättre än andra, berättade Per Arne Andersson, avdelningschef på SKL.

Moniqa Klefbom, projektledare på SKL, är den som arbetat mest med rapporten. Hon presenterade fem framgångsfaktorer som hon funnit för att få eleverna att fullfölja studierna utan avbrott. Dessa är:

1. På framgångsrika skolor bemöter skolpersonalen eleven på ett positivt och förtroendefullt sätt, man tror på elevernas förmåga och betraktar dem som unika och likvärdiga individer

2. Tydliga mål och betoning på resultat gör skillnad för hur skolor lyckas med eleverna. Av stor vikt är att skolorna analyserar avbrott och genomför åtgärder för att elever ska klara av sina utbildningar.

3. Att eleverna går de gymnasieprogram som de känner starkt för och är motiverade att gå.

4. Kvalitet genom samarbete och delaktighet är också en gemensam framgångsfaktor på skolorna där personal lär av varandra och elever är delaktiga i utvecklingsarbetet samt att god samverkan med arbetslivet finns.

5. Den femte framgångsfaktorn handlar om förmågan att upptäcka och tillgodose elevers behov. Skolorna som intervjuas har rutiner och system för att tidigt upptäcka individuella behov. Det finns en stark betoning på närvaro i skolan. Här har elevhälsan en viktig roll för att kunna se helheten i elevernas situation.

Maria Stockhaus, ordförande för SKL:s utbildningsberedning, deltog också i seminariet. Hon anser att resultaten och de goda exemplen i SKL:s rapport bör spridas ut över landet så att kommunerna får kunskap om vad de kan göra för att minska studieavbrotten på gymnasiet.

– I slutändan handlar det om att har man inte gymnasieutbildning med sig, så är det mycket svårare att få ett jobb. Vi måste hjälpas åt för att få ner ungdomsarbetslösheten, sade hon.

Se hela seminariet 

Läs rapporten här

Text: John Miller

Sidan publicerades 2012-06-12 09:45 av John Miller


Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Skolportens konferenser
Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar
  John Löwenadler

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Vikarierande generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten

Aurora Lindberg tillträdde som vikarierande generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten den 20 januari 2023.

Ny skolchef för grundskolan

Susanne Englund är Eskilstuna kommuns nya skolchef för grundskolan och grundsärskolan. Hon har tidigare arbetat som chef och ledare inom utbildningsverksamhet i 22 år.

Klart med ny förvaltningschef för bildningsförvaltningen

Svenjohan Davidson blir ny förvaltningschef på bildningsförvaltningen. ”Jag är jätteglad över att vi nu är klara med rekryteringsprocessen och ser fram emot att få välkomna Svenjohan i vår”, säger kommundirektör Gisela Öst.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier