Så kan studieavbrott från gymnasiet minskas

En ny rapport från SKL visar att det går att minska studieavbrotten från gymnasiet. Några av strategierna är bra bemötande i skolan, tydliga mål och betoning på resultat samt att eleverna går på rätt utbildning.

Igår presenterade Sveriges kommuner och landsting (SKL) studien ”Motverka studieavbrott”. SKL har studerat kommunala gymnasieskolor med få studieavbrott för att hitta gemensamma faktorer och goda exempel på hur man arbetar för att motverka avbrutna gymnasiestudier.

– Vi har tittat på statistik vad gäller elever som gått i skolan under 2005-2007 och följt upp vad som hänt med dem. Vi frågade oss om det finns några gemensamma saker för skolor som klarar det här bättre än andra, berättade Per Arne Andersson, avdelningschef på SKL.

Moniqa Klefbom, projektledare på SKL, är den som arbetat mest med rapporten. Hon presenterade fem framgångsfaktorer som hon funnit för att få eleverna att fullfölja studierna utan avbrott. Dessa är:

1. På framgångsrika skolor bemöter skolpersonalen eleven på ett positivt och förtroendefullt sätt, man tror på elevernas förmåga och betraktar dem som unika och likvärdiga individer

2. Tydliga mål och betoning på resultat gör skillnad för hur skolor lyckas med eleverna. Av stor vikt är att skolorna analyserar avbrott och genomför åtgärder för att elever ska klara av sina utbildningar.

3. Att eleverna går de gymnasieprogram som de känner starkt för och är motiverade att gå.

4. Kvalitet genom samarbete och delaktighet är också en gemensam framgångsfaktor på skolorna där personal lär av varandra och elever är delaktiga i utvecklingsarbetet samt att god samverkan med arbetslivet finns.

5. Den femte framgångsfaktorn handlar om förmågan att upptäcka och tillgodose elevers behov. Skolorna som intervjuas har rutiner och system för att tidigt upptäcka individuella behov. Det finns en stark betoning på närvaro i skolan. Här har elevhälsan en viktig roll för att kunna se helheten i elevernas situation.

Maria Stockhaus, ordförande för SKL:s utbildningsberedning, deltog också i seminariet. Hon anser att resultaten och de goda exemplen i SKL:s rapport bör spridas ut över landet så att kommunerna får kunskap om vad de kan göra för att minska studieavbrotten på gymnasiet.

– I slutändan handlar det om att har man inte gymnasieutbildning med sig, så är det mycket svårare att få ett jobb. Vi måste hjälpas åt för att få ner ungdomsarbetslösheten, sade hon.

Se hela seminariet 

Läs rapporten här

Text: John Miller

Sidan publicerades 2012-06-12 09:45 av John Miller


Konferenser
Lediga jobb
Alla lediga jobb
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute nu

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning.

Prova på-pris: 2 nr/99 kr!
Pedagogiska poddar
Poddar om utbildning och läraryrket

Poddar om utbildning och läraryrket

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Fördjupning
Dags att växa?

Dags att växa?

Funderar du på nytt jobb efter sommaren? Missa inte Skolportens fokussida med nyheter om lön och karriär för dig som är lärare och skolledare!

Till Lön och karriär
Mest läst senaste veckan

Lärarförbundet: ”Läraryrkets status måste höjas”

För att hantera situationen borde regeringen öka statsbidragen till skolan, skriver Lärarförbundets ordförande.

Lund rankas som Sveriges bästa universitet

Sveriges bästa universitet ligger i Lund enligt analysföretaget QS rankning. Inga svenska universitet finns dock med bland de 50 högst rankade i världen.

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

De prisas av kommunen för sin pedagogik

Både Årets lärare och Årets arbetslag finns på Hjärupslundsskolan i Staffanstorp.

Sex skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2019 för digital skolutveckling

Sex skolhuvudmän, med olika förutsättningar och storlek, kommunala så väl som fristående, visar nu hur svenska skolor möter utmaningarna med utnyttjande av digitaliseringens möjligheter. För sitt arbete har de nu tilldelats kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2019.

Lista: Här är alla elever och lärare som fick skolutmärkelser i Södertälje

Hela 19 utmärkelser delades ut till elever och lärare i Södertälje för deras insatser i skolan. Här listar vi alla som fick årets utmärkelser.

Läs fler