Så möter du förändringen som kommer med AI
Hallå där Erik Winerö, gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i fokus 6-7 november 2025.

Vad kommer din föreläsning att handla om?
– Min föreläsning ska handla om hur man upprätthåller en god bedömningskultur, hur vi bedömer elevernas kunskap och hur ser vi på kunskap i tider med artificiell intelligens (AI).
– En viktig fråga för skolledare är hur man i framtiden ska kunna behålla bedömningskompetensen hos lärare samtidigt som man tar vinning av automation och kan låta AI göra bedömningen av elevers lärande. Men någon behöver ju avgöra om bedömningsarbetet som AI har gjort är korrekt eller inte.
Görs tillräckligt för att möta den nya tekniken i skolan? Vad behövs det mer av?
– Jag efterlyser en nationell digitaliseringsstrategi. Det saknas en nationell styrning kring detta och det gör att det blir väldigt olika i skolan och det är ett problem, menar jag.
– Ny teknik plockas vanligen upp av elever först och sedan är det några lärare som springer på bollen. Rektorer är oftast sist. Om man ska leda arbetet så behöver rektorerna vara först. Vi behöver vända den här paradoxen. Om vi inte har en nationell strategi så blir det upp till den egna huvudmannen vad den tycker är viktigt att prioritera och då kommer det bli olika. Svensk skola är redan ojämlik.
Vad vill du att deltagarna ska få med sig från din föreläsning?
– Deltagarna får med sig nya verktyg för att jobba vidare och förbättra sina organisationer. Jag hoppas också att rektorerna tar med sig att AI, lärande och bedömning är en viktig fråga som de måste ta tag i. Men att detta samtidigt kan mötas med lugn genom att titta på forskning och beprövad erfarenhet.
Du kan lyssna till Erik Winerö på Skolportens konferens Rektor i fokus i Stockholm 5-6 november, eller på webbkonferensen som är öppen 18 november – 9 december.
Konferensen berör bland annat:
- AI och lärande – hur kan skolledare bäst utgöra ett stöd?
- Skolsäkerhet och pågående dödligt våld – så skolan kan utforma en handlingsplan.
- Aktuella reformer för skolan – en lägesrapport.
- Arbetsmiljöarbete för rektorer – Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur.
- Hur kan vi uppnå en högre skolnärvaro?
- Vad innebär det att leda en skola för alla? Möjligheter och dilemman i arbetet för ökad likvärdighet.
- Barn och ungas lärande och psykiska hälsa i en digital värld – aktuell forskning.
- Efter reformerna – hur går vi vidare?
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs mer
Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs merAtt möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och ta del av materialet här
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 



















