Selektiv mutism – den ofrivilliga tystnaden
Hallå där, Annette Ekenberg, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten och sakkunnig inom selektiv mutism. Du och din kollega Liselott Glassel ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet 12–13 mars i Stockholm.
Vad kommer er föreläsning att handla om?
– I många av gymnasiets ämnen förväntas eleven tala, och det muntliga deltagandet är ofta en förutsättning för att nå målen med utbildningen. Men det finns elever som inte förmår att delta i samtal eller muntliga presentationer, trots att de egentligen vill.
– Föreläsningen kommer att handla om selektiv mutism, vad diagnosen innebär och vilka pedagogiska konsekvenser diagnosen kan få. Vi kommer att förklara vad som är viktigt att tänka på när man som lärare eller specialpedagog möter de här eleverna, och ge förslag på hur lärmiljöerna kan tillgängliggöras.

Hur vanligt är det att elever får diagnosen selektiv mutism?
– Ungefär en av hundra elever får diagnosen, men forskning visar att det finns ett stort mörkertal.
De flesta elever känner oro inför att tala inför publik. På vilket sätt skiljer sig selektiv mutism från ”vanlig” talängslan? Hur ser man som lärare skillnad?
– Att känna oro inför muntliga framträdanden är vanligt, men selektiv mutism är en ångestdiagnos som går att jämföra med en fobi. Du kan tänka dig hur det skulle vara för en person med spindelfobi att försöka genomföra någonting viktigt och samtidigt hålla en spindel i handen. Det går helt enkelt inte.
– Om det är stor skillnad mellan hur eleven uttrycker sig i olika sammanhang bör man vara lite uppmärksam. Det här kan givetvis vara svårt att ta reda på om eleven är helt tyst i klassrummet, så samverkan med hemmet är viktigt. Ofta beskriver föräldrarna en helt annan elev än den tysta person som du möter i skolan. Selektiv mutism betyder inte att eleven är tyst hela tiden, men att vissa situationer triggar stark ångest.
Vad vill du att deltagarna på konferensen får med sig från er föreläsning?
– Det här är en elevgrupp som ofta är väldigt missförstådd, så det viktigaste är att deltagarna på konferensen får en förståelse för vad selektiv mutism är, hur diagnosen kan ta sig uttryck och vad den kan innebära för individen.
– Eleven är inte tyst för att den vill vara det, utan för att den inte kan prata på grund av ångest. Jag vill att publiken ska få kunskap om hur de kan skapa trygghet för de här eleverna, och att de ska kunna förmedla till dem att det kommer att gå bra.
Du kan lyssna till Annette Ekenberg och Liselott Glassel påSkolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet i Stockholm 12–13 mars 2026. Du kan också välja att ta del av föreläsningen viawebbkonferensen 19 mars–16 april 2026.
Konferensen berör bland annat:
- En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning.
- Relationers betydelse för lärandet – så bygger du trygghet och tilltro i klassrummet.
- Selektiv mutism – SPSM presenterar forskningsbaserad kunskap och praktiska strategier.
- Samverkan vid problematisk skolfrånvaro – en viktig framgångsfaktor.
- Autism och adhd – aktuellt forskningsläge och framgångsrika verktyg.
- Att leva med språkstörning – en personlig berättelse.
- Studiestrategier på yrkesutbildning – praktiska exempel för stärkt lärande.
- AI som specialpedagogiskt stöd – nya möjligheter och utmaningar.
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs mer
Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs merAtt möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och ta del av materialet här
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 



















