Skolbibliotek: ”Viktigt att ha rektors mandat”

För en lyckad skolbiblioteksverksamhet behöver rektor ge det pedagogiska mandatet för skolbibliotekarien att verka i undervisningen, säger Sofia Malmberg, som har skrivit flera böcker om skolbibliotek.

Sofia Malmberg. Foto: Oskar Omne

Sofia Malmberg har skrivit flera böcker om skolbibliotek och arbetar sedan år 2016 som samordnare för skolbiblioteken i Järfälla. Innan dess jobbade hon i tolv år som skolbibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Där såg hon till att läsa in sig på läroplanen och kursmålen och funderade sedan på vad hon kunde bidra med som bibliotekarie.

– Behövde eleverna söka information eller diskutera källkritik? Lära sig skriva referenser eller avgöra om en bild är manipulerad? Fanns samma mål i flera ämnen, och kunde jag knyta en röd tråd mellan dem? säger Sofia Malmberg.

Nästa steg blev att ta fram ett projektförslag med idéer och bolla med IKT-pedagogen. Sedan bjöd hon in lärarna och presenterade sin projektplan, komplett med förslag på lektionsupplägg, kursmål och uppföljning: ”Jag ser att eleverna behöver nå de här målen i de här ämnena, så här skulle vi kunna samarbeta.” En del var nyfikna och andra tyckte att de minsann kunde sköta sin undervisning på egen hand.

– Jag stångade mig inte blodig med dem som inte var redo för ett sådant samarbete, utan fokuserade på dem som var intresserade. Om du gör ett bra jobb kommer de andra lärarna se att måluppfyllelsen ökar och att eleverna tycker att undervisningen är spännande.

Att bli en del av arbetslagen kunde vara svårt. En del lärare undrade vad hon gjorde där – borde hon inte vara i skolbiblioteket?

– Det är viktigt att få pedagogiskt mandat från rektor. Det kan ske genom att rektor säger på personalmöten att skolbibliotekarien är en del av arbetslaget och det gemensamma arbetet med att få eleverna att nå målen. Rektor kan också fråga på medarbetarsamtalen hur, och i vilken utsträckning, läraren samarbetar med skolbibliotekarien.

När den nya läroplanen kom 2011 blev källkritik och ämnesintegrerat arbete viktigt. Sofia Malmberg deltog i arbetslagsmöten på Adolf Fredriks musikklasser för att förstå lärarnas tankar och behov och på så sätt hitta ingångar till samarbeten.

– Många lärare upplevde ämnesintegrering som nytt och svårt. De pratade om samma saker ur olika ämnesperspektiv, men de pratade inte med varandra. Jag träffade alla, och blev den som kunde knyta samman dem över ämnesgränserna.

Hon upplever att det händer något större när skolbibliotekarien och lärare arbetar tillsammans. Skolbibliotekarien har fokus på läsande, källkritik och informationssökning. Även om ämneslärarna delvis också har det, så kan de inte lägga lika mycket tid på att hålla sig à jour. Det är också viktigt att jobba tillsammans, poängterar hon – bibliotekarien ska inte hoppa in och vakta eleverna en stund med lite bokprat.

– Då tas inte din kompetens tillvara. Sträva efter att vara en del av planering, genomförande och efterarbete. Planera till exempel ett pass om informationssökning tillsammans med läraren. Vad ska eleverna ta reda på fakta om? Vilka svårigheter kan de möta? Vad ska de använda kunskaperna till? Vilka källor har de redan jobbat med?

I dag jobbar Sofia Malmberg som samordnare för skolbiblioteken i Järfälla kommun. Här finns ännu inte möjlighet att jobba strukturerat med språkutveckling och digital kompetens, i någon större utsträckning, eftersom det saknas skolbibliotekarier. Liksom i många kommuner är ekonomin ansträngd och kommunens enda skolbibliotekarie är varslad. Då sköts arbetet i stället av bibliotekspedagoger och biblioteksassistenter. Det kan vara lärare, personer som arbetstränar eller nyanlända som språktränar. Lärare har också i uppdrag att arbeta med språkutveckling och digital kompetens, men saknar skolbibliotekariernas spetskompetens, menar hon.

– Om du har en biblioteksassistent eller bibliotekspedagog, är mycket beroende av den personens kompetens och hur mycket tid den har avsatt för biblioteket. Språkutveckling kan svensklärare jobba med, men digital kompetens, med källkritik och informationssökning, brukar vara svårare, säger Sofia Malmberg.

4xTIPS TILL SKOLBIBLIOTEKARIER

x Kräv att få pedagogiskt mandat från rektor att verka i undervisningen.
x Hitta ingångar i läroplanen där du kan använda din kompetens.
x Delta i ämneslagsmöten, lektionsplanering och genomförande.
x Skapa relationer med lärare och annan personal.

Av Jennie Aquilonius


SKOLPORTEN NR 2/2020 – UTE NU!

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Intervju: Läsforskaren Ulrika Wolff om varför tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter är avgörande. Hennes forskning om små barns läsning har fått stort genomslag.

För att uppmärksamma att Skolporten fyller 20 år erbjuder vi fri läsning av Skolporten nr 2/2020 samt bilagan Pedagogisk forskning!

Läs direkt på din dator här eller läs i appen Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Läs mer om Skolportens magasin här!

Vill du prenumerera? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!


Den årliga bilagan Pedagogisk forskning 2019 följer med Skolportens magasin till alla prenumeranter.


Du kan även köpa tryckta lösnummer av Skolporten i vår webbshop!

Sidan publicerades 2020-04-21 16:55 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Veckobrevet 14 april: Skolporten 20 år

Vi firar Skolporten som fyller 20 år! Det började med ett enkelt faxbrev till rektorer. Tanken var att göra det enkelt för skolledare att hålla sig uppdaterade med de senaste och mest relevanta skolnyheterna. Idag inkluderar Skolportens verksamhet förutom en omfattande nyhetsbevakning också forskningsbevakning och fortbildning, och vi når mer än en tredjedel av skolans personal.

Ledare: Dags för likvärdiga skolbibliotek!

Skolbibliotek kan spela en stor roll för elevers lärande, särskilt när det gäller att höja lågpresterande elevers resultat.

Ledare: Att vända en skola

När satsningen Samverkan för bästa skola initierades av regeringen var syftet att öka likvärdigheten inom och mellan skolor samt höja kunskapsresultaten. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser av de riktade insatserna.

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen

Annsofie Engborg, lärarfortbildare och författare, ska tala om digital kompetens inom sfi-undervisningen på Skolportens konferens Sfi i fokus.

Hur ökar man motivationen för att läsa matematik på yrkesprogram?

Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram på Skolportens konferens Matematik för gymnasiet.

Karin Berg: Motivationen som försvann

När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Här är vuxenutbildningen lika viktig

I Kunskapsförbundet Väst har vuxenutbildningen samma ställning som gymnasieskolan. Man har även infört elevstöd för vuxeneleverna, trots att skollagen inte kräver det.

Ledare: En andra chans

Vuxenutbildningen har under lång tid kämpat med utmaningar som politiskt ointresse, ojämn kvalitet och brist på relevant forskning inom området. Men flera satsningar inom vuxenutbildningen är nu på gång.

Läromedel ett viktigt instrument

86 procent av lärarna kan inte köpa in de läromedel eleverna behöver, visar en undersökning av Läromedelsförfattarna. Läromedel av hög kvalitet är ett viktigt instrument i skolan – även för lärarna, menar Tim Oates, en av världens främsta experter på läromedel.

Ledare: Vikten av skolframgång

Att misslyckas i skolan är en stor förlust för den enskilda individen. Men alltför ofta läggs hela ansvaret på eleven, på föräldrarna eller på skolans personal – när det egentligen är de strukturella villkoren som behöver förändras, menar forskaren Michael Lindblad

Ge tid till högläsning

Högläsning i förskolans undervisning sker sällan varken systematiskt eller ingår i planerade processer. En orsak kan vara hur undervisning och grupper organiseras i förskolan, konstaterar Elisabeth Mellgren, forskare vid Göteborgs universitet.

”Det är vi som misslyckas med vårt jobb om eleven får ett F”

På Praktiska gymnasiet Bromma arbetar man med att höja närvaron, och att få till relationer med eleverna, för att skolgången ska fungera.

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

Att väcka läslusten med skräckböcker

Författaren Mats Strandberg ska delta i ett samtal om skräcklitteratur i klassrummet på Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet.

Ledare: Kritisk granskning för klimatet

Hur kan skolan bäst undervisa om klimatkrisen, som är en så otroligt komplex fråga? Att eleverna lär sig att kritiskt granska olika ståndpunkter i hållbarhetsfrågorna kan göra att de får ett varaktigt engagemang för klimatet, visar forskning.

Skolportens konferenser
Skolportens magasin
Erbjudande till dig som blir prenumerant på Skolportens magasin!

Erbjudande till dig som blir prenumerant på Skolportens magasin!

För endast 349 kr får du 6 nr (ord. pris 590 kr helår) av Skolportens magasin – och kan köpa kompetensutveckling till kampanjpris hos Studentlitteratur!

Se alla böcker med kampanjpris och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Musikskapande stärker elever med särskilda behov
  Per Nylén

Musikskapande stärker elever med särskilda behov

Per Nylén, förskollärare, musikpedagog och låtskrivare, ska föreläsa på Skolportens konferens Musik för grundskolan. Han kommer att tala om sitt musikprojekt för barn med särskilda behov.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Namn och Nytt
Särskolan får ny rektor

Den 14 mars 2022 tillträder Anna Léven i tjänsten som tillförordnad rektor för grundsärskolan på Gotland.

Ylva Appelgren tillförordnad skolchef

Ylva Appelgren tillträder som skolchef den 17 januari. Hon efterträder Katarina Johansson.

Han är ny skolchef för Römosseskolorna

Römosseskolornas nye skolchef och ordförande i styrelsen är Johan Romberg. ”Mitt uppdrag är att slutföra det uppdraget den tidigare styrelsen gav, att ta bort de religiösa inslagen”, säger han

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

De kan konsten att vara snälla

Karim H, Karim M och Freja och resten av deras klass är experter på att vara snälla. Deras skola har nämligen fått ett snäll-stipendium.

Mensa: Hon är läraren som revolutionerat matematiken

Matematikveteranen Ulla Öberg har, som första lärare, utsetts till 2021 års vinnare av Mensapriset.

Digitala verktyg ett lyft på naturbruksprogrammet

Yrkesläraren Marie Törnqvist tycker att digitala verktyg passar bra även för yrkesutbildningar och har bland annat låtit lands­lags­tränare bedöma elevernas ridlektioner på film. Nyligen blev hon nominerad till Guldäpplet.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier