Skolbibliotek: ”Viktigt att ha rektors mandat”

För en lyckad skolbiblioteksverksamhet behöver rektor ge det pedagogiska mandatet för skolbibliotekarien att verka i undervisningen, säger Sofia Malmberg, som har skrivit flera böcker om skolbibliotek.

Sofia Malmberg. Foto: Oskar Omne

Sofia Malmberg har skrivit flera böcker om skolbibliotek och arbetar sedan år 2016 som samordnare för skolbiblioteken i Järfälla. Innan dess jobbade hon i tolv år som skolbibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Där såg hon till att läsa in sig på läroplanen och kursmålen och funderade sedan på vad hon kunde bidra med som bibliotekarie.

– Behövde eleverna söka information eller diskutera källkritik? Lära sig skriva referenser eller avgöra om en bild är manipulerad? Fanns samma mål i flera ämnen, och kunde jag knyta en röd tråd mellan dem? säger Sofia Malmberg.

Nästa steg blev att ta fram ett projektförslag med idéer och bolla med IKT-pedagogen. Sedan bjöd hon in lärarna och presenterade sin projektplan, komplett med förslag på lektionsupplägg, kursmål och uppföljning: ”Jag ser att eleverna behöver nå de här målen i de här ämnena, så här skulle vi kunna samarbeta.” En del var nyfikna och andra tyckte att de minsann kunde sköta sin undervisning på egen hand.

– Jag stångade mig inte blodig med dem som inte var redo för ett sådant samarbete, utan fokuserade på dem som var intresserade. Om du gör ett bra jobb kommer de andra lärarna se att måluppfyllelsen ökar och att eleverna tycker att undervisningen är spännande.

Att bli en del av arbetslagen kunde vara svårt. En del lärare undrade vad hon gjorde där – borde hon inte vara i skolbiblioteket?

– Det är viktigt att få pedagogiskt mandat från rektor. Det kan ske genom att rektor säger på personalmöten att skolbibliotekarien är en del av arbetslaget och det gemensamma arbetet med att få eleverna att nå målen. Rektor kan också fråga på medarbetarsamtalen hur, och i vilken utsträckning, läraren samarbetar med skolbibliotekarien.

När den nya läroplanen kom 2011 blev källkritik och ämnesintegrerat arbete viktigt. Sofia Malmberg deltog i arbetslagsmöten på Adolf Fredriks musikklasser för att förstå lärarnas tankar och behov och på så sätt hitta ingångar till samarbeten.

– Många lärare upplevde ämnesintegrering som nytt och svårt. De pratade om samma saker ur olika ämnesperspektiv, men de pratade inte med varandra. Jag träffade alla, och blev den som kunde knyta samman dem över ämnesgränserna.

Hon upplever att det händer något större när skolbibliotekarien och lärare arbetar tillsammans. Skolbibliotekarien har fokus på läsande, källkritik och informationssökning. Även om ämneslärarna delvis också har det, så kan de inte lägga lika mycket tid på att hålla sig à jour. Det är också viktigt att jobba tillsammans, poängterar hon – bibliotekarien ska inte hoppa in och vakta eleverna en stund med lite bokprat.

– Då tas inte din kompetens tillvara. Sträva efter att vara en del av planering, genomförande och efterarbete. Planera till exempel ett pass om informationssökning tillsammans med läraren. Vad ska eleverna ta reda på fakta om? Vilka svårigheter kan de möta? Vad ska de använda kunskaperna till? Vilka källor har de redan jobbat med?

I dag jobbar Sofia Malmberg som samordnare för skolbiblioteken i Järfälla kommun. Här finns ännu inte möjlighet att jobba strukturerat med språkutveckling och digital kompetens, i någon större utsträckning, eftersom det saknas skolbibliotekarier. Liksom i många kommuner är ekonomin ansträngd och kommunens enda skolbibliotekarie är varslad. Då sköts arbetet i stället av bibliotekspedagoger och biblioteksassistenter. Det kan vara lärare, personer som arbetstränar eller nyanlända som språktränar. Lärare har också i uppdrag att arbeta med språkutveckling och digital kompetens, men saknar skolbibliotekariernas spetskompetens, menar hon.

– Om du har en biblioteksassistent eller bibliotekspedagog, är mycket beroende av den personens kompetens och hur mycket tid den har avsatt för biblioteket. Språkutveckling kan svensklärare jobba med, men digital kompetens, med källkritik och informationssökning, brukar vara svårare, säger Sofia Malmberg.

4xTIPS TILL SKOLBIBLIOTEKARIER

x Kräv att få pedagogiskt mandat från rektor att verka i undervisningen.
x Hitta ingångar i läroplanen där du kan använda din kompetens.
x Delta i ämneslagsmöten, lektionsplanering och genomförande.
x Skapa relationer med lärare och annan personal.

Av Jennie Aquilonius


SKOLPORTEN NR 2/2020 – UTE NU!

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Intervju: Läsforskaren Ulrika Wolff om varför tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter är avgörande. Hennes forskning om små barns läsning har fått stort genomslag.

För att uppmärksamma att Skolporten fyller 20 år erbjuder vi fri läsning av Skolporten nr 2/2020 samt bilagan Pedagogisk forskning!

Läs direkt på din dator här eller läs i appen Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Läs mer om Skolportens magasin här!

Vill du prenumerera? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!


Den årliga bilagan Pedagogisk forskning 2019 följer med Skolportens magasin till alla prenumeranter.


Du kan även köpa tryckta lösnummer av Skolporten i vår webbshop!

Sidan publicerades 2020-04-21 16:55 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolbibliotek, 1-2 december i Stockholm

Årlig konferens för dig som är skolbibliotekarie! Ta del av föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, modeller för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt. Välj att delta på plats eller via webben, välkommen!

Svenska som andraspråk, digital konferens

Ta del av föreläsningar om bl.a. bedömning i svenska som andraspråk, fördomar och funktioner gällande ungdomars språkanvändning i flerspråkiga miljöer, litteracitet för ungdomar som saknar eller har kort formell utbildning, uttalsundervisning med praktiska övningar samt kreativ skrivundervisning med cirkelmodellen.

Veckobrevet 14 april: Skolporten 20 år

Vi firar Skolporten som fyller 20 år! Det började med ett enkelt faxbrev till rektorer. Tanken var att göra det enkelt för skolledare att hålla sig uppdaterade med de senaste och mest relevanta skolnyheterna. Idag inkluderar Skolportens verksamhet förutom en omfattande nyhetsbevakning också forskningsbevakning och fortbildning, och vi når mer än en tredjedel av skolans personal.

Ledare: Dags för likvärdiga skolbibliotek!

Skolbibliotek kan spela en stor roll för elevers lärande, särskilt när det gäller att höja lågpresterande elevers resultat.

Karin Berg: Vikten av (ut)bildning

I vår iver att marknadsanpassa skolan, vinna Pisaundersökningar och kopiera andra länders utbildningssystem har vi tappat bort det som från början skapade vårt välstånd: vårt bildningsideal. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Kommunen backar barnen tillsammans

Ystad kommun, Region Skåne och polisen har inlett ett nära samarbete med namnet ”Backa barnet” för att bli bättre på att upptäcka barn som far illa. Skolchefen Dennis Hjelmström är spindeln i nätet.

Ledare: Det viktigaste uppdraget

Skolchefen är en av dem som har i uppdrag att se till att skolans svåra och viktiga likvärdighetsuppdrag följs. Men skolchefens position är komplex – och utsatt.

”Konflikter kan leda till utveckling”

Lärare behöver verktyg för att snabbt kunna förstå och hantera konflikter. Det säger Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, som ska tala på Skolportens konferens Ny som lärare i höst.

”Tydligare fokus på resurshållningsfrågor”

Hallå där Peter Hasselskog, universitetslektor vid slöjdlärarutbildningen på HDK, Göteborgs Universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd 24-25 november. Vad ska du föreläsa om?

Skolbibliotek: ”Viktigt att ha rektors mandat”

Utgå från läroplanen. Samarbeta med lärarna. Kräv rektors mandat. Det är några verktyg för en lyckad skolbiblioteksverksamhet, enligt författaren och samordnaren Sofia Malmberg.

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Nu fyller Skolporten 20 år!

Skolportens historia

I år är det 20 år sedan Per Reinolf grundade företaget Skolporten.

Ledare: Hur ska förskoleklassen se ut?  

Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.

Ledare: Så ska pojkarna få bättre betyg

Glappet mellan pojkars och flickors skolresultat är stort i skolan och har varit det länge: pojkar som grupp har sämre skolresultat än flickor.

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Konferenser

Förändringar av höstens konferenser

På grund av rådande läge övergår några av höstens konferenser helt till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Förändringarna gäller alla konferenser som var planerade att genomföras i september och oktober. Läs mer här.

Fortbildning
Skolporten satsar på digitala konferenser

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Läs hela artikeln
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Namn och Nytt

Ny rektor på Kalmar Fria Läroverk

Linda Wolfgang tillträder efter sommaren som ny rektor vid Kalmar Fria Läroverk.

Tidigare Lundsbergsrektor tar över Thoren Business School i Karlstad

Lena Bjuresäter drev en egen friskola i 15 år innan hon sålde verksamheten till ThorenGruppen. Fem år senare – bland annat efter en tid som biträdande rektor på Lundsbergs skola – korsas vägarna igen då Lena kliver in som ny rektor för Thoren Business School i Karlstad.

Ny statssekreterare på Utbildningsdepartementet

Regeringen har utsett Stefan Engström till statssekreterare hos Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Nytt stort pris för Linköpings Universitet

Kulturgatan i Bodafors tillsammans med Linköpings Universitet har med bidrag ifrån Kamprads Stiftelse möjliggjort ett nytt stipendium för utövare inom trä och konshantverk.

Läs fler