Skolbibliotek: ”Viktigt att ha rektors mandat”

För en lyckad skolbiblioteksverksamhet behöver rektor ge det pedagogiska mandatet för skolbibliotekarien att verka i undervisningen, säger Sofia Malmberg, som har skrivit flera böcker om skolbibliotek.

Sofia Malmberg. Foto: Oskar Omne

Sofia Malmberg har skrivit flera böcker om skolbibliotek och arbetar sedan år 2016 som samordnare för skolbiblioteken i Järfälla. Innan dess jobbade hon i tolv år som skolbibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Där såg hon till att läsa in sig på läroplanen och kursmålen och funderade sedan på vad hon kunde bidra med som bibliotekarie.

– Behövde eleverna söka information eller diskutera källkritik? Lära sig skriva referenser eller avgöra om en bild är manipulerad? Fanns samma mål i flera ämnen, och kunde jag knyta en röd tråd mellan dem? säger Sofia Malmberg.

Nästa steg blev att ta fram ett projektförslag med idéer och bolla med IKT-pedagogen. Sedan bjöd hon in lärarna och presenterade sin projektplan, komplett med förslag på lektionsupplägg, kursmål och uppföljning: ”Jag ser att eleverna behöver nå de här målen i de här ämnena, så här skulle vi kunna samarbeta.” En del var nyfikna och andra tyckte att de minsann kunde sköta sin undervisning på egen hand.

– Jag stångade mig inte blodig med dem som inte var redo för ett sådant samarbete, utan fokuserade på dem som var intresserade. Om du gör ett bra jobb kommer de andra lärarna se att måluppfyllelsen ökar och att eleverna tycker att undervisningen är spännande.

Att bli en del av arbetslagen kunde vara svårt. En del lärare undrade vad hon gjorde där – borde hon inte vara i skolbiblioteket?

– Det är viktigt att få pedagogiskt mandat från rektor. Det kan ske genom att rektor säger på personalmöten att skolbibliotekarien är en del av arbetslaget och det gemensamma arbetet med att få eleverna att nå målen. Rektor kan också fråga på medarbetarsamtalen hur, och i vilken utsträckning, läraren samarbetar med skolbibliotekarien.

När den nya läroplanen kom 2011 blev källkritik och ämnesintegrerat arbete viktigt. Sofia Malmberg deltog i arbetslagsmöten på Adolf Fredriks musikklasser för att förstå lärarnas tankar och behov och på så sätt hitta ingångar till samarbeten.

– Många lärare upplevde ämnesintegrering som nytt och svårt. De pratade om samma saker ur olika ämnesperspektiv, men de pratade inte med varandra. Jag träffade alla, och blev den som kunde knyta samman dem över ämnesgränserna.

Hon upplever att det händer något större när skolbibliotekarien och lärare arbetar tillsammans. Skolbibliotekarien har fokus på läsande, källkritik och informationssökning. Även om ämneslärarna delvis också har det, så kan de inte lägga lika mycket tid på att hålla sig à jour. Det är också viktigt att jobba tillsammans, poängterar hon – bibliotekarien ska inte hoppa in och vakta eleverna en stund med lite bokprat.

– Då tas inte din kompetens tillvara. Sträva efter att vara en del av planering, genomförande och efterarbete. Planera till exempel ett pass om informationssökning tillsammans med läraren. Vad ska eleverna ta reda på fakta om? Vilka svårigheter kan de möta? Vad ska de använda kunskaperna till? Vilka källor har de redan jobbat med?

I dag jobbar Sofia Malmberg som samordnare för skolbiblioteken i Järfälla kommun. Här finns ännu inte möjlighet att jobba strukturerat med språkutveckling och digital kompetens, i någon större utsträckning, eftersom det saknas skolbibliotekarier. Liksom i många kommuner är ekonomin ansträngd och kommunens enda skolbibliotekarie är varslad. Då sköts arbetet i stället av bibliotekspedagoger och biblioteksassistenter. Det kan vara lärare, personer som arbetstränar eller nyanlända som språktränar. Lärare har också i uppdrag att arbeta med språkutveckling och digital kompetens, men saknar skolbibliotekariernas spetskompetens, menar hon.

– Om du har en biblioteksassistent eller bibliotekspedagog, är mycket beroende av den personens kompetens och hur mycket tid den har avsatt för biblioteket. Språkutveckling kan svensklärare jobba med, men digital kompetens, med källkritik och informationssökning, brukar vara svårare, säger Sofia Malmberg.

4xTIPS TILL SKOLBIBLIOTEKARIER

x Kräv att få pedagogiskt mandat från rektor att verka i undervisningen.
x Hitta ingångar i läroplanen där du kan använda din kompetens.
x Delta i ämneslagsmöten, lektionsplanering och genomförande.
x Skapa relationer med lärare och annan personal.

Av Jennie Aquilonius


SKOLPORTEN NR 2/2020 – UTE NU!

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Intervju: Läsforskaren Ulrika Wolff om varför tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter är avgörande. Hennes forskning om små barns läsning har fått stort genomslag.

För att uppmärksamma att Skolporten fyller 20 år erbjuder vi fri läsning av Skolporten nr 2/2020 samt bilagan Pedagogisk forskning!

Läs direkt på din dator här eller läs i appen Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Läs mer om Skolportens magasin här!

Vill du prenumerera? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!


Den årliga bilagan Pedagogisk forskning 2019 följer med Skolportens magasin till alla prenumeranter.


Du kan även köpa tryckta lösnummer av Skolporten i vår webbshop!

Sidan publicerades 2020-04-21 16:55 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolbibliotek, webbkonferens tillgänglig 7-17 december!

Ta del av föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, modeller för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt. Webbkonferensen erbjuder stor flexibilitet - allt innehåll finns tillgängligt under 10 dagar!

Veckobrevet 14 april: Skolporten 20 år

Vi firar Skolporten som fyller 20 år! Det började med ett enkelt faxbrev till rektorer. Tanken var att göra det enkelt för skolledare att hålla sig uppdaterade med de senaste och mest relevanta skolnyheterna. Idag inkluderar Skolportens verksamhet förutom en omfattande nyhetsbevakning också forskningsbevakning och fortbildning, och vi når mer än en tredjedel av skolans personal.

Ledare: Dags för likvärdiga skolbibliotek!

Skolbibliotek kan spela en stor roll för elevers lärande, särskilt när det gäller att höja lågpresterande elevers resultat.

Karin Berg: Vikten av (ut)bildning

I vår iver att marknadsanpassa skolan, vinna Pisaundersökningar och kopiera andra länders utbildningssystem har vi tappat bort det som från början skapade vårt välstånd: vårt bildningsideal. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Kommunen backar barnen tillsammans

Ystad kommun, Region Skåne och polisen har inlett ett nära samarbete med namnet ”Backa barnet” för att bli bättre på att upptäcka barn som far illa. Skolchefen Dennis Hjelmström är spindeln i nätet.

Ledare: Det viktigaste uppdraget

Skolchefen är en av dem som har i uppdrag att se till att skolans svåra och viktiga likvärdighetsuppdrag följs. Men skolchefens position är komplex – och utsatt.

Skolbibliotek: ”Viktigt att ha rektors mandat”

Utgå från läroplanen. Samarbeta med lärarna. Kräv rektors mandat. Det är några verktyg för en lyckad skolbiblioteksverksamhet, enligt författaren och samordnaren Sofia Malmberg.

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Nu fyller Skolporten 20 år!

Skolportens historia

I år är det 20 år sedan Per Reinolf grundade företaget Skolporten.

Ledare: Hur ska förskoleklassen se ut?  

Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.

Ledare: Så ska pojkarna få bättre betyg

Glappet mellan pojkars och flickors skolresultat är stort i skolan och har varit det länge: pojkar som grupp har sämre skolresultat än flickor.

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Ledare: Fritidshemmets unika möjligheter

Fritidshemmets uppdrag är att skapa en meningsfull fritid för eleverna där deras intressen och kompetenser tas till vara, menar forskarna i nya numret av Skolportens magasin.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Reportage: Väck läslusten!

På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.

Konferenser

Förändringar av våra konferenser

På grund av rådande läge kan vi tvingas besluta om förändringar av våra konferenser. Läs om eventuella förändringar här.



Högt betyg till webbkonferenser

Flera deltagare vittnar om att Skolportens webbkonferenser fungerar bra eller till och med bättre än fysiska konferenser. Hör mer i filmen nedan.
KONFERENS
Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?
  Christer Mattsson

Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik, ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet. Han kommer att tala om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Betyg & Bedömning
Temabrev om betyg & bedömning
  Temabrev från 7 oktober 2020

Temabrev om betyg & bedömning

I vardagen närmar det sig skarpt läge för landets lärare när höstterminens betyg ska sättas. Under en pågående pandemi är det mer komplicerat än någonsin. I det här brevet har vi samlat de senaste nyheterna, debatterna, forskningsrönen men också lärarstöd om betyg och bedömning.

Läs hela brevet här
Fokussida
Fokus på förskola

Fokus på förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussidan förskola
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fortbildning
Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Läs hela artikeln
Namn och Nytt

Begler säger upp sig – går till friskolekoncernen

Nu säger Ann-Marie Begler upp sig för att ta plats i friskolekoncernens styrelse.Begler, tidigare chef för Försäkringskassan och Skolinspektionen, ville stanna kvar i regeringskansliet – men när regeringen sa nej till att ha Academedia som bisyssla, valde Begler att lämna sitt uppdrag.

Årets Skolledarpris – Semira Vikström, rektor på Visättraskolan i Huddinge

Grattis till rektor Semira Vikström, Visättraskolan i Huddinge som i dag tilldelas Sveriges Stora Skolledarpris i samband med Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg.

Han satte SKR på kartan

Nätverk för skolchefer, mer skolforskning, men framför allt att Sveriges Kommuner och regioner, SKR, har blivit en viktig aktör i den svenska skoldebatten. Så kan Per-Arne Andersson summera sina dryga tolv på SKR.

Begler säger upp sig från ”Elefantkyrkogården”

Ann-Marie Begler, tidigare chef för Försäkringskassan och Skolinspektionen, säger upp sig från regeringskansliet för att ta plats i Academedias styrelse. Hon ville stanna kvar, men regeringen sa nej till att ha uppdrag i en friskolekoncern som bisyssla.

Ny chef för förskole- och grundskoleförvaltningen

Kommunstyrelsen i Varberg har utsett Carina Uvenfeldt till ny chef för förskole- och grundskoleförvaltningen. Hon kommer närmast från Gislaveds kommun där hon är barn- och utbildningschef.

Erbjudande
Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Ska du se över fördelningen av lärarlönelyftet 2020? Med Skolportens bedömningsunderlag för lärarlönelyftet får du ett enkelt verktyg som hjälper till i det komplexa arbetet.

Läs mer och beställ här
Utmärkelser

Sofie Johansson är länets bästa lärare

Sofie Johansson i Håbo kommun är årets lärare i Uppsala län 2020. I motiveringen menar eleverna att Sofie underskattar hur bra hon är som lärare. Och att hon till och med får de mindre engagerade eleverna att tycka plugget är kul.

Sofie Johansson utsedd till årets lärare i Uppsala län

Vid lärargalan 2020 delas pris för årets lärare ut. Årets lärare i Uppsala län delas av Sofie Johansson, vid Västerängsskolan, och Jenny Eklund vid Engelska skolan.

Ewa från Lidköping är Årets lärare i Västra Götaland

Ewa Sunnercrantz, högstadielärare på Rudenschöldskolan i Lidköping, har utsetts till Årets lärare i Västra Götalands län.

Läs fler
Fokussida
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Till fokussida fjärr- och distansundervisning
Nyhetskategorier