”Snacka om sjukt!” – ett upplevelsebaserat undervisningskoncept om psykisk hälsa
Hallå där Efraim Jovlunden, specialistläkare och grundare av det upplevelsebaserade undervisningskonceptet ”Snacka om sjukt!”. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Elevhälsa 3-4 december 2025.

Vad kommer din föreläsning att handla om?
– Den här föreläsningen kommer att handla om att försöka svara på frågan ”Hur mår du? På riktigt”. Det är en fråga som jag tror att vi behöver ställa oss själva allt oftare och våga fråga andra i högre utsträckning. Jag tror att vi ställer frågan ”Hur mår du?” ganska regelbundet, men oftast så slutar vi där och förväntar oss ett slentrianmässigt svar ”Tack, det är bara bra”. Men vad händer om vi landar i den andra biten av det, ”På riktigt”?
– Det jag kommer att göra är en upplevelsebaserad föreställning på medicinska grunder med fokus på psykisk hälsa. Det kommer att bli alltifrån konfetti till vattenmeloner till rått allvar kring psykisk hälsa. Jag vågar utlova skratt, kanske någon tår och en föreläsning som på riktigt väger mellan liv och död.
Vad är det som gör undervisningskonceptet ”Snacka om sjukt!” framgångsrikt?
– Jag tror att det blir så bra därför att de som kommer inte bara sitter och lyssnar, utan de är med. Det är otroligt mycket interaktion och ämnet kommer så nära på ett sätt som inte blir dömande. Framgången beror på att vi bottnar i allvaret, men gör det på ett sätt så att det blir både roligt och spännande.
Vad vill du att deltagarna ska få med sig från din föreläsning?
– Jag vill att deltagarna ska inspireras att ta hand om sig själva och peppa folk i sin närhet att må bättre. De ska känna att det här är något otroligt viktigt och det inte heller är omöjligt att jobba och göra skillnad, menar jag. Du kan göra skillnad. Låt oss tala om hur. Nu.
Du kan lyssna till Efraim Jovlunden på Skolportens konferens Elevhälsa i Stockholm 3-4 december, eller på webbkonferensen som är öppen 12 december – 12 januari.
Konferensen berör bland annat:
- Utredningen ”En förbättrad elevhälsa” – ta del av en sammanfattning och få din chans att ställa frågor till regeringens utredare.
- Allvarliga händelser på skolan – elevhälsans viktiga roll vid krishantering och förebyggande krisstödsarbete.
- Symptomnätverk – ett alternativ till psykiatriska diagnoser.
- Giftig maskulinitet och machokultur – så arbetar vi förebyggande mot våld, kränkningar och trakasserier.
- Att vända omfattande skolfrånvaro – aktuell och samlad forskning samt elevers egna perspektiv på vad som har fått dem att komma tillbaka till skolan.
- Så får vi till ett förebyggande och främjande elevhälsoarbete i praktiken – en konkret modell som visat sig fungera.
- När ditt barn dras in i gängkriminalitet och våld – en förälders berättelse om maktlösheten, skolans roll och om något hade kunnat göras annorlunda.
- ”Snacka om sjukt” – ett upplevelsebaserat undervisningskoncept som främjar psykisk hälsa.
Konferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Temaföreläsningar
Läs mer
Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.
Digitala kurser
Läs merAtt möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och ta del av materialet här
Skolnärvaro
Åk F–Gy Att möta explosivt beteende i förskolan
Fsk 



















