Språklärande med AI-baserade konversationsagenter
Hallå där, Elin Ericsson, fil.dr. Du kommer att tala på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet 14-15 mars 2024.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Föreläsningen handlar om muntlig språkfärdighet och hur man kan öva på att prata engelska med hjälp av digitala konversationsagenter. Med hjälp av dessa kan eleven exempelvis öva på att prata engelska så fritt som möjligt i en vardagsnära situation utan att känna sig obekväm och rädd att säga fel inför lärare eller andra elever.
– Jag kommer att redogöra för forskningen som jag har bedrivit och visa de AI-baserade dialogsystem som jag använde mig av i några praktiknära studier med högstadieelever. Jag planerar också att tala om elevernas sociala och emotionella upplevelser av att öva engelska med konversationsagenter för språklärande.
AI-tekniken utvecklas snabbt. Om du får sia lite om framtiden, hur ser språkundervisningen ut om 10 år?
– Då hoppas jag att AI är mer integrerat i språkundervisningen och att språklärarna har släppt in konversationsagenterna i klassrummet, både som assistent för varje elev och för läraren. AI-baserade dialogsystem används då systematiskt för elevernas individanpassade färdighetsträning och för att stötta lärarnas bedömningspraktik och planering av undervisningen utifrån de identifierade utmaningar som eleverna visat vad gäller exempelvis grammatik och uttal.
– Konversationsagenterna kommer inte att göra läraren överflödig, däremot så förändras rollen. I själva övningsarbetet så kommer läraren att vara mer i bakgrunden, men behöver fortfarande didaktiskt designa lektionerna och veta när det passar att ta in muntliga dialogsystem i undervisningen, samt att möjliggöra så att eleverna får öva i verkliga situationer så att det inte bara övas i den digitala världen. De digitala konversationsagenterna ses som en naturlig resurs för att få igång den muntliga språkfärdighetsträningen och ett stöd för läraren i det här ganska utmanande området som muntlig språkfärdighet är.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Målet med föreläsningen är att inspirera deltagarna att utforska användningen av konversationsagenter för muntlig språkträning och att reflektera över hur denna teknologi kan integreras i deras egen undervisning.
Du kan lyssna till Elin Ericsson påSkolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet 14-15 mars.
Konferensen berör bland annat:
- Muntlig träning med hjälp av AI-karaktärer – forskning och praktiska idéer till klassrummet.
- Digitala nationella prov – Skolverket informerar.
- Effektiv ordundervisning enligt lärare respektive forskare – har de samma uppfattning?
- Engelska för elever med dyslexi och språkstörning – så stöttar du på bästa sätt.
- Extra anpassningar i engelskundervisningen – vems ansvar är det egentligen?
- Irländska legender och myter i undervisningen – utveckla både språk och kulturell förståelse.
- Visual Thinking Strategies – en kreativ metod för ökad språklig interaktion.
- Att undervisa om och med litteratur för att diskutera kriser i samhället.
Konferenser
Läs merSpecialpedagogik i förskolan
Välkommen till Skolportens konferens för dig som möter barn i behov av stöd i förskolan. Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat flickor med autism och adhd, när leken inte fungerar, hur vi främjar psykisk hälsa och arbetar med explosiva barn. Delta på plats i Stockholm 26–27 november 2024 eller via webbkonferensen 4 december 2024–8 januari 2025.
Läs mer och boka din plats härTemaföreläsningar
Läs merMatematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka din plats härDigitala kurser
Läs merArbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och ta del av materialet här