”Synliggör den tysta kunskapen”

Malin Nyberg menar att stödet från skolledningen gett en viktig trygghet. FOTO: OSKAR OMNE

En stabil struktur för det arbetsplatsförlagda lärandet ger lärarna på Rönninge gymnasium i Salems kommun mer tid till att stärka eleverna i deras yrkesroll.

Det var med inspiration från Skolverkets webbaserade handledar- och apl-utvecklingsutbildningar som lärarna på barn- och fritidsprogrammet år 2013 bestämde sig för att se över det arbetsplatsförlagda lärandet (apl). En gemensam nulägesanalys visade att rektor och huvudmannen inte var tillräckligt involverade i elevernas apl, utan att en alltför stor del av ansvaret hamnade hos yrkeslärarna. Därför upprättade skolan och kommunen ett ”samverkansavtal” som förtydligade vem i styrkedjan som ansvarade för vad.

– När vi har problem med att skaffa apl-platser eller när det händer någon incident så ska huvudmannen eller rektor kunna kliva in och hjälpa till. Det har gett oss en enorm trygghet, säger försteläraren Malin Nyberg, som har arbetat på Rönninge gymnasium sedan 2008.

Skolan skapade också ett årshjul som tydligt visade när de olika sakerna skulle göras. Resultatet är enligt Malin Nyberg att det arbetsförlagda lärandet har blivit en mer integrerad del av utbildningen.

– Tidigare kom det nästan som en överraskning varje gång eleverna skulle ut på apl. Grundstrukturen har frigjort tid för att utveckla samarbetet med handledarna samt för att förbereda och fånga upp elevernas lärande på apl-platserna.

I förlängningen menar hon att lärarna har blivit mindre stressade, att genomströmningen bland eleverna har blivit bättre och att färre arbetsplatser nekar att ta emot elever på grund av negativa erfarenheter. Dessutom upplever hon att elevernas yrkesstolthet har blivit större. Själv tror hon att det har att göra med att de får en mer positiv upplevelse av sin apl när handledarna är mer förberedda och lärarna har tid avsatt för att besöka eleverna på deras apl-platser.

– Det finns en förutfattad mening om att barnskötares arbetsuppgifter är enkla och bara handlar om barnpassning. Besöken handlar mycket om att synliggöra att det är ett avancerat yrke som kräver sin pedagog.

Efter apl får eleverna ägna mycket tid åt att diskutera sina erfarenheter. Det sker också utbyten av erfarenheter mellan årskurserna.

– När eleverna får sätta ord på sitt kunnande stärks deras yrkesstolthet och yrkesidentitet. Vi brukar säga till dem att det ska märkas att de kan mer om barns utveckling och ledarskap än någon som är outbildad.

Malin Nyberg tror även att de tydliga rutinerna har gjort det lättare att klara skolans många rektorsbyten. Samtidigt framhåller hon att hennes program har haft tur som – till skillnad från många andra – aldrig har behövt stänga ner på grund av fluktuationer i elevernas intresse. Själv tror hon att osäkerheten i skolpengssystemet tvingar många yrkesutbildningar att lägga ner i stället för att bygga relationer över tid och investera i materiel och lokaler som på sikt kan locka fler elever.

– Vi skulle behöva veta att utbildningarna hålls öppna oavsett antalet elever vi får in just det här året. Jag tror att en högre kvalitet leder till en högre status, vilket förhoppningsvis ökar elevernas intresse för yrkesutbildningarna.

Av Staffan Eng


Omslag Skolporten nr 3 2022

Skolporten nr 3 2022.

Skolportens magasin – ute 11 maj 2022!

Tema: Gymnasieskolans yrkesutbildning i förändring

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!

*Endast för nya prenumeranter

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2022-05-10 13:44 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Feminin medelklass norm på gymnasiets frisörutbildning

Ett feminint medelklassideal präglar gymnasiets frisörutbildning. Men eleverna har oftast en arbetarbakgrund, visar Eva Klope som forskat om hur tjejer fostras in i frisöryrket.

Bakgrund och kön styr val av gymnasieprogram

Bakom en till synes jämn könsfördelning på gymnasiets naturprogram döljer sig stora skillnader. Johanna Mellén visar att elevers gymnasieval har varit lika bundna av kön och social bakgrund sedan 1970-talet.

Så utvecklar gymnasieelever en yrkesidentitet

För att skapa en yrkesidentitet behöver gymnasieelever på yrkesprogram utveckla en lyhördhet över hur man går till väga för att möta servicetagares behov. Det visar Martina Wyszynska Johansson som forskat om hur elever formas som yrkespersoner.

Fysik

Premiär för konferens i Fysik för högstadiet och gymnasiet! Kunniga föreläsare ger dig som undervisar i fysik information om ny didaktisk forskning och inspirerande verktyg för undervisningen. Delta i Stockholm den 27–28 april eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 4–23 maj, 2022. Innehållet kan också passa för vuxenutbildningen.

Biologi

Välkommen på konferens i Biologi för högstadiet och gymnasiet! Kunniga föreläsare ger dig som undervisar i biologi eller naturkunskap ämnesfördjupning, ny didaktisk forskning och inspirerande verktyg för undervisningen. Delta i Stockholm den 26–27 september eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 3–21 oktober. Innehållet kan också passa för vuxenutbildningen. JUST NU! Boka-tidigt-pris 3 995 kr ex. moms gäller t.o.m 30 juni!

Hur kan lärare använda sig av forskning?

"I praktiknära forskning finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare." Det säger Catherine Couturier, en av lärarna i Lärarpanelen, om hur lärare kan använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning.

Skolporten sammanställer pedagogisk forskning år 2021

Hur såg svensk pedagogisk forskning ut under år 2021? I årets upplaga av Pedagogisk forskning som följer med som bilaga till senaste numret av Skolportens magasin presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola.

Krigslekar – ett komplext fenomen

Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Matematik med alla sinnen

Läraren Charlotte Appeltofft har märkt att eleverna får en bättre taluppfattning när hon lär ut med den nya undervisningsmodellen TRR – Tänka, Resonera och Räkna.

NPF-föräldrar bär ett tungt ansvar

Föräldrar till barn med NPF-diagnoser tvingas att ta ett stort individuellt ansvar för sina barns skolgång. Det konstaterar forskaren Emma Laurin. 

”Vi föräldrar till barn med NPF orkar inte mer!”

Vi som har barn med NPF-diagnoser faller mellan varje stol i välfärden. Vi får inte ihop livspusslet och vi blir utmattade och kraschar. Det skriver mamman och bloggaren Jenny Egerborn.

Föräldrar i Bergsjön startade läxhjälp som engagerar hundratals

För fem år sedan tröttnade två föräldrar i Bergsjön på att skicka sina barn in i kortsiktiga projekt som de själva inte hade makt över. Därför startade man läxhjälp för 20 barn. Nu är närmare 500 barn och 150 föräldrar engagerade.

Föräldrar oroliga: ”Borde inte vistas i ett tält i sådant skick”

Ett tält har byggts upp för barnen då det är platsbrist på en förskola i Sidsjön. En av de föräldrarna som är oroliga över tältet är Alexandra Jansson, mamma till ett barn på förskolan.

Ledare: Att vända en skola

När satsningen Samverkan för bästa skola initierades av regeringen var syftet att öka likvärdigheten inom och mellan skolor samt höja kunskapsresultaten. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser av de riktade insatserna.

Skolstart oroar NPF-föräldrar

En enkätundersökning gjord av Riksförbundet Attention inför skolstarten visar att väldigt många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras föräldrar känner oro nu när ett nytt skolår börjar. I undersökningen känner 65 procent av alla barn med NPF och 75 procent av alla deras föräldrar oro när skolan börjar igen, skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention, m.fl.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd
  Karolin Wagner

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolin Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Svalövs kommun och chefen för sektor utbildning har träffat en överenskommelse om att gå skilda vägar

Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.

Han blir skolledare i Rinkeby – igen

Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Förskolepris till Örebrorektor

Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier