”Ta avstånd från åsikterna, inte individen”

KARLSTAD

Peter Sundin vände sig till gemenskapen i nazistiska rörelser när skolan pekade ut honom som rasist. I dag arbetar han med att förebygga nazism och tycker att skolan måste öppna upp för samtal i stället för att fördöma.

Peter Sundin. Foto: Jeanette Dahlström.

Peter Sundin växte upp i ett hem präglat av rasistiska värderingar. Flera av hans släktingar var aktiva nazister på 1930- och 1940-talet, hans föräldrar skyllde allt på invandrare och hans äldre bror var organiserad nazist. När skolan skulle ordna en temadag om förintelsen frågade han sin bror vem kvinnan som skulle föreläsa var.

– Han sa att hon var den största sagoberättaren som någonsin funnits, säger Peter Sundin.

– Det enda jag minns från föreläsningen är att hon hade en väldigt speciell värmländska. Det var det jag tog med mig därifrån. Jag visste att hon skulle säga att den ideologi jag attraherades av var ond, och i det läget stänger man av. Det vill man inte höra.

I stället för att ”omvändas” blev han uppsökt av en nazistisk organisation.

– De sökte upp och organiserade mig och mina kompisar. De såg oss som ett lätt byte. Det är också något vi ser i dag när skolor har temadagar om förintelsen. De nazistiska organisationerna vill visa att de finns runt hörnet och kan skydda dig mot skolans fördömanden.

Peter Sundin var aktiv nazist i över tio år i diverse nazistiska organisationer innan han med hjälp av Brottsförebyggande Centrum i Karlstad tog sig ur rörelsen. I dag arbetar han själv just där med förebyggande arbete mot högerextremism.

Han menar att skolan måste akta sig för att måla in ungdomar i ett hörn.

– När lärarna tog upp nazismen och konfronterade oss med frågor fick de hela klassen att skratta åt oss. Det var ett bemötande som fick oss att gå hem och gräva ned oss djupare i ideologin. Vi gjorde det för att skydda oss.

I stället för att arrangera temadagar bör skolan arbeta kontinuerligt och långsiktigt med värdegrundsfrågor, tycker Peter Sundin. Men när han är ute och föreläser träffar han ofta lärare som säger att de saknar kompetens och tid för att mer medvetet arbeta med skolans demokratiuppdrag. Därför bockar de i stället av frågan via en temadag.

När elever uttrycker sig rasistiskt ska skolan ta tag i det. Men inte via konfrontation, menar Peter Sundin.

– I klassrummet måste man självklart reagera. Om det rör sig om hets mot folkgrupp är det också brottsligt. Men samtalet med eleverna som uttrycker sig rasistiskt är bättre att erbjuda på en annan arena.

Peter säger att man kan gå till ett kafé med eleven eller egentligen var som helst där eleven kan slappna av. Det behöver inte heller vara SO-läraren som tar samtalet. Det kan vara en vaktmästare, bespisningspersonal eller vem som helst i skolans personal. Det viktiga är att det är någon som eleven känner tilltro till och har etablerat en relation med.

– Ta avstånd från åsikterna men inte individen. Fråga och undersök varför personen har gått in i ideologin. Det är då man öppnar upp för ett samtal. De här personerna är vana vid att deras världsbild snabbt blir nedtystad.

Det är också viktigt att hålla i och så frön av tvivel.

– Den vuxna får inte göra det till en debatt. Man måste orka befinna sig på den moraliska bakgården och lyssna och locka fram det bästa hos eleven.

Av Carl-Magnus Höglund

SÅ PRATAR DU MED EN UNG NAZIST

  • Låt någon i skolans personal som har en bra relation med eleven ta samtalet.
  • Erbjud samtal i trygg miljö.
  • Undersök varför personen är nazist.
  • Skilj på sak och person.
  • Gör det inte till en debatt.
  • Så frön av tvivel.

Källa: Peter Sundin


Artikeln är en del i temat om rasism och främlingsfientlighet i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2017. 

Prenumerera eller beställ ditt ex här

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2017-05-19 10:59 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2017-05-31 16:01 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Lärarkår med tydlig förankring i demokratin

Den stereotypa bilden av läraren som nazisympatisör under andra världskriget stämmer inte. Den svenska lärarkåren tog avstånd från det som skedde i Tyskland, visar Per Höjeberg i sin avhandling.

Elever bemöts olika utifrån etnicitet och bakgrund

Hudfärg och socioekonomisk bakgrund har stor betydelse för hur elever blir bemötta i skolan. Ras och etnicitet är ett undertryckt ämne som det inte talas om i skolan. Det menar Osa Lundberg, som undersökt hur sociala och kulturella skillnader uppstår i skolans praktik.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

”Kristider kräver att vi lär eleverna skilja på fakta och falska nyheter”

I kristider utkristalliseras skolans roll och nu kanske mer än någonsin blir det uppenbart hur viktig utbildning blir för att hjälpa eleverna att navigera i denna otäcka värld. Utbildade bibliotekarier kan hjälpa eleverna att orientera sig på nätet, att värdera källor och söka information kritiskt, skriver Maria Wiman, lärare och författare

Elever som är exceptionella – på två sätt

Pia Rehn ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan. Hon kommer att tala om elever med ovanligt ojämna förmågor, så kallade 2E-elever.

M-ilskan: De vill sortera barn utifrån etnicitet

Moderaterna anklagar regeringen för att vilja ”sortera barn efter etnicitet” med de nya förslagen för ändringar i skollagen. Regeringen vill att skolor ska verka för en ”allsidig social sammansättning av elever”, något M kallar för ”förfärligt”. Även KD, L och SD riktar skarp kritik mot de nya skolförslagen.

Uppsala kommuns önskan: Fler barn med utländsk bakgrund i förskolan

Uppsala kommun ska informera nyanlända föräldrar om vad svensk förskola är, vilken rätt man har till förskola, och hur det fungerar i praktiken. Förskola förbättrar språkutvecklingen i svenska, och ger också barn och föräldrar kontakt med andra, säger projektledaren Åsa Chirinos.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd
  Karolin Wagner

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolin Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Anna Prochazka ny rektor för Nordic International School Karlstad

Till hösten tillträder Anna Prochazka som ny rektor för Nordic International School Karlstad. Hon kommer närmast från Norrstrandsskolan där hon varit rektor sedan oktober 2020.

Svalövs kommun och chefen för sektor utbildning har träffat en överenskommelse om att gå skilda vägar

Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.

Han blir skolledare i Rinkeby – igen

Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Förskolepris till Örebrorektor

Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier