2012-05-15 14:37  5772 Dela:

Två stjärnor och en önskan – om bedömning för lärande

Genom en forskningscirkel fick lärarna Carolin Heyer och Ingeborg Hull prova på hur gensvar kan användas som ett redskap i klassrummet. Resultatet blev över all förväntan. 

– Jag har en skattkarta som hänger i mitt klassrum: ”Ni som står här vid stranden och ska ta er till skattkistan ska ta den här vägen. Men om ni står här borta vid klippan måste ni ta en annan väg – annars hittar ni inte skatten”. Då fattar barnen direkt, säger Carolin Heyer och ler.

Carolin Heyer och Ingeborg Hull, bägge lärare i Stockholm, berättade om sitt arbete i en forskningscirkel under ett seminarium på Lärarnas forskningskonvent i Stockholm i går.
Under ett år träffades åtta lärare under ledning av Astrid Pettersson, professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Syftet var att lärarna skulle utveckla sin undervisning genom att använda forskning om formativ bedömning och ”feedback” – gensvar.

Det har visat sig att konstruktivt gensvar som ges och fås har stor betydelse för lärande, både för eleven och för läraren.

Carolin Heyers elever fick använda en metod som kallas ”two stars and a wish”, två stjärnor och en önskan, för att utveckla sitt skrivande.
– De skulle läsa sin kamrats text och först säga två saker som är bra, sen skulle de säga en sak som kompisen kunde göra lite bättre.
Metoden fungerade inte så bra i början. Det visade sig att det behövdes mer detaljerade instruktioner för att själva gensvaret skulle bli ett lärtillfälle.
– Jag hade missat att säga vad de skulle tänka på, till exempel skrivregler, struktur och att en text ska ge en upplevelse, säger Carolin Heyer.

Ingeborg Hull ville undersöka om det skulle vara möjligt att arbeta med gensvar för att utveckla läsandet i sin klass, en tvåa.
– De lärde sig otroligt mycket av varandra. Barn kan ge och ta formativt gensvar, men som lärare måste man vara strukturerad, understryker Ingeborg Hull.

Som stöd för elevernas kamrat- och självbedömning lade lärarna mycket tid på att skapa en matris tillsammans med eleverna. Matrisen använde eleverna för att ge gensvar utifrån läroplanen, och den var till stort stöd för såväl eleverna som lärarna.
– Det tog tid att skapa matrisen, men vi tjänade in den tiden på att vi gjorde det ordentligt i början, säger Ingeborg Hull.

Båda två tycker att forskningscirkeln har varit väldigt värdefull.
– Vi har blivit riktiga nördar, vi arbetar aktivt för att hitta ny forskning som vi kan använda oss av, säger Carolin Heyer med ett skratt.
Sättet de arbetar på i klassrummet i dag skiljer sig mycket mot tidigare:
– Före forskningscirkeln undervisade jag linjärt, jag checkade av läroplanen. I dag arbetar jag mer cirkulärt, säger Ingeborg Hull.
– Man bedömer för att undervisa, inte tvärtom, säger Carolin Heyer.
Lärarnas forskningskonvent 2012 arrangerades av Lärarförbundet och behandlade temat vetenskap och profession.

Moa Duvarci Engman

Fotnot: Läs mer om forskningscirkeln i rapporten Gensvar för lärande – rapport med utvecklingsartiklar från en forskningscirkel

 

Fakta: Formativ bedömning

Summativ bedömning: Du fick 20 av 25 rätt på provet. De som är fel är markerade.

Formativ bedömning: Fem tal av 25 är fel på provet. Sitt tillsammans med en kamrat och se om ni kan hitta vilka de är.

 

Sidan publicerades 2012-05-15 14:37 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-05-16 13:16 av Moa Duvarci Engman


Konferenser

Förändringar i höstens konferenser

På grund av rådande omständigheter övergår några av höstens konferenser helt till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas då automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Förändringarna gäller alla konfernser som var planerade att genomföras i september och oktober. Läs mer här.

Fortbildning
Skolporten satsar på digitala konferenser

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Läs hela artikeln
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Namn och Nytt

Tidigare Lundsbergsrektor tar över Thoren Business School i Karlstad

Lena Bjuresäter drev en egen friskola i 15 år innan hon sålde verksamheten till ThorenGruppen. Fem år senare – bland annat efter en tid som biträdande rektor på Lundsbergs skola – korsas vägarna igen då Lena kliver in som ny rektor för Thoren Business School i Karlstad.

Ny statssekreterare på Utbildningsdepartementet

Regeringen har utsett Stefan Engström till statssekreterare hos Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Nytt stort pris för Linköpings Universitet

Kulturgatan i Bodafors tillsammans med Linköpings Universitet har med bidrag ifrån Kamprads Stiftelse möjliggjort ett nytt stipendium för utövare inom trä och konshantverk.

Läs fler