Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Vad är grejen med gymnasiereformen? 

Publicerad:2024-09-17
Uppdaterad:2024-10-01
Staffan Eng
Skribent:Staffan Eng

Hallå där, Anna Karlefjärd, du är universitetsadjunkt i pedagogik vid Karlstads universitet och har tillsammans med Pernilla Lundgren skrivit boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok. Varför? 

Anna Karlefjärd. Foto: Marcus Gustafsson

– Ämnesbetygen på gymnasiet, som införs när gymnasiereformen Gy25 träder i kraft nästa år, är det stora som händer i skolan just nu. Lärarna har många frågor, och vi vill ge dem ett stöd i hur man kan tänka när man implementerar reformen. Dessutom reder vi ut vad som gäller för bedömning och betyg generellt, så att vi kan få ett lugn i de här frågorna. 

Vad är syftet med reformen? 

– Syftet med de senaste reformerna i både grundskolan och gymnasiet är att få tillbaka ett större fokus på undervisning i skolan, som har kommit att präglas för mycket av bedömning. Lärarna ska kunna tänka långsiktigt, utan att behöva jaga bevis för betyg hela tiden. Eleverna ska kunna känna att allt de gör i skolan inte är high stake, eftersom de – till skillnad från i de tidigare kurserna – nu får chansen att höja lägre betyg. 

Vad behöver lärarna tänka på för att det ska lyckas? 

– De nya ämnena består av flera nivåer, där betyget på den högsta nivån övertrumfar betygen på lägre nivåer. För att det ska fungera måste lärarna prata ihop sig, så att det blir en tydlig progression i undervisningen – något som kommer att bli en stor utmaning i vissa ämnen. Annars finns det risk för att det här kommer att bli ganska likt det vi känner igen från Gy11 där alla lärare pressar in så mycket stoff som möjligt i sin nivå och fokuserar på att samla bevis för nivåbetygen. 

Hur ser du själv på reformen? 

– När jag är ute och föreläser blir det mycket prat om dilemman och diken, men jag hoppas ändå att reformen kommer att leda till ett ökat fokus på lärande och de ämnesdidaktiska frågorna. Och själva idén att eleverna ska få vara lite sämre när de börjar för att sedan kunna bli bättre med hjälp av undervisning, utan att tidiga misslyckanden ligger dem till last – den grundidén tror jag att vi alla är för. 

Artikeln är publicerad i Skolportens magasin nummer 4/2024.

Skolportens magasin nr 4/2024 – ute nu!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk