Vad händer om inget görs åt skolsegregationen?

Hallå där, Linnea Lindquist! Ska din debattbok ”En tickande bomb. En bok om skolsegregation” läsas som ett remissvar på likvärdighetsutredningen?

– Ja, det var min tanke. Vi diskuterar så mycket på systemnivå, men jag vill få in elevperspektivet. Hur påverkar segregationen elevernas skolgång? Problemet är inte vinsten som friskolorna gör, utan hur vinsterna skapas. Skolkoncernerna tillåts expandera väldigt snabbt nu. Det blev inte som man tänkte år 1992 när reformen infördes. I dag får friskolorna ersättning för ett uppdrag som de inte har, det vill säga kommunens utbudsansvar. Dessutom behöver skolvalet ses över. Men förslagen i utredningen är ett steg i rätt riktning mot en mer likvärdig skola.

Hur ser det ut på Hammarkullsskolan i Göteborg där du är rektor?

– De flesta eleverna är födda i Sverige, men de vistas i en miljö där svenska är ett minoritetsspråk och där de inte träffar elever med annan bakgrund. Därför lär de sig inte korrekt svenska utan får bara ett basordförråd, vilket i sin tur leder till att de får svårare att klara av skolan.

Vilka är de främsta problemen med skolsegregationen?

– Barnens uppväxtvillkor blir helt annorlunda. Om man jämför till exempel de som växer upp i Hammarkullen med dem som växer upp i Billdal, här i Göteborg, så är livslängden 5–7 år kortare i Hammarkullen. Det beror på låg utbildningsgrad, fattigdom och dålig hälsa. Vi har byggt in i systemet att vissa elever inte klarar skolan och väljer fel väg. Det är ett problem som kommer att öka och det är därför som titeln på min bok är En tickande bomb. En bra skolgång är det bästa vaccinet mot utanförskap.

Vad kommer att hända om inget görs?

– Skolsegregationen, klyftorna och motsättningarna kommer att fortsätta öka. Marknaden kommer till slut att ha köpt upp fler skolor och expanderat befintliga. Kommunerna kommer bara att ha kvar några få skolor med väldigt stora problem. Se på Trollhättan exempelvis – där gör de om skolstrukturen eftersom den inte är ekonomiskt hållbar. Det leder till att eleverna inte får gå i skola där de bor, vilket bland annat påverkar relationer. Det måste ske en förändring, annars är vi körda.

Av Mari Edman


Artikeln är publicerad i Skolporten nr 1/2021, ute 11 februari!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

PSST. Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-02-10 09:54 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hur blir man en bra ledare i klassrummet?

Trygghet, tydlighet och goda relationer är otroligt viktiga förutsättningar för lärares ledarskap, menar Jonas Nilsson, aktuell med boken Handbok i klassrumsledarskap som han skrivit med skolforskaren Martin Karlberg.

Hur förebygger skolan kränkningar?

I en ny bok beskriver Ylva Odenbring, forskare vid Göteborgs universitet, hur lärare och skolledare kan förebygga våld i skolvardagen. "Framför allt behövs fler vuxna i skolan och fler vuxna som rör sig i korridorerna", säger hon.

Här går de i skolan – på alla loven

Lovskola varje lov. Kalmar satsar på kontinuitet för att framtiden för de elever som riskerar att underkännas inte ska avgöras under ett par sommarveckor. ”Det brukar vara samma elever som återkommer”, säger Maria Gustafsson, lärare i svenska som andraspråk.

Knepen som får tjejerna att ösa på under rasten

Pedagogledda aktiviteter och trygghet på skolgården är bästa metoden för att få flickor att röra på sig under rasterna, enligt Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson, som alla är lärare i fritidshem.

Sandström: Här är sex svar på vem som mördade skolan

Det duger inte att komma med skolpolitiska floskler längre och att kalla haveriet för utmaningar. Nu är det dags att rätta till de senaste trettio årens snedsteg, skriver svenskläraren Fredrik Sandström efter att ha sett SVT-serien ”Vem mördade skolan?”.

Många utmaningar för förskolan i framtiden

Vi måste tänka om och tänka nytt om vi ska klara de krav som ställs på förskolan i framtiden. Det konstaterar Frida Eriksson, förskolerektor i Enköping och ledamot i Lärarförbundet skolledares styrelse, efter Lärarförbundets färska rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd
  Karolin Wagner

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolin Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Svalövs kommun och chefen för sektor utbildning har träffat en överenskommelse om att gå skilda vägar

Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.

Han blir skolledare i Rinkeby – igen

Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Förskolepris till Örebrorektor

Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier