Vad händer om inget görs åt skolsegregationen?

Hallå där, Linnea Lindquist! Ska din debattbok ”En tickande bomb. En bok om skolsegregation” läsas som ett remissvar på likvärdighetsutredningen?

– Ja, det var min tanke. Vi diskuterar så mycket på systemnivå, men jag vill få in elevperspektivet. Hur påverkar segregationen elevernas skolgång? Problemet är inte vinsten som friskolorna gör, utan hur vinsterna skapas. Skolkoncernerna tillåts expandera väldigt snabbt nu. Det blev inte som man tänkte år 1992 när reformen infördes. I dag får friskolorna ersättning för ett uppdrag som de inte har, det vill säga kommunens utbudsansvar. Dessutom behöver skolvalet ses över. Men förslagen i utredningen är ett steg i rätt riktning mot en mer likvärdig skola.

Hur ser det ut på Hammarkullsskolan i Göteborg där du är rektor?

– De flesta eleverna är födda i Sverige, men de vistas i en miljö där svenska är ett minoritetsspråk och där de inte träffar elever med annan bakgrund. Därför lär de sig inte korrekt svenska utan får bara ett basordförråd, vilket i sin tur leder till att de får svårare att klara av skolan.

Vilka är de främsta problemen med skolsegregationen?

– Barnens uppväxtvillkor blir helt annorlunda. Om man jämför till exempel de som växer upp i Hammarkullen med dem som växer upp i Billdal, här i Göteborg, så är livslängden 5–7 år kortare i Hammarkullen. Det beror på låg utbildningsgrad, fattigdom och dålig hälsa. Vi har byggt in i systemet att vissa elever inte klarar skolan och väljer fel väg. Det är ett problem som kommer att öka och det är därför som titeln på min bok är En tickande bomb. En bra skolgång är det bästa vaccinet mot utanförskap.

Vad kommer att hända om inget görs?

– Skolsegregationen, klyftorna och motsättningarna kommer att fortsätta öka. Marknaden kommer till slut att ha köpt upp fler skolor och expanderat befintliga. Kommunerna kommer bara att ha kvar några få skolor med väldigt stora problem. Se på Trollhättan exempelvis – där gör de om skolstrukturen eftersom den inte är ekonomiskt hållbar. Det leder till att eleverna inte får gå i skola där de bor, vilket bland annat påverkar relationer. Det måste ske en förändring, annars är vi körda.

Av Mari Edman


Artikeln är publicerad i Skolporten nr 1/2021, ute 11 februari!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

PSST. Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-02-10 09:54 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hur blir man en bra ledare i klassrummet?

Trygghet, tydlighet och goda relationer är otroligt viktiga förutsättningar för lärares ledarskap, menar Jonas Nilsson, aktuell med boken Handbok i klassrumsledarskap som han skrivit med skolforskaren Martin Karlberg.

Hur förebygger skolan kränkningar?

I en ny bok beskriver Ylva Odenbring, forskare vid Göteborgs universitet, hur lärare och skolledare kan förebygga våld i skolvardagen. "Framför allt behövs fler vuxna i skolan och fler vuxna som rör sig i korridorerna", säger hon.

Läraren: ”När jag hör om våldsdåd i skolan kan jag få flashbacks till situationer jag varit med om i klassrummet”

Många lärare vittnar om en ökad utsatthet för hot och våld från elever och vårdnadshavare. Kan lärare som rädda eller ängsliga uppfylla sitt demokratiuppdrag och ta upp känsliga frågor? Hör Björn Westerström, gymnasielärare, Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, Anne-Marie Körling, grundskolelärare och fd. läsambassadör, och Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet. (webb-radio)

Kritiken – efter att stoppade skolan får öppna igen

Kritiserade Römosseskolan i Göteborg får bedriva undervisning igen, efter att Förvaltningsrätten upphävt Skolinspektionens stängning. Beslutet får nu hård kritik. ”Jag är irriterad och besviken”, skriver kommunalrådet Axel Darvik på Twitter.

Trots sjukdom i familjen kan elev gå till skolan

Symtomfria skolbarn i Västra Götaland kan gå till skolan även om någon i deras familj testat positivt med de mindre säkra antigentesterna. Det beslutet har fattats av Smittskydd Västra Götaland. Juridiskt är det okej svarar FHM även om GD Karin Tegmark Wisell förespråkar att eleverna ska stanna hemma.

Värsta bästa skolan – Elever i ”förorten” tycker om sin skola

Elever i förorten tycker om sin skola och uppskattar utbildning. De beskriver en stark tillhörighet till skolan, samtidigt som de är kritiska till hur skolan oftast framställs i media. I ett nytt avsnitt av podden Skolverkstan möter grundskoledirektör Bengt Randén forskaren Jonas Lindbäck som undersökt hur högstadieelever i ett socioekonomiskt utsatta område själva ser på sin skolgång.

Fler barn ska börja i förskolan

Deltagandet i förskolan är lägre bland exempelvis barn med annat modersmål än svenska och barn i socioekonomiskt utsatta familjer. I en lagrådsremiss planerar regeringen lämna förslag som ska leda till att fler barn börjar i förskolan. Ett av förslagen är att kommuner ska ta kontakt med vårdnadshavarna till de barn som inte har en förskoleplats.

Lärarförbundet: Svenska lärare bör ställa hårdare krav

Kräv tydliga scheman. Begär att rektorn prioriterar i dina arbetsuppgifter när du arbetar för kollegor. Se till att ha koll på övertidsregler genom ditt arbetstidsavtal. De är tre viktiga råd till lärare från Mats Andersson, ombudsman Lärarförbundet avdelning avtal och juridik.

”Sluta svartmåla unga killar i förorten”

Det är dags att nyansera bilden av unga killar i förorten. Idén om att de inte bryr sig om skola och studier stämmer inte, tvärtom gillar de sin skola och vill få bra betyg, skriver Jonas Lindbäck, doktor i barn- och ungdomsvetenskap.

900 barn utan skolmat i Örkelljunga: all kökspersonal i karantän

Igår tvingades ansvarig chef för skolverksamheten i Örkelljunga be föräldrar och vårdanshavare till 900 elever att med kort varsel ta med matsäck till skolan. Anledningen är att all personal i det stora skolköket Gyllet antingen är sjuka i covid eller sitter i karantän.

”Det är sådana skolor som vi ska välja mellan”

Det stora problemet med valfrihet inom ungdomsskolan är att staten/lagstiftarna inte har kontroll på kunskapsresultaten i de skolor som ingår i det valbara och skattefinansierade utbudet, skriver Widar Andersson på ledarplats.

Vad händer när skolan måste ställa om?

I Sverige har vi valt en strategi där skolorna ska vara öppna så mycket som möjligt under pandemin, och att de yngre barnen ska ha utbildning på plats i skolan. Men det innebär inte att själva skolan och undervisningen kunnat fortgå precis som vanligt. Vi har talat med elever, rektor, Skolverket och en professor i pedagogik. (webb-radio)

”Hur skulle skolan bli bättre om populära friskolor förbjöds?”

I sitt svar på vår debattartikel lyfter Marcus Larsson fram samma argument mot friskolor och fritt skolval vi hört tidigare. Han skriver att elever ofta byter från kommunala skolor till nystartade friskolor, men frågar sig inte varför, skriver bland andra Carola Lemne, ordförande Internationella Engelska skolan.

Här är skolan som lyckas motverka hedersförtryck

Gottsundaskolan i Uppsala har elever i varje klass som begränsas av hedersnormer. Nu angriper man problemet på ett nytt och tydligare sätt. ”Vi måste våga utmana värderingarna” säger svenskläraren Lotta ­Svedberg.

Så skenar frånvaron i Södertäljes skolor: ”Ansträngt läge”

Frånvaron bland både lärare och elever är hög på Södertälje kommuns skolor. Högst är frånvaron på förskolan, där upp till 40 procent av personal och förskolebarn är sjuka eller i karantän. Tre förskolor har behövt stänga ner tillfälligt.

Regeringen: Lärartimmar ska höja resultaten

Två timmars lärarlett läxstöd i veckan och utökad lovskola. Det är regeringens förslag för bättre skolresultat. ”Mer undervisningstid är ingen garant för ökad kunskapsutveckling, det är att ge lärarna och eleverna rätt förutsättningar som är avgörande”, säger Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.

Skolportens konferenser
Skolportens magasin
Erbjudande till dig som blir prenumerant på Skolportens magasin!

Erbjudande till dig som blir prenumerant på Skolportens magasin!

För endast 349 kr får du 6 nr (ord. pris 590 kr helår) av Skolportens magasin – och kan köpa kompetensutveckling till kampanjpris hos Studentlitteratur!

Se alla böcker med kampanjpris och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Musikskapande stärker elever med särskilda behov
  Per Nylén

Musikskapande stärker elever med särskilda behov

Per Nylén, förskollärare, musikpedagog och låtskrivare, ska föreläsa på Skolportens konferens Musik för grundskolan. Han kommer att tala om sitt musikprojekt för barn med särskilda behov.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Namn och Nytt
Lars Hjälmered blir ny utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna

Lars Hjälmered blir ny utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna, och andre vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. Kristina Axén Olin går vidare och blir ny kulturpolitisk talesperson för Moderaterna, och andre vice ordförande i riksdagens kulturutskott.

Astrid Söderbergh Widding får förnyat förtroende som rektor

Regeringen har fattat beslut om omförordnande av Astrid Söderbergh Widding som rektor för Stockholms universitet från den 1 februari. Därmed fortsätter hon som rektor för universitetet fram till och med den 31 januari 2025.

Mikael Östling Huhta blir skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Mikael Östling Huhta tillträder som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse. Mikael kommer närmast från uppdragen som rektor på Ärentuna skolan i Uppsala och på Internationella Engelska Skolan i Kista. Mikael har en gedigen bakgrund inom skolans värld med lång erfarenhet både som skolledare och lärare.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

De får Hédi Frieds lärarstipendium

Björn Westerström och Magnus Granath får Hédi Frieds lärarstipendium 2022, som delas ut i samband med Förintelsens minnesdag. ”Det är så många jag vill dela det med”, säger Björn Westerström, lärare i Malmö.

De kan konsten att vara snälla

Karim H, Karim M och Freja och resten av deras klass är experter på att vara snälla. Deras skola har nämligen fått ett snäll-stipendium.

Mensa: Hon är läraren som revolutionerat matematiken

Matematikveteranen Ulla Öberg har, som första lärare, utsetts till 2021 års vinnare av Mensapriset.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier