Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?


Kenneth Hyltenstam.

Hallå där, Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Modersmål.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om varför vi undervisar i modersmål. Jag kommer att tala om de utmaningar som det innebär att utveckla ett modersmål som inte är ett majoritetsspråk, alltså om man har ett annat språk än svenska. Jag kommer också att ta upp argumenten för modersmålsundervisning i skolan.

– Undervisning i modersmål påverkar elevernas språkutveckling. Både utveckling i svenska språket i allmänhet, men också läsutveckling och läsinlärning påverkas av hur väl modersmålet är utvecklat om man har två språk. En annan viktig aspekt är skolframgång. Det finns forskning inom området som visar att om elevens alla språkliga resurser används så stärker det kunskapsinhämtandet och framgången i skolarbetet.

Undervisningen i modersmål är eftersatt på många skolor. Hur kan man förbättra undervisningen?

– Många skolor tar inte modersmålsundervisningens kvalitet och utveckling på ett så stort allvar som man skulle önska. Väldigt lite tid avsätts till modersmålsundervisning och det gör det inte helt lätt för modersmålslärarna att hantera allt som behöver göras på den korta tiden man har till sitt förfogande.

– När det gäller själva metodiken så finns det utrymme för många förbättringar som främst hänger ihop med hur man kan anpassa undervisningen till elevernas väldigt olika förutsättningar. Det är ju så när det handlar om modersmålsutveckling att det är mycket större variation vad gäller hur mycket eleverna kan än vad det är med elever med svensk bakgrund.

Modersmålsundervisning ifrågasätts med jämna mellanrum. Varför är det så?

– Det är en ideologisk och politisk fråga, kan man säga. Dels handlar det om att den bristande kvaliteten gör att undervisningen ifrågasätts. Nyligen ville till exempel Kristdemokraterna lägga ner av det skälet. Det rimligaste vore ju förstås att man satsade på att höja kvaliteten på undervisningen istället för att avveckla den.

– På den större ideologiska och politiska arenan så finns det vissa saker man kan prata om om man är negativ till kulturell mångfald. Det är till exempel politiskt svårt att säga att man är negativ till människor som representerar mångfalden. Av den anledningen är det då lättare att ge sig på modersmålsundervisningen i skolan som fått en symbolfunktion för kritik mot mångkulturalitet. Det är där man finner förklaringen, menar jag.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att deltagarna efter min presentation känner att de fått en mer komplex bild och djupare förståelse för vad modersmålsundervisning är. Jag hoppas också att de får med sig argument för modersmålsundervisning som de kan använda på sina skolor.

Av John Miller

Du kan lyssna till Kenneth Hyltenstam på Skolportens webbkonferens Modersmål 26 januari – 8 februari 2021!

Konferensen berör:

  • Varför ska vi undervisa i modersmål? Så påverkar undervisningen elevens skolframgångar.
  • Digitala verktyg i modersmålsundervisningen – en praktiknära föreläsning för ökad elevaktivitet.
  • Effektiv studiehandledning på modersmålet – hur bör den organiseras?
  • Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk – Skolinspektionens tillsyn presenteras.

Sidan publicerades 2020-12-02 13:25 av John Miller


Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Nya perspektiv på matematikundervisning i de tidiga årskurserna
  Ola Helenius

Nya perspektiv på matematikundervisning i de tidiga årskurserna

Ola Helenius, professor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik, ska föreläsa om undervisningen av multiplikation och bråk på Skolportens konferens Matematik för låg- och mellanstadiet.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Ny CIO i Lärandegruppen i Sverige AB

I februari tillträder Stig Fjeldheim som ny CIO i Lärandegruppen i Sverige AB. Han har senaste tio åren arbetat i Upplands Väsby kommun, senast som digitaliseringschef med ansvar för digital verksamhetsutveckling samt IT, men även som IT-strateg, projektledare och lösningsarkitekt.

Robert Edström är ny biträdande rektor på Anna Whitlocks gymnasium

Robert Edström är ny biträdande rektor på Anna Whitlocks gymnasium. Här berättar han om sig själv och varför han valde att komma till oss på Anna Whitlocks gymnasium.

Skolinspektionens generaldirektör får förlängt förordnande

Regeringen förlänger Helén Ängmos förordnande som generaldirektör och chef för Skolinspektionen.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Anette blev årets lärare Karlskrona

– Det var väldigt överraskande. Men det är ju ett kvitto på att man gör något som är bra, säger Anette Evertsson, lärare på Rödebyskolan som utsetts av eleverna till  Karlskrona kommuns bästa lärare.

Akalla-läraren Ulrica får läspris

Läraren Ulrica Ambrosious, på Oxhagsskolan i Akalla, får Berättarministeriets utmärkelse Pennsvärdet. Det här är den tredje utmärkelsen som går till skolor runt Järvafältet i år.

Lärarduon prisas med Pennsvärdet 2021

Lärarna Ulrica Ambrosius och Cristina Kullberg är årets vinnare av utmärkelsen Pennsvärdet som går till lärare som arbetar i särskilt utsatta områden.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier