Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?


Kenneth Hyltenstam.

Hallå där, Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Modersmål.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om varför vi undervisar i modersmål. Jag kommer att tala om de utmaningar som det innebär att utveckla ett modersmål som inte är ett majoritetsspråk, alltså om man har ett annat språk än svenska. Jag kommer också att ta upp argumenten för modersmålsundervisning i skolan.

– Undervisning i modersmål påverkar elevernas språkutveckling. Både utveckling i svenska språket i allmänhet, men också läsutveckling och läsinlärning påverkas av hur väl modersmålet är utvecklat om man har två språk. En annan viktig aspekt är skolframgång. Det finns forskning inom området som visar att om elevens alla språkliga resurser används så stärker det kunskapsinhämtandet och framgången i skolarbetet.

Undervisningen i modersmål är eftersatt på många skolor. Hur kan man förbättra undervisningen?

– Många skolor tar inte modersmålsundervisningens kvalitet och utveckling på ett så stort allvar som man skulle önska. Väldigt lite tid avsätts till modersmålsundervisning och det gör det inte helt lätt för modersmålslärarna att hantera allt som behöver göras på den korta tiden man har till sitt förfogande.

– När det gäller själva metodiken så finns det utrymme för många förbättringar som främst hänger ihop med hur man kan anpassa undervisningen till elevernas väldigt olika förutsättningar. Det är ju så när det handlar om modersmålsutveckling att det är mycket större variation vad gäller hur mycket eleverna kan än vad det är med elever med svensk bakgrund.

Modersmålsundervisning ifrågasätts med jämna mellanrum. Varför är det så?

– Det är en ideologisk och politisk fråga, kan man säga. Dels handlar det om att den bristande kvaliteten gör att undervisningen ifrågasätts. Nyligen ville till exempel Kristdemokraterna lägga ner av det skälet. Det rimligaste vore ju förstås att man satsade på att höja kvaliteten på undervisningen istället för att avveckla den.

– På den större ideologiska och politiska arenan så finns det vissa saker man kan prata om om man är negativ till kulturell mångfald. Det är till exempel politiskt svårt att säga att man är negativ till människor som representerar mångfalden. Av den anledningen är det då lättare att ge sig på modersmålsundervisningen i skolan som fått en symbolfunktion för kritik mot mångkulturalitet. Det är där man finner förklaringen, menar jag.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att deltagarna efter min presentation känner att de fått en mer komplex bild och djupare förståelse för vad modersmålsundervisning är. Jag hoppas också att de får med sig argument för modersmålsundervisning som de kan använda på sina skolor.

Av John Miller

Du kan lyssna till Kenneth Hyltenstam på Skolportens webbkonferens Modersmål 26 januari – 8 februari 2021!

Konferensen berör:

  • Varför ska vi undervisa i modersmål? Så påverkar undervisningen elevens skolframgångar.
  • Digitala verktyg i modersmålsundervisningen – en praktiknära föreläsning för ökad elevaktivitet.
  • Effektiv studiehandledning på modersmålet – hur bör den organiseras?
  • Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk – Skolinspektionens tillsyn presenteras.

Sidan publicerades 2020-12-02 13:25 av John Miller


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Namn och Nytt
Lämnar Boxholm för Tranås

Conny Oskarsson, tidigare skolchef i Boxholm, är ny verksamhetschef för grundskolan i Tranås kommun.

Pär Arvidsson Fäldt blir chef för sektor Bildning i Lidköpings kommun

Det är nu klart att Pär Arvidsson Fäldt blir chef för sektor Bildning i Lidköpings kommun som startar sin verksamhet den 1 januari 2023.

Sanne Kofod Olsen föreslås bli ny rektor vid Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolans styrelse föreslår att regeringen utser Sanne Kofod Olsen, för närvarande dekan vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, till högskolans rektor med tillträde våren 2023.

Läs fler Namn och Nytt
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Carolines krav får språksvaga elever att läsa

Ställ höga krav även på språksvaga elever – men se till att ge dem det stöd som krävs för att klara uppgifterna. Det säger Caroline Hatcher, årets mottagare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.

Här är årets bästa förskolekök!

20 förskolor var nominerade till Årets förskolekök 2022, ett pris som delades ut på en stor gala i Helsingborg förra veckan. Almarevägens förskola i Järfälla drog längsta strået.

Hon är årets bästa skolkock: ”Det är en otrolig ära”

I Strängnäs finns Sveriges bästa skolkock, Louice Karlsson. Hon lagar tillsammans med sina kollegor på Lillhagaskolan i Nykvarn 550 portioner mat varje skoldag.

Läs fler
Nyhetskategorier