Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?


Kenneth Hyltenstam.

Hallå där, Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Modersmål.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om varför vi undervisar i modersmål. Jag kommer att tala om de utmaningar som det innebär att utveckla ett modersmål som inte är ett majoritetsspråk, alltså om man har ett annat språk än svenska. Jag kommer också att ta upp argumenten för modersmålsundervisning i skolan.

– Undervisning i modersmål påverkar elevernas språkutveckling. Både utveckling i svenska språket i allmänhet, men också läsutveckling och läsinlärning påverkas av hur väl modersmålet är utvecklat om man har två språk. En annan viktig aspekt är skolframgång. Det finns forskning inom området som visar att om elevens alla språkliga resurser används så stärker det kunskapsinhämtandet och framgången i skolarbetet.

Undervisningen i modersmål är eftersatt på många skolor. Hur kan man förbättra undervisningen?

– Många skolor tar inte modersmålsundervisningens kvalitet och utveckling på ett så stort allvar som man skulle önska. Väldigt lite tid avsätts till modersmålsundervisning och det gör det inte helt lätt för modersmålslärarna att hantera allt som behöver göras på den korta tiden man har till sitt förfogande.

– När det gäller själva metodiken så finns det utrymme för många förbättringar som främst hänger ihop med hur man kan anpassa undervisningen till elevernas väldigt olika förutsättningar. Det är ju så när det handlar om modersmålsutveckling att det är mycket större variation vad gäller hur mycket eleverna kan än vad det är med elever med svensk bakgrund.

Modersmålsundervisning ifrågasätts med jämna mellanrum. Varför är det så?

– Det är en ideologisk och politisk fråga, kan man säga. Dels handlar det om att den bristande kvaliteten gör att undervisningen ifrågasätts. Nyligen ville till exempel Kristdemokraterna lägga ner av det skälet. Det rimligaste vore ju förstås att man satsade på att höja kvaliteten på undervisningen istället för att avveckla den.

– På den större ideologiska och politiska arenan så finns det vissa saker man kan prata om om man är negativ till kulturell mångfald. Det är till exempel politiskt svårt att säga att man är negativ till människor som representerar mångfalden. Av den anledningen är det då lättare att ge sig på modersmålsundervisningen i skolan som fått en symbolfunktion för kritik mot mångkulturalitet. Det är där man finner förklaringen, menar jag.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att deltagarna efter min presentation känner att de fått en mer komplex bild och djupare förståelse för vad modersmålsundervisning är. Jag hoppas också att de får med sig argument för modersmålsundervisning som de kan använda på sina skolor.

Av John Miller

Du kan lyssna till Kenneth Hyltenstam på Skolportens webbkonferens Modersmål 26 januari – 8 februari 2021!

Konferensen berör:

  • Varför ska vi undervisa i modersmål? Så påverkar undervisningen elevens skolframgångar.
  • Digitala verktyg i modersmålsundervisningen – en praktiknära föreläsning för ökad elevaktivitet.
  • Effektiv studiehandledning på modersmålet – hur bör den organiseras?
  • Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk – Skolinspektionens tillsyn presenteras.

Sidan publicerades 2020-12-02 13:25 av John Miller


Skolportens konferenser

Förändringar av våra konferenser

På grund av rådande läge kan vi tvingas besluta om förändringar av våra konferenser. Läs om eventuella förändringar här.



SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Till fokussida fjärr- och distansundervisning
Skolportens konferenser
Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?
  Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

Skolporten
Fokussida
Fokus på förskola

Fokus på förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussidan förskola
Skolportens konferenser
Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Läs hela artikeln
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Cathrine Croona blir ny verksamhetschef för förskolan i Ulricehamn

Den 9 augusti blir första arbetsdagen för kommunens nya förskolechef. Cathrine Croona kommer närmast från en liknande tjänst som verksamhetschef för förskolan i Vara kommun.

Helén Claesson ny barn- och utbildningschef efter Hamid Zafar

Nu är rekryteringen av ny barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun klar. Uppdraget går till Helén Claesson.

Anna Wetterbrandt ny verksamhetschef för elevhälsan, rektor för särskolan och chef för öppna förskolan

Den 1 januari tillträdde Anna Wetterbrandt sin nya tjänst som verksamhetschef för elevhälsan, rektor för särskolan och chef för öppna förskolan i Herrljunga kommun. Anna har tidigare varit rektor på Horsbyskolan och kommer närmast från en tjänst som intendent för bildningsförvaltningen.

Läs fler Namn och Nytt
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Haninge kommun vinner nationellt pris för säkra och trygga skolvägar

Haninge kommun har tilldelats priset GuldTriangeln av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

How the world’s best teacher taught the Tories a lesson on the arts

After winning the Global Teacher award in 2018, Andria Zafirakou used her $1m prize to establish a charity to improve arts education. She talks about life in the classroom, and her new memoir

Arbete för ungas ledarskap prisas i Skåne

Skolidrottsföreningar ger unga möjlighet att röra på sig – och möjlighet att utvecklas som ledare. Nu prisas Skolidrottsförbundet i Skåne för konceptet och utses till Årets förnyare av Sparbanksstiftelserna* i Skåne.

Läs fler
Nyhetskategorier
This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.
Error: No posts found.