Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?


Kenneth Hyltenstam.

Hallå där, Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Modersmål.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om varför vi undervisar i modersmål. Jag kommer att tala om de utmaningar som det innebär att utveckla ett modersmål som inte är ett majoritetsspråk, alltså om man har ett annat språk än svenska. Jag kommer också att ta upp argumenten för modersmålsundervisning i skolan.

– Undervisning i modersmål påverkar elevernas språkutveckling. Både utveckling i svenska språket i allmänhet, men också läsutveckling och läsinlärning påverkas av hur väl modersmålet är utvecklat om man har två språk. En annan viktig aspekt är skolframgång. Det finns forskning inom området som visar att om elevens alla språkliga resurser används så stärker det kunskapsinhämtandet och framgången i skolarbetet.

Undervisningen i modersmål är eftersatt på många skolor. Hur kan man förbättra undervisningen?

– Många skolor tar inte modersmålsundervisningens kvalitet och utveckling på ett så stort allvar som man skulle önska. Väldigt lite tid avsätts till modersmålsundervisning och det gör det inte helt lätt för modersmålslärarna att hantera allt som behöver göras på den korta tiden man har till sitt förfogande.

– När det gäller själva metodiken så finns det utrymme för många förbättringar som främst hänger ihop med hur man kan anpassa undervisningen till elevernas väldigt olika förutsättningar. Det är ju så när det handlar om modersmålsutveckling att det är mycket större variation vad gäller hur mycket eleverna kan än vad det är med elever med svensk bakgrund.

Modersmålsundervisning ifrågasätts med jämna mellanrum. Varför är det så?

– Det är en ideologisk och politisk fråga, kan man säga. Dels handlar det om att den bristande kvaliteten gör att undervisningen ifrågasätts. Nyligen ville till exempel Kristdemokraterna lägga ner av det skälet. Det rimligaste vore ju förstås att man satsade på att höja kvaliteten på undervisningen istället för att avveckla den.

– På den större ideologiska och politiska arenan så finns det vissa saker man kan prata om om man är negativ till kulturell mångfald. Det är till exempel politiskt svårt att säga att man är negativ till människor som representerar mångfalden. Av den anledningen är det då lättare att ge sig på modersmålsundervisningen i skolan som fått en symbolfunktion för kritik mot mångkulturalitet. Det är där man finner förklaringen, menar jag.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att deltagarna efter min presentation känner att de fått en mer komplex bild och djupare förståelse för vad modersmålsundervisning är. Jag hoppas också att de får med sig argument för modersmålsundervisning som de kan använda på sina skolor.

Av John Miller

Du kan lyssna till Kenneth Hyltenstam på Skolportens webbkonferens Modersmål 26 januari – 8 februari 2021!

Konferensen berör:

  • Varför ska vi undervisa i modersmål? Så påverkar undervisningen elevens skolframgångar.
  • Digitala verktyg i modersmålsundervisningen – en praktiknära föreläsning för ökad elevaktivitet.
  • Effektiv studiehandledning på modersmålet – hur bör den organiseras?
  • Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk – Skolinspektionens tillsyn presenteras.

Sidan publicerades 2020-12-02 13:25 av John Miller


Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Skolportens konferenser
Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar
  John Löwenadler

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Tillförordnad förvaltningschef klar

Christina Josefsson blir tillförordnad förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen medan rekrytering av ny chef pågår.

Malin Broberg blir nya rektor för Göteborgs universitet

Universitetsstyrelsen förslår Malin Broberg som ny rektor för Göteborgs universitet. ”Det känns otroligt spännande och hedrande. Omtumlande och lite läskigt”, säger hon.

Helen Larsholt ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen

Helen Larsholt tillträder den 1 februari som ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Tanums kommun. Hon har lång erfarenhet inom utbildningsområdet och har de senaste åren arbetat som avdelningschef tillika skolchef och arbetsmarknadschef.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier