Hoppa till sidinnehåll
Autismspektrumtillstånd (AST)

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Publicerad:2022-05-20
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Christian Rück

Hallå där, Christian Rück, professor i psykiatri och författare till boken Olyckliga i paradiset – varför mår vi dåligt när allt är så bra? (2020). Du kommer att tala på Skolportens konferens Psykologi.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning ska handla om vad det är som gör att den psykiatriska diagnosen har fått en sådan framträdande plats i vårt moderna samhälle. Jag kommer också att ta upp varför vi inte mår bättre trots alla framsteg inom områden som till exempel livslängd, frihet och välfärd.

Varför ökar antalet barn och ungdomar som behandlas för psykisk ohälsa?

– Det stämmer att antalet som får behandling ökar. Det finns flera förklaringar varför det är så. Bland annat handlar det om hur skolan fungerar idag och att kraven på eleverna har förändrats. Det leder till att en del barn i högre grad får funktionsproblem, det funkar inte riktigt för dem och att man då behöver en diagnos. Det kan också vara så att man faktiskt ser lite annorlunda på saker idag, att man bedömer samma problem på ett annat sätt än man gjort tidigare och att definitionen av val av olika diagnoser förändrats över tid, vilket lett till att fler räknas in.

Hur kan skolan bli bättre på att stötta barn och ungdomar som har de här problemen?

– Det är många barn och ungdomar som ska fungera tillsammans och i allmänhet försöker skolan erbjuda en trygg och förutsägbar plats för alla elever. En diagnos har varit ett väldigt tydligt sätt att få hjälp på. Även om man borde få hjälp oavsett en diagnos eller inte, så tror jag i praktiken att en diagnos har varit oerhört viktig för att kunna få olika typer av stöd. Det är lite olycklig att insatserna varit kopplade till en diagnos. Men jag tror att skolan har förändrats på denna punkt och blivit lite bättre.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

–Jag vill förmedla att det är viktigt att förstå och fundera över problem, svårigheter och det mänskliga lidande som man möter i livet, hur man ska tänka om det och vad man ska göra. Jag tänker att det idag, i väldigt hög grad, är en medicinsk diagnos som vi ser som en förklaring och att vi har problem att förstå lidande och vad vi ska göra om det inte är en diagnos. Att sätta lidandet i ett sammanhang och förstå hur det har förändrats över tid och hur det påverkas av våra förväntningar och föreställningar om livet och hur vi tolkar olika upplevelser, tror jag är värdefullt.

Av John Miller

Du kan lyssna till Christian Rück på Skolportens konferens Psykologi den 7 oktober!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Ämnesbetygsreformen – hur påverkas psykologiämnet?
  • Att planera psykologikurserna – fokus, upplägg och examinationer.
  • Varför mår vi så dåligt när allt är så bra? Reflektion kring den psykiska ohälsan i Sverige.
  • Tydliggörande pedagogik i psykologiklassrummet – så kan lärmiljön anpassas för alla elever.
  • Psykopati – verkligheten bortom myten.
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev