Runt 20 procent av högstadieeleverna i Ystad har så hög skolfrånvaro att den räknas som problematisk. Men efter ett kraftigt sparbeting i år väntas skolorna få mer pengar nästa år.
Ska vi klara dagens och framtidens utmaningar som den gröna omställningen och välfärdens finansiering behöver vi fler som jobbar. Ett utbildningssystem som bättre möter arbetslivets behov är en viktig förutsättning för det, skriver företrädare för Transportföretagen, Teknikföretagen, Byggföretagen och Visita.
Läs Skolportens intervju med Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Religion och kommer att tala intern religionskritik och moderna rörelser inom islam.
Efter Hamas våldsamma massaker är konflikten djupare än på länge. Även i svenska skolor, vittnar många lärare om. "Det kommer bara att bli värre, säger läraren Björn Westerström. Här är hans råd till lärare för att hantera konflikter i klassrummet.
För tre år sedan stod läraren Sara Bruun utan stöd med en klass där merparten av eleverna inte kunde läsa som de borde. Det hon då gjorde för att klara sin egen situation har idag mynnat ut i en lärarhandledning för lästräning i helklass, som går tillbaka till grunderna.
Hela tiden talas det om pojkar och unga män som frivilligt begår grova våldsbrott. Men jag tänker alltmer på de pojkar som tvingas utföra skjutningar efter att först ha torterats eller hotats med tortyr. Vilka kommer förbehållslöst att lyssna på och stötta dem? undrar DN:s Vesna Prekopic i en krönika.
Att alla elever ska ha tillgång till läromedel av hög kvalitet är en prioriterad fråga för regeringen. Som ett led i detta arbete föreslår regeringen att det ska definieras i skollagen vad läroböcker, läromedel och lärverktyg är. Det ska också förtydligas att elever ska ha tillgång till sådant material.
Borrowing some ideas from psychology can help forge strong relationships with high school students, improve their academic performance, and promote a sense of belonging.
Der skal være mere respekt for lærerne, og skolerne skal have mere frihed til selv at bestemme, lød det i går fra Mattias Tesfaye, da han fremlagde regeringens folkeskoleudspil i et fysiklokale på en folkeskole i Greve.
Der er mange nye opgaver til skolelederne i regerings nye folkeskoleudspil, mener Skolelederforeningen, som derfor advarer mod, at alle ambitionerne søsættes samtidig.