En kombination av segregation och skolans lågaffektiva bemötande har lämnat fältet fritt för elever som vill dominera sin omgivning. Det skriver Adam Cwejman på ledarplats.
Stadig flere elever og foreldre klager på at skolene gjør for lite for å stoppe mobbing. Hittil i år er det kommet inn 1425 klager, viser tall fra Udir.
Lærer Christian Arntzen fikk lønnshopp på over 70 000 kroner fordi nye regler sier at all tidligere arbeidserfaring skal telle på lønna. Men han måtte bytte jobb for å få det.
Många lärare berättar om hur de känner sig stressade över att så mycket av deras tid går åt till att hålla ordning i klassen. Undervisandet har fått en biroll. Det här är publikens berättelser.
Mange elever i grunnskolen synes det er skummelt å rekke opp hånda eller snakke foran klassen. Men overdreven tilrettelegging i skolen gjør det bare verre, mener forskere.
Ska man offra studenters och lärares möjlighet att tänka och samtala fritt i seminarierummet för att undvika att reta upp ett nättroll? Eller värna rätten till det goda akademiska samtalet även när det hålls på Zoom eller på Teams? Det frågar sig Åsa Plesner.
Under året ska grundskolor i Uppsala kommun börja använda en app där skolpersonal ska kunna larma om bland annat pågående dödligt våld. På Gränbyskolan har man prövat appen under ett års tid.
På Hudikskolan kan flera klassrum under en dag stå tomma när det satsas på lektioner utomhus. Lotta Carlegård åker runt i Sverige för att uppmuntra fler skolor att ha flera lektioner i skogen.
Att införa samma offentlighetsprincip som för statlig verksamhet på friskolor är inte rimligt. Men öppenhet är grundläggande för friskolornas existens, skriver Emil Nilsén i en ledare.
Vi vill fortsätta bidra till ett samhälle som håller ihop. Vad vill regeringen? skriver Jamal Mouneimne (S), ordförande Folkhögskolestyrelsen, Region Västerbotten.