När skolchefen i Kalix direktupphandlade Skolkonsulterna AB var det bland annat med motiveringen att Skolinspektionen stod som referens. Men det stämmer inte – personen som angavs slutade på myndigheten för tre år sedan.
Nu har även resultaten kommit från Elevhälsan.se:s årliga kvalitativa undersökning. En av fem skolor saknar alla kompetenser som behövs för att arbeta förebyggande och hälsofrämjande.
Matilda är en av flera föräldrar som är kritisk till metoden att ibland hålla fast en elev i skolan i Kalix. När beskedet kom, om att metoden nu pausas, var det en lättnad för hela familjen.
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för 2024 ytterligare resurser till folkhögskolornas utbildningsutbud. Förslaget uppgår till 100 miljoner kronor 2024 och från och med 2025 beräknas 100 miljoner kronor årligen.
Sju anmälningar till Skolinspektionen och stark kritik från professionen – nu stoppar Kalix kommun metoden som sägs ha vänt Storvretaskola i Botkyrka från kaos till ordning, något som Skolledaren berättat om tidigare.
Kunskapsorganisationen Riskful Play värnar barns rätt att utvecklas på sina egna villkor, men för att utvecklas krävs också lärorika miljöer som utmanar. "Barn har rätt till skrubbsår", säger projektledaren Ahmed Al-Breihi.
På uteförskolan Äventyret i Växjö är naturen i fokus liksom barnens eget skapande, deras fantasi och kreativitet. Och riskfylld lek finns det gott om – med tydliga instruktioner om vad som ska göras om olyckan skulle vara framme.
Att få pröva sin förmåga är grundläggande i barns utveckling. Men nu varnar forskare och experter för att ökat säkerhetstänk och vuxenkontroll äventyrar barns möjlighet till riskfylld lek – något som kan få långtgående konsekvenser.
På Mariebergsskolan i Örebro har den vanliga skolgården förlängts med ett stort lummigt skogsparti – en fri oas perfekt för vilda lekar, numera med få regler. – Vi litar på barnens förmåga, säger läraren i fritidshem Mattias Holmstrand.
En PLC-grupp på Mellersta Förstadssskolan ska underlätta planeringen för skolans hållbarhetsarbete och öka det kollegiala lärandet. Ett vässat ämnesövergripande arbetssätt öppnar för nya grepp kring stora, komplexa frågor som är både globala och lokala.