Regeringen gör två välbehövliga satsningar för en förbättrad yrkesutbildning. Det finns ett stort behov av mer efterfrågestyrd yrkesutbildning, skriver Hanna Cederqvist, Svenskt Näringsliv.
Tidöpartierna utlovar ett nytt skolval som alla föräldrar ska göra för sina barn. Men det nya systemet lär dröja efter att Skolverket i det tysta lämnat underlag till regeringen som visar på flera hinder som kan sätta stopp för planerna.
The OECD Education at a Glance 2023 says that 44% of all upper secondary students are enrolled in vocational education and training (VET) across the OECD. Despite this high share, vocational programmes are still seen as a last resort in too many countries. (pdf)
När vi överöses med erbjudanden om utbildningar, föreläsningar, tester, material och läromedel gäller det att inte bländas av det yttre, skriver specialpedagogen Eva Augustsson.
För att lärare ska kunna utvecklas i arbetet måste det finnas tid för det, vilket redan är en bristvara för många. Det skriver editionschefen Hampus Jarnlo.
Många lärare upplever att fortbildning betraktas som ett problem av skolledningar, något som mest kostar pengar och stör den ordinarie undervisningen. Så är det inte på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping. Här uppmuntras lärarna att ta del av kompetensutveckling.
Lärarna Agneta Isaksson och Ronny Söderqvist på Fokusskolan i Nyköping har aldrig nekats individuell fortbildning. Dessutom är de nöjda med den kompetensutveckling som erbjuds under skolans gemensamma studiedagar.
Det kollegiala lärandet har tagit över fortbildningen i många skolor, visar vår enkät. Trots att forskare dömer ut modellen som ovetenskaplig menar Skolverket, i en ny ifrågasatt rapport, att den ”ger ett stort mervärde på skolorna”.