Nästan alla lärare efterfrågar mer ämnesinriktad fortbildning – men väldigt få får det. I stället är det starkt fokus på elevernas värderingar, motivation, hälsa och uppförande. "Lärare avprofessionaliseras när alla ska bli rörelsepedagoger eller konflikthanterare", säger forskaren Anita Norlund.
Lärarna Agneta Isaksson och Ronny Söderqvist i Nyköping har aldrig nekats individuell fortbildning. Dessutom är de nöjda med den kompetensutveckling som erbjuds under skolans gemensamma studiedagar.
Efter mer än 30 år som vårdlärare på komvux lockades Maria Bengtsson över till en ny undersköterskeutbildning på Sundsgårdens folkhögskola. "Miljön här är så varm. Det har varit fantastiskt att komma hit", säger hon.
”Meningslöst”, ”icke-existerande”, ”totalt irrelevant”, ”trams och lek”, ”flummigt”, ”politiskt beslutade skräpuppgifter”, ”mycket låg nivå”, ”massa floskler”, ”värdelöst slöseri med tid, energi och pengar”. Så låter det när lärarna i vår enkät totalsågar fortbildningen de får.
Regeringen vill bygga ut yrkeshögskolan och yrkesvux. Detta för att råda bot på att många saknar rätt kompetens, inte minst inom den gröna omställningen.
Jag har tänkt att det låter tokigt att vi ska hålla koll på vad föräldrarna gör på dagarna. Vi har fokus på barnen, vem har tid att bry sig om vad föräldrarna sysslar med? Men, nu kommer det, jag har ändrat mig, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Regeringen drar i gång ett pilotprojekt för en statlig yrkesskola på gymnasienivå. "Arbetsgivare skriker efter kompetent arbetskraft", säger utbildningsminister Mats Persson (L).
Johanna Jaara Åstrands reflektion efter en dag med besök i Piteå är att skolan lever i en verklighet – och politikerna i en annan. "Kommunen borde lyssna på lärarna och lita på dem", säger hon.