Skolan är mer än en arbetsplats. Den är ett samhällshjärta. Och som skolledare får du vara med och ta hand om och forma detta hjärta, skriver Henrik Fröling, Sveriges skolledare Karlstad.
Vi behöver inte fler utredningar. Vi vet att entreprenörskap i skolan fungerar. Unga som får möjlighet att drömma, tänka stort och agera bygger en starkare framtid – för sig själva och för Sverige, skriver representanter för näringsliv och akademi.
Elever i Midsommarkransen uppmanas att lämna svansar och Labubus hemma – eftersom det kan leda till utanförskap. Men det är en svår gräns. ”Vi ska inte lägga oss i identitetsuttryck”, säger Stockholms grundskoledirektör.
Antalet skolor med tillstånd att genomföra delar av undervisningen på engelska har ökat kraftigt. Trots att skolorna har undervisning på engelska som uttalad profil visar granskningen att den undervisning som bedrivs på engelska sällan utgår från kunskap om språk- och ämnesintegrerat lärande. (pdf)
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i undervisningen när den bedrivs på engelska i andra ämnen än språk. Granskningen har gjorts på 30 grundskolor med årskurs 7–9 som har tillstånd från Skolinspektionen att anordna delar av undervisningen på engelska. På endast 3 av de 30 skolorna bedömdes undervisningen hålla hög kvalitet.
I dag den 3 september är Sveriges lärares dag. En dag för att rikta blicken mot läraryrkets avgörande roll i samhället, men också för att påminna om det ansvar som vilar tungt på våra beslutsfattare. Det skriver Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges Lärare.
En ny statlig utredning vill skärpa reglerna kring skolplikt, men Sveriges syn på närvaro i skolan är unikt snäv och alla elever kan inte följa kraven på fysisk närvaro. En skola som inte är till för alla bör vara försiktig med att göra anspråk på att vara obligatorisk, skriver forskarna Christian Norefalk och Hanna Sjögren.
Den nya kulturkanon kommer inte få särskilt stor effekt på svensk skola. Det tror universitetslektor Ylva Bergström som utbildar lärare vid Uppsala universitet.
Skolmodellen som Moderaterna förespråkar – ”No excuses” – har testats i USA och Storbritannien med goda resultat. Men medan statsministern trycker på ”strikt elevdisciplin” och att eleverna ska lära sig ”prata artigt” så pekar forskningen på andra framgångsfaktorer, skriver Gabriella Kärnekull Wolfe i en ledare.
Det har sagts så många gånger nu, men måste tydligen upprepas. Vi vill inte ha vinstintresset kvar i våra skolverksamheter. Vi vill inte ha porschemän i svensk välfärd. Det skriver Kalle Sundin på ledarplats.
Det nya lagkravet om att rektorer blir skyldiga att polisanmäla barn är en ogenomtänkt och förenklad lösning på en svår problematik, skriver Sveriges Skolledare.
Det ökande skärmanvändandet ger unga stress och psykisk ohälsa. Det är en utveckling regeringen bekämpar på alla fronter, inte minst i skolan, skriver Simona Mohamsson (L).