Hoppa till sidinnehåll

Nyheter

Visar sida 232 av 9344

Skolutveckling på djupet – när hela skolan utvecklas tillsammans

21 augusti
Två år efter att arbetet med riktade insatser för flerspråkiga elever startade i Jönköpings kommun har förändringen satt tydliga spår. På Österängsskolan och Södergårdsskolan har utvecklingen vuxit fram inifrån – genom gemensamt lärande, förflyttat ledarskap och ett nytt sätt att organisera för undervisning. Här står språket, tilliten och delaktigheten i centrum.

Före Bornholmsmodellen har skapat språklig medvetenhet och lärglädje på Lustigkullen

21 augusti
På Lustigkullens förskoleområde i Jönköping har ett strukturerat arbete med Före Bornholmsmodellen lett till ökad språklig medvetenhet och lärglädje bland både barn och pedagoger. Genom kollegialt lärande och anpassning av materialet har förskolan skapat förutsättningar för barnen att utveckla sitt språk och stärka sin identitet.